2026-05-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Du, det finns mängder med länkar till Transportstyrelsens videos om rondellkörning i "den äckliga vänsterblinkstråden". Leta där och du hittar det du behöver.

Just det, och visa oss var Transportstyrelsen säger att man inte får använda VB i CP, var säger det att det inte är tillåtet….?
Lycka till….

Du kan ju också passa på att svara på de synnerligen relevanta frågorna jag ställde dig nyss, nämligen varför vi inte har ett enda fall där Transporstyrelsen smällt en enda körskola på fingrarna för att de lär ut VB i CP.
Borde de inte göra det om det nu är så fel och farligt som du försöker påstå….?

Vi kan se det varje jäkla dag, över hela Sverige, körskolebilar ute på lektioner, eller uppkörning, som VB i CP.

Varför har vi inte massor av fall där folk grinar över att ha kuggats vid uppkörning för att de VB i CP…..? Visa mig ett enda…..
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-05-15 kl. 21:17.
Citera
2026-05-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
För dig ja men för oss utanför som ska försöka tolka vad vänster betyder.
För där har du ett annat problem, för om du tycker att du kör "rakt" igenom rondellen så behöver du inte blinka tycker du. Men för de som väntar vet ju inte att du "bara" kör rakt igenom, så vanligt idag.

Så återigen blinka bara när du kör ut, inget annat.

Är du trög?
Om du ska ”rakt igenom” en rondell så blinkar du höger när du ska svänga ur rondellen.

Du tänker att jag blinkar vänster när jag svänger vänster och sen inte blinkar alls när jag ska åka ur rondellen, dvs det enda som faktiskt lagen säger att jag måste göra?

Det vore jävligt ologiskt i min värld.
Citera
2026-05-15, 21:19
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Är du trög?
Om du ska ”rakt igenom” en rondell så blinkar du höger när du ska svänga ur rondellen.

Du tänker att jag blinkar vänster när jag svänger vänster och sen inte blinkar alls när jag ska åka ur rondellen, dvs det enda som faktiskt lagen säger att jag måste göra?

Det vore jävligt ologiskt i min värld.

Jo men de varianterna finns idag, som sagt det finns oändligt med sätt som hur folk blinkar på.
Min "favorit" är den när folk som kör rakt, blinkar först vänster innan (för de ska inte av i första utfarten) och sen höger.
Eller de som börjar blinka höger en utfart för tidigt.

Tror att cirkulationsplatsen är det mest avancerade människan någonsin har skapat.
Citera
2026-05-15, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Just det, och visa oss var Transportstyrelsen säger att man inte får använda VB i CP, var säger det att det inte är tillåtet….?
Lycka till….

Du kan ju också passa på att svara på de synnerligen relevanta frågorna jag ställde dig nyss, nämligen varför vi inte har ett enda fall där Transporstyrelsen smällt en enda körskola på fingrarna för att de lär ut VB i CP.
Borde de inte göra det om det nu är så fel och farligt som du försöker påstå….?

Vi kan se det varje jäkla dag, över hela Sverige, körskolebilar ute på lektioner, eller uppkörning, som VB i CP.

Varför har vi inte massor av fall där folk grinar över att ha kuggats vid uppkörning för att de VB i CP…..? Visa mig ett enda…..

Problemet är inte vänsterblink i sig. Problemet är att det är frivilligt. Som jag skrev tidigare eller i en annan tråd: Vissa blinka vänster, andra gör det inte. Andra blinkar höger, andra gör det inte. Vissa gör både och, andra gör varken eller.

Eftersom alla gör helt olika så har man absolut ingen aning om vad folk tänkt göra i rondellen.
Vissa gör misstaget att blinka vänster, sedan slutar de aldrig att blinka vänster, så då står jag där och tänkt köra in i rondellen, men ser att den där bilen tänkjer ju fortsätta i rondellen så jag kan inte köra in, men sen viker han bara helt plötsligt av till höger i alla fall. Det är oerhört vanligt och gör mig otroligt förbannat och är en stor anledning till varför jag tycker vänsterblink borde förbjudas, för folk kan inte hantera det. Ofta är det samma personer som blinkar vänster som inte blinkar höger alls heller. D.v.s. de har totalt noll koll, fattar inte hur en rondell fungerar överhuvudtaget.

Det vi behöver är helt klara regler! Antingen blinkar alla vänster eller så gör ingen det. Det vi kan vara helt klara på är i alla fall att 100% av bilisterna är skyldiga enligt lag att blinka höger när de ska ut. Vi kanske ska börja där och se till att alla följer det. På andra plats, besluta om ALLA ska blinka vänster i rondeller eller INGEN ska göra det. Det funkar itne med valfrihet, det har vi sett i 20 år nu.
Citera
2026-05-15, 21:36
Medlem
Citat:
Jo men de varianterna finns idag, som sagt det finns oändligt med sätt som hur folk blinkar på.
Min "favorit" är den när folk som kör rakt, blinkar först vänster innan (för de ska inte av i första utfarten) och sen höger.
Eller de som börjar blinka höger en utfart för tidigt.

