2026-05-15, 17:32
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och trafiklärare lär just ut så som de styrande organen som bestämmer utbildningen säger att de ska lära ut.

Det finns inget i Trafikförordningen som säger att man inte kan eller inte får VB i CP. Det finns däremot paragrafer som säger att man får använda signal med blinkers för att visa sina intentioner och förebygga fara.

Tror du på allvar att massor av trafikskolor i Sverige skulle få fortsätta att lära ut VB i CP om det inte var tillåtet, eller inte var önskvärt från de styrande organen…? Om det inte var ok från de styrande organen så skulle trafikskolor som bröt mot detta bli av med sina certifieringar och tillstånd.

Visa oss en enda trafikskola som drabbats av det p g a att de lärt ut VB i CP…..
Jag är inte intresserad av att diskutera dina anekdoter om trafikskolor. Transportstyrelsen har rätt info. Du ska ha bättre koll på deras riktlinjer och rekommendationer istället för på några som inte har hela bilden och tolkar efter som de känner för. Körskolor är vinstdrivande och har pengar som främsta drivkraft istället för trafiksäkerhet.
Citera
2026-05-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Jag är inte intresserad av att diskutera dina anekdoter om trafikskolor. Transportstyrelsen har rätt info. Du ska ha bättre koll på deras riktlinjer och rekommendationer istället för på några som inte har hela bilden och tolkar efter som de känner för. Körskolor är vinstdrivande och har pengar som främsta drivkraft istället för trafiksäkerhet.

Tja, rappakalja som vanligt från dig…

Jag vet mycket väl vad Trafikförordningen säger, och den säger ingenstans att man inte får, inte kan, inte bör, använda VB i CP.

Så du tror att vi skulle ha så bra statistik vad gäller olyckor etc i trafiken i Sverige, om inte körskolorna skulle finnas, eller endast pengar som främsta drivkraft. Är du helt enkelt så dum att du inte begriper att körskolorna hela tiden granskas och att det INTE är dem själva som godkänner elever vid uppkörning utan inspektörer från Trafikverket. Tror du dessa inte skulle reagera och kugga massvis grundat på att de använder VB i CP så som körskolor lärt ut? Eller att dessa inspektörer inte skulle rapportera till Trafikverket om att körskolorna bryter regler och utbildningsplaner och lär ut fel, och det skulle orsaka konsekvenser för körskolorna….?

Maken till korkskalleåsikter och okunnighet lär vi ha svårt att finna efter att ha läst din rappakalja…..
Citera
2026-05-15, 18:50
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Tja, rappakalja som vanligt från dig…

Jag vet mycket väl vad Trafikförordningen säger, och den säger ingenstans att man inte får, inte kan, inte bör, använda VB i CP.

Så du tror att vi skulle ha så bra statistik vad gäller olyckor etc i trafiken i Sverige, om inte körskolorna skulle finnas, eller endast pengar som främsta drivkraft. Är du helt enkelt så dum att du inte begriper att körskolorna hela tiden granskas och att det INTE är dem själva som godkänner elever vid uppkörning utan inspektörer från Trafikverket. Tror du dessa inte skulle reagera och kugga massvis grundat på att de använder VB i CP så som körskolor lärt ut? Eller att dessa inspektörer inte skulle rapportera till Trafikverket om att körskolorna bryter regler och utbildningsplaner och lär ut fel, och det skulle orsaka konsekvenser för körskolorna….?

Maken till korkskalleåsikter och okunnighet lär vi ha svårt att finna efter att ha läst din rappakalja…..
Ja det är jobbigt med sanningar, precis som Trump försöker du tuta i folk åsikter dragna från röven.
Citera
2026-05-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Ja det är jobbigt med sanningar, precis som Trump försöker du tuta i folk åsikter dragna från röven.

Vilka sanningar har du visat seriösa fakta eller stöd för menar du? Du har bara babblat just rappakalja utan mer stöd än ditt eget okunniga tyckande.

