2026-05-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Telefonnumret är för att skicka ut verifieringskod sk 2FA Tvåfaktorsautentisering. Det är enbart till för din säkerhet.
Verkligen inte.
Extremt icke så tom.
Det handlar om datainsamling

Finns mycket säkrare 2FA än telefonnummer fö
Citera
2026-05-16, 13:38
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Ingen aning. Jag har haft hotmail sedan 1996 och det har räckt hittills.
Bra så. Fungerar det så fungerar det. Varför laga saker som inte är trasiga.
Citera
2026-05-17, 11:22
Medlem
Svar på topic:
Datainsamling, åldersverifiering och kontosäkerhet.

Så ja, en mix av alla svar här... är inte helt svart och vitt men om man är anti mot någon påle så blir det lätt sagt det man säger.

Enligt mig själv handlar det mest om kontroll och datainsamling och självfallet på det köpet kommer subjektivt säkerhet men säkerheten kunde de ha valt att gå andra vägar som inte är inkräktande på den personliga integriteten, t.ex låta 2fa koder komma via vanlig 2FA appar/lösenordshanterare osv.

Tldr, både bra och dåliga anledningar... om det väger tyngre åt ena hållet eller andra blir subjektivt.

Lösning, välj ditt gift.
Finns andra sökmotorer som är mer neutrala exempelvis duckduckgo, startpage eller brave search.
Notera alla kommer med deras egna för och nackdelar

Lycka till.
Citera
2026-05-17, 11:30
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Jag fick meddelade att Google hade tagit bort sökresultat för att dom inte visste ifall jag är 18 år gammal. Sålunda begärdes min mailadress för verifieringkod. Fick detta mail och till min förvåning fick jag mailet där man dessutom begärde mitt telefonnummer. Fick känslan att detta var ett sätt att plocka info för reklam eller liknande så jag avstod. Till saken hör att jag är närmre 118 år än 18 och hjärtligt trött på telefonförsäljare.

Vet någon om det finns någon sökmotor liknande fd FAST som är neutral och utan reklam?
Du är fri att INTE använda Google. Det är ett kommersiellt företag vars främsta uppgift är att gå med vist och ge utdelning till aktieägarna - precis samma som med alla andra företag. För att ge dig kostnadsfri åtkomst till deras tjänster vill de ha din mailadress, bland annat för att kunna skicka riktad reklam till dig via Googles olika tjänster. Vill du inte ge Google något, så slipper du! Använd istället reklamfri mail via Proton och bibliotekets Nationalencyklopedin för faktasök så kan du vara anonym.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in