Tror att cirkulationsplatsen är det mest avancerade människan någonsin har skapat.

Det kan man tro när man ser hur folk kör, men det är ju egentligen oerhört enkelt för den som lyckats ta körkort eller? Då vet man ju hur man gör? Har man tagit körkort de senaste 30 åren så är det fortfarande samma regler som gäller nu idag som gällde då, så därför borde alla som klarat av att ta körkort senaste 30 åren veta hur man ska göra, men ändå gör så många fel?

Glömmer folk bort? Hittar de på sina egna regler eller vad handlar det om?
Citera
2026-05-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Problemet är inte vänsterblink i sig. Problemet är att det är frivilligt. Som jag skrev tidigare eller i en annan tråd: Vissa blinka vänster, andra gör det inte. Andra blinkar höger, andra gör det inte. Vissa gör både och, andra gör varken eller.

Eftersom alla gör helt olika så har man absolut ingen aning om vad folk tänkt göra i rondellen.
Vissa gör misstaget att blinka vänster, sedan slutar de aldrig att blinka vänster, så då står jag där och tänkt köra in i rondellen, men ser att den där bilen tänkjer ju fortsätta i rondellen så jag kan inte köra in, men sen viker han bara helt plötsligt av till höger i alla fall. Det är oerhört vanligt och gör mig otroligt förbannat och är en stor anledning till varför jag tycker vänsterblink borde förbjudas, för folk kan inte hantera det. Ofta är det samma personer som blinkar vänster som inte blinkar höger alls heller. D.v.s. de har totalt noll koll, fattar inte hur en rondell fungerar överhuvudtaget.

Det vi behöver är helt klara regler! Antingen blinkar alla vänster eller så gör ingen det. Det vi kan vara helt klara på är i alla fall att 100% av bilisterna är skyldiga enligt lag att blinka höger när de ska ut. Vi kanske ska börja där och se till att alla följer det. På andra plats, besluta om ALLA ska blinka vänster i rondeller eller INGEN ska göra det. Det funkar itne med valfrihet, det har vi sett i 20 år nu.

Jag förstår hur du tänker, och visst har du en del poäng med.
Men hur kan det vara så stor skillnad mellan folk, att vissa som t ex jag inte har minsta problem att se signaler i trafiken, som t ex VB i CP, och kunna använda den infon om den är relevant för mig i just den aktuella situationen eller kan bli det i kommande ögonblick, eller om inte, helt enkelt avfärda den som relevant för mig (samtidigt kan den ju istället vara relevant för någon/några andra i samma CP)

Dessutom finns det ju många andra situationer där det är fullt tillåtet att bruka blinkers, även om det inte är ett krav, hur fan klarar folk av det, men inte i CP menar du….?
Citera
2026-05-15, 21:44
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Det kan man tro när man ser hur folk kör, men det är ju egentligen oerhört enkelt för den som lyckats ta körkort eller? Då vet man ju hur man gör? Har man tagit körkort de senaste 30 åren så är det fortfarande samma regler som gäller nu idag som gällde då, så därför borde alla som klarat av att ta körkort senaste 30 åren veta hur man ska göra, men ändå gör så många fel?

Glömmer folk bort? Hittar de på sina egna regler eller vad handlar det om?

Reglerna har ju ändrats en del under åren, som sagt tidigare skulle man hantera en rondell som en korsning. Skulle du vänster så blinkade du vänster innan men sen ändrades det till att du skall bara blinka när du kör ut.
Sen verkar vi inte ha någon kvalitetskontroll idag på körskolor, så det blandas lite hur som helst vad de lär ut.
Så att beteendet verkar nytt, så är det inte förvånande.
För något som något som borde vara så enkelt.
Citera
2026-05-15, 21:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:

Håller med där, för det är lika irriterande att nån inte blinkar höger när man står och väntar. Dilemmat är väl att vänsterblink är väldigt bra, när det görs på rätt sätt. Men att polisen skulle sätta in resurser för detta är ju bara att glömma.
Citera
2026-05-15, 21:55
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du tänker, och visst har du en del poäng med.
Men hur kan det vara så stor skillnad mellan folk, att vissa som t ex jag inte har minsta problem att se signaler i trafiken, som t ex VB i CP, och kunna använda den infon om den är relevant för mig i just den aktuella situationen eller kan bli det i kommande ögonblick, eller om inte, helt enkelt avfärda den som relevant för mig (samtidigt kan den ju istället vara relevant för någon/några andra i samma CP)

Dessutom finns det ju många andra situationer där det är fullt tillåtet att bruka blinkers, även om det inte är ett krav, hur fan klarar folk av det, men inte i CP menar du….?

