Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Just det, och visa oss var Transportstyrelsen säger att man inte får använda VB i CP, var säger det att det inte är tillåtet….?
Lycka till….
Du kan ju också passa på att svara på de synnerligen relevanta frågorna jag ställde dig nyss, nämligen varför vi inte har ett enda fall där Transporstyrelsen smällt en enda körskola på fingrarna för att de lär ut VB i CP.
Borde de inte göra det om det nu är så fel och farligt som du försöker påstå….?
Vi kan se det varje jäkla dag, över hela Sverige, körskolebilar ute på lektioner, eller uppkörning, som VB i CP.
Varför har vi inte massor av fall där folk grinar över att ha kuggats vid uppkörning för att de VB i CP…..? Visa mig ett enda…..
Problemet är inte vänsterblink i sig. Problemet är att det är frivilligt. Som jag skrev tidigare eller i en annan tråd: Vissa blinka vänster, andra gör det inte. Andra blinkar höger, andra gör det inte. Vissa gör både och, andra gör varken eller.
Eftersom alla gör helt olika så har man absolut ingen aning om vad folk tänkt göra i rondellen.
Vissa gör misstaget att blinka vänster, sedan slutar de aldrig att blinka vänster, så då står jag där och tänkt köra in i rondellen, men ser att den där bilen tänkjer ju fortsätta i rondellen så jag kan inte köra in, men sen viker han bara helt plötsligt av till höger i alla fall. Det är oerhört vanligt och gör mig otroligt förbannat och är en stor anledning till varför jag tycker vänsterblink borde förbjudas, för folk kan inte hantera det. Ofta är det samma personer som blinkar vänster som inte blinkar höger alls heller. D.v.s. de har totalt noll koll, fattar inte hur en rondell fungerar överhuvudtaget.
Det vi behöver är helt klara regler! Antingen blinkar alla vänster eller så gör ingen det. Det vi kan vara helt klara på är i alla fall att 100% av bilisterna är skyldiga enligt lag att blinka höger när de ska ut. Vi kanske ska börja där och se till att alla följer det. På andra plats, besluta om ALLA ska blinka vänster i rondeller eller INGEN ska göra det. Det funkar itne med valfrihet, det har vi sett i 20 år nu.