Citat:
Ursprungligen postat av
Mumbo2022
Kommer få lite arv från min mor som jag högaktar och vår relation är fin.
Det är inte småpengar.
Hur kan jag förhindra att dessa sprids till mina barn som inte alls är rättfärdiga till sånt, när jag dör. Måhäna varit en dålig förälder, men barnen ska inte få leva och knarka på andras pengar.
Måste jag spendera upp dem, eller ge bort till någon organisation för att lösa detta? Svensla lagar är ju inte enkla kring detta kring arv, man kan kan inte ge till vem man vill i testamente.
Sorgligt att höra att dina barn inte verkar förvalta sina liv särskilt väl. Jag förstår verkligen att du inte vill se pengar gå till missbruk.
Samtidigt har du redan fått många bra råd i tråden. Min spontana tanke är snarare: använd pengarna medan du lever och gör något gott av dem.
Det finns väldigt många människor som behöver hjälp ekonomiskt. Själv kan jag ibland läsa om någon människas situation och känna att “här kan några tusenlappar faktiskt göra konkret skillnad”. Det kan vara en ensamstående mamma som får råd att ta med barnen till badhuset, köpa en vinteroverall eller bara få lite andrum i vardagen.
Jag skickar däremot nästan aldrig pengar till folk som aktivt tigger om det. Men när man snubblar över någon genuin historia kan det kännas fint att hjälpa till. Och ja – det är väl lite egoistiskt också, eftersom man själv mår bra av att veta att man faktiskt gjort något positivt för någon annan.
Ett annat alternativ är att stötta lokala föreningar. Många ungdomsföreningar och idrottsklubbar går på knäna ekonomiskt och är beroende av att föräldrar säljer bingolotter, står i kiosker och lägger enormt mycket ideell tid för att verksamheten ska överleva.
Hur som helst – hoppas du hittar en lösning som känns rätt för dig. Önskar dig allt gott framöver.