2026-05-14, 21:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Varför inte kontakta en advokat? Det kan ju vara värt en tusenlapp eller två att få goda råd?
Det var en bra idee! Samlar på mig massor av ideer, advokat var det sista jag tänkte på, men varför inte.
Citera
2026-05-14, 21:26
Medlem
No-n-sences avatar
Skapa en fond med stipendier till något du anser behöver uppmuntras.

Investera i uppstartsföretag. Kanske i utvecklingsländer där det ger resultat men var försiktig här också, det finns många som bara skor sig precis som välgörenhetsorganisationer som tidigare har nämnts.
Citera
2026-05-14, 21:39
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Tack, men tror barn går före ev. skuldebrev. Men har kanske fel.

Skulder först, det som blir över går till arv.
Citera
2026-05-14, 21:42
Medlem
Dina barn har ju rätt till sin laglott, resterande del kan du testamentera bort till barnbarn (om de kommer när det är dags för dig att dö) eller andra personer du vill lämna arv till. Men vill du inte lämna någonting alls till dina barn så måste du ju se till att det inte finns några laglotter för dem att ärva.
Citera
2026-05-14, 21:46
Medlem
Berias avatar
Det är flera råd här som låter mer som önsketänkande än juridik.

Barn är bröstarvingar. Det betyder att du inte bara kan testamentera bort allt och låtsas som att de inte finns. Du kan skriva testamente och styra den fria delen, men laglotten kan de kräva ut. Så långt är svensk arvsrätt okänslig för om arvingarna är trevliga, skötsamma eller helt hopplösa.

Rådet om fejkade skuldebrev är dessutom direkt dåligt. Riktiga skulder ska förstås betalas före arv, men att hitta på en skuld till en kompis för att runda barnens laglott är inte ”smart arvsplanering”, det är ett upplägg som kan spricka rätt rejält om någon börjar granska det.

Samma sak med att skänka bort allt på dödsbädden. Det finns förstärkt laglottsskydd, just för att folk inte ska kunna kringgå laglotten genom gåvor som i praktiken fungerar som testamente.

Det rimliga svaret är alltså: skriv testamente, ge bort den del du faktiskt får bestämma över till någon vettig organisation eller person, och prata med en familjejurist innan du börjar laborera med flashbacks variant av skattejuridik från dammiga källarförråd.

Vill du att barnen ska få så lite som möjligt finns det i praktiken två rena vägar: använd pengarna själv medan du lever, eller ge bort pengar på riktigt och i tid. Men låtsasskulder, kryptogömmen och andra fiffigheter är mest ett bra sätt att förbeställa framtida bråk.
Citera
2026-05-14, 21:46
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Kommer få lite arv från min mor som jag högaktar och vår relation är fin.
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.

Njut res ät drick , skriv testament om du skulle dö nästa vecka

Att alla penga ägodelar ska skänkas till armlösas schackförbund
Citera
2026-05-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du har helt fel, skulder betalas alltid i första skeende, det är ingen skillnad på banklån eller skuld till en vän, sambo, bekant, samt man har ingen konto historik som sträcker sig längre än ca 8år bak i tiden samt det råder även bank sektetess så man får inte rota hur man vill i bankkonton.

Du kan till och med skippa skulder , soc betalar begravning och rubb som stubb om du sätter in allt i en kapitalförsäkring med en viss förmånstagare. dö helt pank. problemet uppstår om du har BRF eller Villa, svårare att "gömma"
Citera
2026-05-14, 22:26
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Varför det, de har sumpat alla chanser.
Man får 2 i USA, här får man hur många som helst. Men hos mig får max 2.
Antar du inte är min dotter btw
Du har inte barnbarn? Eller framtida. Skulle gärna ge mina barnbarn allt.
Citera
2026-05-14, 22:27
Medlem
Finns det ingen möjlighet för dig som förälder att hjälpa dina barn med dessa pengar? Jag menar NU.

