2026-05-14, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag har sedan ett tag tillbaka märkt att bilar som kommer från höger och ska köra in i rondellen, gärna vill köra rakt in framför mig som redan är inne i rondellen.
Jag som är inne i rondell har ju förkörsrätt och den som kommer in från höger går ju ”lämna företräde”. Men många verkar strunta i det och kör bara rakt in i rondellen. Jag har inte stannat mitt i rondellen och den som försöker tränga sig före har alltså fått ”stå på bromsen” när han/hon märkt att jag inte släppt vederbörande före.
Någon mer som upptäckt detta?

Du har förtur endast om du är "införd i trafik". Det blir du först när du passerat en utfart inne i rondellen.
Citera
2026-05-14, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Nix, dom blinkar höger för att sedan blinka vänster när dom svänger av. Ser det hela tiden.

Jag blinkar inte vänster men alltid höger när jag ska svänga av. För att folk kan se vart jag ska. Är det fel beteende?
Citera
2026-05-14, 17:24
Medlem
1754s avatar
Citat:
Jag har sedan ett tag tillbaka märkt att bilar som kommer från höger och ska köra in i rondellen, gärna vill köra rakt in framför mig som redan är inne i rondellen.
Jag som är inne i rondell har ju förkörsrätt och den som kommer in från höger går ju ”lämna företräde”. Men många verkar strunta i det och kör bara rakt in i rondellen. Jag har inte stannat mitt i rondellen och den som försöker tränga sig före har alltså fått ”stå på bromsen” när han/hon märkt att jag inte släppt vederbörande före.

Börja använd blinkers så minskar problemet. Blinka vänster om du ska fortsätta till vänster i rondellen, även om du inte behöver blinka enligt lag. Blinka höger när du ska ut ur rondellen, vilket det är lag på..
Citera
2026-05-14, 17:24
Medlem
misssommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Folk är väldigt stressade. Ett annat fenomen är att folk blinkar vänster när dom ska ut från rondellen. Ser det nästa varje dag.

Vilka blinkar vänster då, de måste vara helt borta.
Citera
2026-05-14, 17:40
Medlem
Hela poängen med rondeller är just att om nån gör ett misstag så kan båda involverade parter göra något för att förhindra kollision, och misstag leder sällan till några större konsekvenser. Hade en gång en sådan clown framför mig som körde in i rondellen utan att väja. Bilen som var i rondellen tutade och hann stanna, så vad gör idioten då? Jo han stannar också, och sen börjar han backa, då får jag tuta också och tack och lov så stannade clownen innan han backade in i mig. Sen tog det kanske 10 sekunder innan han fattade att han gjort två fel och att han nu står som ett jävla flasklock och blockerar trafiken likt ett gäng miljöpartister. Till slut åkte han vidare och gasade på utan helvete för att komma undan, tomten skämdes väl.
Citera
2026-05-14, 17:41
Medlem
Jag upplever inte att det är problem i stora rondeller. Det som är problem är när det är en led och så kommer det en rondell mitt i leden där det har varit en korsning tidigare. De som kör i leden förstår inte att de kommer till en rondell utan tycker att de ska köra rakt igenom. Ska man då svänga runt och av i en sådan rondell så är det stor risk att det kommer någon som tror att rondellreglerna inte gäller honom.
Citera
2026-05-14, 17:42
Medlem
over9ks avatar
Hahaha ”förkörsrätt”? Har TS ens körkort? Det finns endast väjningsplikt.
Citera
2026-05-14, 17:44
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Alla jag sett har varit helt vanliga yngre eller medelålders svennebananer.
Samma här.
Citera
2026-05-14, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
Vilka blinkar vänster då, de måste vara helt borta.

Det kanske är turister eller invandrare från Storbritannien, Irland, Malta, Cypern, Japan, Thailand, Indien, Indonesien, Malaysia, Pakistan, Hong Kong, Singapore, Australien, New Zealand, Papua Ny Guinea, Fiji, Sydafrika, Kenya, Tanzania, Uganda, Zimbabwe, Botswana, Mozambique, Jamaica, Bahamas, Barbados, Trinidad og Tobago, Guyana och Surinam.
Citera
2026-05-14, 17:46
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Börja använd blinkers så minskar problemet. Blinka vänster om du ska fortsätta till vänster i rondellen, även om du inte behöver blinka enligt lag. Blinka höger när du ska ut ur rondellen, vilket det är lag på..
Det gör jag redan, hjälper inte.
Citera
2026-05-14, 17:51
Medlem
Citat:
Ja, det har blivit mer regel än undantag för många i trafiken att skita väjningsplikt, inte bara i rondeller. Det är bara en tidsfråga innan jag sitter hårt i sidan på någon idiot.
Citera
2026-05-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
De blinkar vänster redan när de kommer in i rondellen. Trafikskolorna har missat något väsentligt här, eftersom det är så utbrett.

Ja, det är också vanligt förekommande, såg det senast idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in