Rondeller är lite mer komplext för om du inte blinkar höger, då tror andra att du ska fortsätta i rondellen. Andra tänker, om de inte blinkar vänster, då ska du allltså ut i nästa infart. Båda två kan vara helt rätt eller helt fel. Oftast orsakar det inga olyckor (men kan så klart göra det), men det skapar en väldig massa irritation. Jag tror att den irritationen skulle försvinna om alla hade klara spelregler. Inga "jag gör så här så gör du som du vill". Nej alla ska göra exakt samma! Sverige är lite mesiga på den punkten.

Olyckor tillkommer för att folk inte följer regler till stor del. Då hjälper det inte att folk får göra lite som de vill i rondeller och det är därför den här debatten är så infekterad och irriterar så många för att det skapar olika läger och folk blir irriterade för att det inte är 100% klara regler.

Skapa 100% tydliga regler så kommer detta försvinna. Finns Andra EU länder där man får böter om man blinkar vänster. Nej det är inget skämt, har för mig att Tyskland är ett av länderna, men det finns flera. Rätta mig gärna om jag har fel på land, men det finns.

Ännu bättre vore om det vore enhetligt över hela EU så att svenskar som älskar att blinka vänster i rondeller inte kommer till ett annat EU-land och gör det och får böter. Bäst är om det är inte bara tydligt i Sverige vad man ska göra utan över hela EU.
Citera
2026-05-15, 22:00
Medlem
Citat:
Reglerna har ju ändrats en del under åren, som sagt tidigare skulle man hantera en rondell som en korsning. Skulle du vänster så blinkade du vänster innan men sen ändrades det till att du skall bara blinka när du kör ut.
Sen verkar vi inte ha någon kvalitetskontroll idag på körskolor, så det blandas lite hur som helst vad de lär ut.
Så att beteendet verkar nytt, så är det inte förvånande.
För något som något som borde vara så enkelt.

Jag började övningköra för typ 30 år sedan och då var det samma regler som idag. D.v.s att man ska blinka höger när man ska ut, men inget om att man ska blinka vänster. Det som tillkommit sedan dess är väl att körskolorna rekommenderar att man blinkar vänster, men det är fortfarande inget lagkrav, så i grunden har inget ändrats på 30 år. Men jag vet att det var andra regler för över 30 år sedan, men tog man körkort för mer än 30 år sedan och inte kunnat anpassa sig till de nya reglerna på 30 år då har man någon form av problem, oklart vad, men inlärningsproblem till att börja med eller att man inte hänger med alls om vad som ändras i trafiken vilket man är skyldig till att göra.
Citera
2026-05-15, 22:21
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Jag började övningköra för typ 30 år sedan och då var det samma regler som idag. D.v.s att man ska blinka höger när man ska ut, men inget om att man ska blinka vänster. Det som tillkommit sedan dess är väl att körskolorna rekommenderar att man blinkar vänster, men det är fortfarande inget lagkrav, så i grunden har inget ändrats på 30 år. Men jag vet att det var andra regler för över 30 år sedan, men tog man körkort för mer än 30 år sedan och inte kunnat anpassa sig till de nya reglerna på 30 år då har man någon form av problem, oklart vad, men inlärningsproblem till att börja med eller att man inte hänger med alls om vad som ändras i trafiken vilket man är skyldig till att göra.

Exakt hur det var för år sedan är ju svårt att säga idag men så här säger wikipedia:

"En cirkulationsplats beskrevs förr i bland annat Sverige som en vägkorsning med en cirkelformad refug i mitten, men en cirkulationsplats är idag i bland annat Sverige att betrakta som en cirkelformad väg kring ett nav. Det första synsättet innebar att man måste indikera planerad färdväg med blinkers när man körde in korsningen, på samma sätt som när man kör in i korsningar."

Det bästa körskolorna kunde göra idag är att säga glöm det, blinka bara när du ska köra ut.

Då hade vi sluppit alla hemgjorda regler med blinka innan, under och efter.

Men tror egentligen TS kanske ifrågasätter folk som kör in framför i cirkulationsplatser.
Det är också en diffus grej, många tror att högst fart in ger företräde trots att andra bilister faktiskt är före in i cirkulationsplatsen.
Citera
2026-05-15, 22:37
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Att det ibland kan ske, att man stöter på nån sådan tomte som antingen gör ett misstag eller är lite för framfusig, ja absolut. Men det är knappast nåt som är särskilt vanligt. Generellt sett är istället allt för många för ”fega” i dessa lägen och stannar och inväntar bilar som är långt borta i själva cirkulationsplatsen, eller inte ens kommit in i denna från annan anslutning. Detta stoppar upp den extra smidighet och flöde som cirkulationsplats ska kunna bidra till.
Medhåll. Tycker inte heller det är särskilt vanligt. Kan knappt någonsin minnas när det hänt mig.

Som du säger, tycker det är ett större problem och vanligare att folk är fega med att köra in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in