2026-05-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Tack, bra info.
Många bra svar, så tacksam.
Har även använt skuldebrev vid en skilsmässa, det fungera strålande även där, hur än mycket ex partner försökte hävda skulden inte var verklig, men domstol kunde döma annorlunda när det fanns ett skrivet skuldbrev men namnteckningar, den var giltig som ett banklån är.
Citera
2026-05-14, 20:30
Medlem
Spendera pengarna.

Eller köp kryptovaluta för allt och lägg på ett usb som du slänger in i öppna spisen.
Citera
2026-05-14, 20:37
Medlem
Läs på om "laglott". Detta regleras i 7 kapitlet Ärvdabalken. Kortfattat innebär detta att när du dör och om du skriver testamente, måste du se till att dina barn får minst hälften av sin andel av arvet som skulle gällt ifall du inte skrivit något testamente. Har du två barn så måste alltså varje barn få behålla minst 1/4 vardera av din kvarlåtenskap. Du kan inte heller "på dödsbädden" eller under liknande omständigheter snabbt ge bort en stor del av kvarlåtenskapen till någon annan innan din död för att "gå runt" laglottsskyddet (se 7 kap. 4 § Ärvdabalken).

Om du är ung och frisk så är alltså det bästa att redan nu ge bort massa pengar till någon annan om du vill undvika att dina barn får pengarna sedan när du dör.
Citera
2026-05-14, 20:38
Medlem
Hur blir det då om pengarna som finns kvar ej går att komma åt. T.ex. dom läggs i en kryptoplånbok som inte finns rent fysiskt och seed-orden ej finns kvar.
Citera
2026-05-14, 20:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Vad är anledningen till att du inte vill ge dina barn?
Se på dig själv, vem hade velat ge dig pengar med din historik för att förhäva dig själv?
Jag har löst mina egna problem, och inget som barn ska leva på.
Nu är de alla loosers, knakare/influencers ellet wot not, vad det beror vet jag inte, men tänker inte spä på deras bedrägliga liv med pengar som de ändå slösar bort.
Arvet som jag får går till nån vettig organisation, det "lilla" jag har går också vidare till annan organisation.
Du kan glömma gifta dig rik, sorry.
Citera
2026-05-14, 20:46
Medlem
HudHertiginnans avatar
Citat:
Kommer få lite arv från min mor som jag högaktar och vår relation är fin.
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.
Sorgligt att höra att dina barn inte verkar förvalta sina liv särskilt väl. Jag förstår verkligen att du inte vill se pengar gå till missbruk.

Samtidigt har du redan fått många bra råd i tråden. Min spontana tanke är snarare: använd pengarna medan du lever och gör något gott av dem.

Det finns väldigt många människor som behöver hjälp ekonomiskt. Själv kan jag ibland läsa om någon människas situation och känna att “här kan några tusenlappar faktiskt göra konkret skillnad”. Det kan vara en ensamstående mamma som får råd att ta med barnen till badhuset, köpa en vinteroverall eller bara få lite andrum i vardagen.

Jag skickar däremot nästan aldrig pengar till folk som aktivt tigger om det. Men när man snubblar över någon genuin historia kan det kännas fint att hjälpa till. Och ja – det är väl lite egoistiskt också, eftersom man själv mår bra av att veta att man faktiskt gjort något positivt för någon annan.

Ett annat alternativ är att stötta lokala föreningar. Många ungdomsföreningar och idrottsklubbar går på knäna ekonomiskt och är beroende av att föräldrar säljer bingolotter, står i kiosker och lägger enormt mycket ideell tid för att verksamheten ska överleva.

Hur som helst – hoppas du hittar en lösning som känns rätt för dig. Önskar dig allt gott framöver.
Citera
2026-05-14, 20:47
Medlem
Citat:
Tack, men tror barn går före ev. skuldebrev. Men har kanske fel.
Hjorten har helt rätt. Skulder går före.
Citera
2026-05-14, 20:50
Medlem
Citat:
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.

Är det i form av aktier/cash eller fastigheter/lägenheter.. är det värdepapper cash kan du sätta in allt i en kapitalförsäkring, vilken du formellt inte äger själv men med en förmånstagare som du själv kan välja... då kan du dö "pank"... lite tuffare om du har bostadsrätt/villa som du inte kan maxbelåna och lägga in i den här kapitalförsäkringen.
Citera
2026-05-14, 20:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HudHertiginnan
Sorgligt att höra att dina barn inte verkar förvalta sina liv särskilt väl. Jag förstår verkligen att du inte vill se pengar gå till missbruk.

Samtidigt har du redan fått många bra råd i tråden. Min spontana tanke är snarare: använd pengarna medan du lever och gör något gott av dem.

Det finns väldigt många människor som behöver hjälp ekonomiskt. Själv kan jag ibland läsa om någon människas situation och känna att “här kan några tusenlappar faktiskt göra konkret skillnad”. Det kan vara en ensamstående mamma som får råd att ta med barnen till badhuset, köpa en vinteroverall eller bara få lite andrum i vardagen.

Jag skickar däremot nästan aldrig pengar till folk som aktivt tigger om det. Men när man snubblar över någon genuin historia kan det kännas fint att hjälpa till. Och ja – det är väl lite egoistiskt också, eftersom man själv mår bra av att veta att man faktiskt gjort något positivt för någon annan.

Ett annat alternativ är att stötta lokala föreningar. Många ungdomsföreningar och idrottsklubbar går på knäna ekonomiskt och är beroende av att föräldrar säljer bingolotter, står i kiosker och lägger enormt mycket ideell tid för att verksamheten ska överleva.

Hur som helst – hoppas du hittar en lösning som känns rätt för dig. Önskar dig allt gott framöver.
Ett genuint svar från en, som jag hoppas, genuin människa. Tack
Bra idee, ska fundera lite, finns lite lokala föreningar här som behöver stöd.
Citera
2026-05-14, 20:57
Medlem
TheJesuits avatar
Man vet ju inte när man avlider så klurigt att ge bort allt, kan ju sluta i att man får leva utblottad i flera år. Lösningen är en stiftelse eller trust. Till exempel en trust i Holland där du är förmånstagare i första hand och lantbruksstudenter i andra hand. En trust är en juridisk person och alltså inte kopplad till din död. Du år pengar medan du lever, och sedan övergår örmånen till hur du nu specificerat det.
Citera
2026-05-14, 21:03
Medlem
Citat:
Se på dig själv, vem hade velat ge dig pengar med din historik för att förhäva dig själv?
Jag har löst mina egna problem, och inget som barn ska leva på.
Nu är de alla loosers, knakare/influencers ellet wot not, vad det beror vet jag inte, men tänker inte spä på deras bedrägliga liv med pengar som de ändå slösar bort.
Arvet som jag får går till nån vettig organisation, det "lilla" jag har går också vidare till annan organisation.
Du kan glömma gifta dig rik, sorry.

Du får såklart ge ditt arv till vem du vill.
Jag frågade enbart av nyfikenhet.
Min historik vet du inget om och har inte med din TS att göra.
Och vem jag gifter mig med har heller inte med din frågeställning att göra men tack infon
Citera
2026-05-14, 21:03
Medlem
Citat:
Det är inte småpengar.

Varför inte kontakta en advokat? Det kan ju vara värt en tusenlapp eller två att få goda råd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in