Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Min vän, jag hatar inte mina barn men har ändå funderat mycket kring det här med arv. Det finns bra lösningar. Mycket bra lösningar. Det bästa är om du diskuterar igenom det med en jurist.
Förmånstagarförordnande.
Lägg det ordet på minnet. Förmånstagarförordnande.
Förmånstagarförordnande är en juridisk bestämmelse i liv- och kapitalförsäkringar som handlar om vem som skall få pengarna när du går bort. Försäkringar med förmånstagarförordnande ingår inte i den vanliga arvsordningen eller bouppteckningen.
Att ge bort pengar lite pö och pö medan du lever bör också övervägas. Likaså att flytta utomlands. Du kan välja ny hemvist i ett land med arvslagstiftning som tillåter just det testamente du tänker dig, och sen dö i det landet.
Försäkringslösning, gåvor och ny hemvist. Dina barn kommer inte få ett öre, och varför skulle dom? Det är inte deras pengar.
Du är nog inne på rätt spår i stort. Det där är i alla fall betydligt mer seriöst än råd om låtsasskulder och kryptogömmen.
Men jag skulle ändå vara lite försiktig med slutsatsen att barnen garanterat “inte får ett öre”. Så enkelt verkar det inte vara.
Har kollat en del rättsfall och domstolarna tittar inte bara på vad upplägget kallas, utan på vad det faktiskt innebär. I ett fall hade en pappa gett pengar till ett barn efter att ha varit ganska tydlig med att han ville göra det andra barnet arvlöst. Det gick inte vägen. Gåvorna fick jämkas eftersom det såg ut som ett sätt att runda laglotten (NJA 2022 s. 277).
Samma sak i det där fallet som brukar kallas Diamanthandlarens gåvor. Där fanns det gåvor och bodelning och papper hit och dit, men HD tittade på helheten och tyckte i princip att det var ett sätt att föra undan egendom från barnens laglott (NJA 2021 s. 605).
Men jag har också hittat exempel där det gått åt andra hållet. I ett fall fick en stor gåva till en akademi stå sig, eftersom den verkade ha ett verkligt syfte medan personen levde och inte bara var ett testamente i annan förpackning (NJA 1998 s. 534).
Så jag tror att råden om förmånstagarförordnande, gåvor och liknande kan vara bra att undersöka. Men det är nog inte något man ska göra själv efter baserat på några flashbackinlägg och ett starkt självförtroende. Skillnaden mellan om det ska gå vägen eller inte verkar ligga i om det är en riktig lösning med verkligt innehåll, eller om det mest är ett sätt att försöka trolla bort barnens laglott..vilket domstolarna verkar vara bra på att kunna fastställa.
Jag hade alltså tagit en timme med en duktig familjejurist innan jag gjorde något. Inte för att de kan trolla, utan för att de kan säga vad som faktiskt håller när någon börjar bråka efteråt.