Du är förälder. Vart ligger ditt ansvar till deras beteende. De knarkar å beter sig illa säger du? Kan de möjligtvis vara så du varit frånvarande, satt för höga krav, gett dom en dålig uppväxt.

Bara för dom kanske "hade allt" som barn kanske det inte innebär de mådde bra. Sa du någonsin till dom hur mycket du älska dom när de växte upp?
Jag bara frågar av nyfikenhet.

Kan se min egen farsa gå omkring med samma tankar som sig. Han vet dock inte om han varit ett spöke hela mitt liv. Aldrig krävt pengar eller nånting från honom. Å ärligt talat inget jag vill ha.
Men hade lätt sålt det mesta jag äger - för att bli hörd, sedd, älskad av snubben. Men han är helt avstängd och kontrollerad av sin psykopat fru....Så vad ska man göra 😄 Jag förmodar så fort han går bort kommer hon ta rubb å stubb å dra tillbaka till sitt hemland....Så gott det går.

Sista jag önskar dock är möta min far på sin dödsbädd och han på något sätt ska be om förlåtelse eller så.

Jag har ingen aning om er situation - har du gett ungarna alla chanser du kan - de är vuxna och fortf åt helsike...då har du gjort vad du kan.

Vanligaste folk dock säger på sin dödsbädd är dock de önskar de levde mer efter sitt hjärta. Sa till dom de älskade att de gjorde det.

Så skitsamma i pengarna. Lev ditt liv och njut så gott du kan. Men tänk dig den dagen du ligger på dödsbädden och ingen kommer dit - då kanske det faktiskt det är du som är problemet.
Fuck the money. Det förstör bara. Visst är jag tacksam för jag har så ja klarar mig ta mig ur mitt missbruk- men har även insett hur viktigt familj & vänner är i det hela.
Ingen vill vara "knarkare" man flyr från sår och trauman.
Ett av mina är jag har en farsa som inte ens vet om mina problem - men som ghostat mig i 20 års tid...utan att jag fattar varför. Han är helt avstängd.
Allt jag någonsin velat är att bli sedd. I mitt fall är det tvärtom - fuck him! Men samtidigt så vill jag inte ge upp på vår relation. Så vi hörs lite då och då but that's it...alltid ngt iaf.
För dagen han går bort kommer jag ångra att jag aldrig lärde känna snubben som satte mig här på jorden.
Han är en grå gammal sten. Morsan har dock berättat Han var glad som ung iaf...alltid något.

Sorry long ramble. Men spana in i dig själv först - Se om du gjort allt du kan.

Åk på en resa med krav ,gå i terapi eller vafan som helst. Känns som du är ute efter någon slags hämnd.
Är den rättfärdigad så spendera pengarna på det du gillar mest! Men är du som min farsa har du kanske inga nöjen mer än sitta kolla tv 😄
Citera
2026-05-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
Vill du att barnen ska få så lite som möjligt finns det i praktiken två rena vägar: använd pengarna själv medan du lever, eller ge bort pengar på riktigt och i tid. Men låtsasskulder, kryptogömmen och andra fiffigheter är mest ett bra sätt att förbeställa framtida bråk.

Eller, men det här är svårt för TS att göra på egen hand, se till så att barnen blir adopterade av någon annan; ty då är de inte längre TS bröstarvingar. Det bör noteras att det inte är helt oproblematiskt med adoption av någon över 18 år heller för den delen.
Citera
2026-05-14, 22:51
Medlem
Vet inte vilka pengar de handlar om, är det några millar så skaffa någon investerare som kan få de att växa. Blir ju mer pengar att skänka sen då.

Lägg allt på nån kul aktie, går det åt helvete så verkar du ju inte sakna pengarna, går det bra så kanske du ökar det med flera 100%
Citera
2026-05-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Vad är anledningen till att du inte vill ge dina barn?
Låter väl i OP som att barnen är ansvarslösa knarkare som inte förtjänar pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in