2026-05-14, 16:47
Medlem
Jag fick meddelade att Google hade tagit bort sökresultat för att dom inte visste ifall jag är 18 år gammal. Sålunda begärdes min mailadress för verifieringkod. Fick detta mail och till min förvåning fick jag mailet där man dessutom begärde mitt telefonnummer. Fick känslan att detta var ett sätt att plocka info för reklam eller liknande så jag avstod. Till saken hör att jag är närmre 118 år än 18 och hjärtligt trött på telefonförsäljare.

Vet någon om det finns någon sökmotor liknande fd FAST som är neutral och utan reklam?
Citera
2026-05-14, 16:52
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Jag fick meddelade att Google hade tagit bort sökresultat för att dom inte visste ifall jag är 18 år gammal. Sålunda begärdes min mailadress för verifieringkod. Fick detta mail och till min förvåning fick jag mailet där man dessutom begärde mitt telefonnummer. Fick känslan att detta var ett sätt att plocka info för reklam eller liknande så jag avstod. Till saken hör att jag är närmre 118 år än 18 och hjärtligt trött på telefonförsäljare.

Vet någon om det finns någon sökmotor liknande fd FAST som är neutral och utan reklam?

Telefonnumret är för att skicka ut verifieringskod sk 2FA Tvåfaktorsautentisering. Det är enbart till för din säkerhet.
Citera
2026-05-14, 16:54
Medlem
JustTrollings avatar
Ditt Google-konto går ju till mycket, Gmail, o.s.v.

Telefonnumret är till för att skicka en verifieringskod så att Google är säkrare på att det är du som loggar in på kontot, även om den som loggar in har rätt Gmail och rätt lösenord.
Citera
2026-05-14, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Telefonnumret är för att skicka ut verifieringskod sk 2FA Tvåfaktorsautentisering. Det är enbart till för din säkerhet.

Käften, det är för att samla personuppgifter.
Citera
2026-05-14, 16:59
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Käften, det är för att samla personuppgifter.

Käften själv din jävla tattare. Google är snälla. Dom skriver själv på sin hemsida "Don't be evil”
Citera
2026-05-14, 17:02
Medlem
Citat:
Käften själv din jävla tattare. Google är snälla. Dom skriver själv på sin hemsida "Don't be evil”

"Don't be evil" togs bort 2015. Är du efterbliven?
Citera
2026-05-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Telefonnumret är till för att skicka en verifieringskod så att Google är säkrare på att det är du som loggar in på kontot, även om den som loggar in har rätt Gmail och rätt lösenord.
SIM kort kan kapas, så tvåstegsautentisering via SMS är helt värdelöst. Det finns en öppen standard för det med engångskoder som kan genereras i vilken klient som helt med hjälp av en privat nyckel som bara du själv kontrollerar. Då behöver man inte heller dela sitt telefonnummer med ett skitföretag som säljer det både till Postkodlotteriet och Kinesiska bedragare.

Alternativa sökmotorer utan reklam, AI och käbbel: search.brave.com, finns även flertalet konkurrenter till Gulag med skapliga resultat och mer konsumentvänliga. DuckDuckGo, Bing, Yandex, SearchX om du vill hosta din egen sökmotor.
Citera
2026-05-14, 20:15
Medlem
Citat:

Det var länge sedan, numera jobbar dom mycket mot försvaret etc.

På mig tjatar Google ofta numera om att jag ska ange hemadress också...
Citera
2026-05-14, 21:14
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
SIM kort kan kapas, så tvåstegsautentisering via SMS är helt värdelöst. Det finns en öppen standard för det med engångskoder som kan genereras i vilken klient som helt med hjälp av en privat nyckel som bara du själv kontrollerar. Då behöver man inte heller dela sitt telefonnummer med ett skitföretag som säljer det både till Postkodlotteriet och Kinesiska bedragare.

Alternativa sökmotorer utan reklam, AI och käbbel: search.brave.com, finns även flertalet konkurrenter till Gulag med skapliga resultat och mer konsumentvänliga. DuckDuckGo, Bing, Yandex, SearchX om du vill hosta din egen sökmotor.

Jo precis, GSM-protokollet skapades på den tiden då det inte fanns någon större säkerhetstänk. Tex Derek på Veritasium visade detta genom att hacka Linus på LTT Youtubekonto med 2FA-hack: https://youtu.be/wVyu7NB7W6Y

Men det är ändå rätt avancerat och kostsamt, troligtvis inget som TS som troligen är en rätt obetydlig figur som ingen jävel bryr sig om och ännu mindre skulle lägga tid och resurs på att hacka hans värdelösa konto. Så 2FA funkar fortfarande för ”Vanliga människor” Dock skall kanske herrar Putin, Trump, Xi,Mondi eller den fete i Nordkorea inte förlita sig på det.
Citera
2026-05-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Jag har inget Googlekonto ej heller Gmail.
Citera
2026-05-16, 13:09
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Jag har inget Googlekonto ej heller Gmail.
Måste man inte ha ett googlekonto för en massa annat, bl.a You Tube?
Citera
2026-05-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Måste man inte ha ett googlekonto för en massa annat, bl.a You Tube?

Ingen aning. Jag har haft hotmail sedan 1996 och det har räckt hittills.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in