Du vågar inte ens bemöta mina synnerligen relevanta frågor till dig, vilket är mycket avslöjande för att du själv har noll koll och bara fantiserar efter egen okunnighet.
Citera
2026-05-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Bara det att ingen vet vad vänster är för dig? Vi har en kvarleva kvar där folk tror att rondellen är en korsning.
Enkel regel att komma ihåg: Blinka bara när du ska kör ut. Inget annat...

Vänster är väl vänster?
Höger är höger.
Rakt fram är rakt fram.

Hur svårt kan det va?
Citera
2026-05-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Jag tycker bara det komplicerar det hela. Man blinkar när man skall ut ur rondellen. Blinkar man inte skickar man samma budskap som att blinka vänster. Fördelen är att ingen kan se fel eller man glömmer att byta håll på blinkersen när man ska ut.

Om man inte blinkar höger så ska man endera köra åt vänster, eller så har man helt enkelt glömt att blinka höger.

Det är nog 80/20 ungefär.
Det är jävligt tråkigt att behöva bromsa för kön som egentligen inte ska åt mitt håll.
Citera
2026-05-15, 19:57
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Vilka sanningar har du visat seriösa fakta eller stöd för menar du? Du har bara babblat just rappakalja utan mer stöd än ditt eget okunniga tyckande.

Du vågar inte ens bemöta mina synnerligen relevanta frågor till dig, vilket är mycket avslöjande för att du själv har noll koll och bara fantiserar efter egen okunnighet.
Du, det finns mängder med länkar till Transportstyrelsens videos om rondellkörning i "den äckliga vänsterblinkstråden". Leta där och du hittar det du behöver.
Citera
2026-05-15, 19:59
Medlem
Jag har märkt att den som ligger i vänster körfält tror att fordonet i höger körfält ska lämna företräde när de är på väg ut ur rondellen. Det är bådas ansvar vid ett filbyte att ingen olycka sker. Men skulle det ändå bli en olycka är det alltid bilen till vänster som är 100 procent vållande.
Citera
2026-05-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Så tänkte jag också, men tydligen är det inte så självklart hur de två olika väjningsplikterna kombineras (den som gäller för den som kör in i rondellen och den som gäller för filbytaren). Den senare kanske måste bromsa in för att kunna köra ut ur rondellen som avsett till följd av att jag kört in i den. Då kan det anses att jag inte uppfyllt min väjningsplikt, eftersom jag hindrat befintlig trafik i rondellen. Det här är ingen ren spekulation, utan baserat på ett verkligt fall där den som kört ut ur rondellen sidokrockat med den som kört in i den, och den som kört in i den betraktats som felande. Jag vill minnas att det var en handläggare på ett försäkringsbolag som gjort bedömningen snarare än en domstol. Om väjningsplikten för filbyte varit absolut, hade ju filbytaren räknats som den felande parten.

Jag hittade inte den artikel där jag ursprungligen läste om detta, men kontentan var ungefär samma som här:

Nu när jag citerar dig här så kommer ju inte ditt egna citat med, men jag klistrar in det här.

Citat:
Många rondeller har två körfält och väjningsplikten gäller för båda filerna. Om du stannat och väntar på en lucka för att köra in i rondellen är det alltså inte tillåtet förrän det är fritt i båda körfälten. Det här är ett mycket vanligt missförstånd och kan alltså kosta dig 2.000 kronor om polisen är uppmärksam. Skulle du bryta mot väjningsplikten och det blir en krock är det du som är 100 procent vållande, du eller din försäkring betalar alla skador. Anledningen till att väjningsplikten gäller för båda körfälten är att ett fordon i det inre körfältet bör byta fil till det yttre ganska tidigt innan avfarten börjar – och då ökar förstås riskerna för en krock om ett nytt fordon precis kört in i rondellens yttre fil.
https://www.automotorsport.se/nyheter/undvik-boter-10-fakta-om-korning-i-rondell-du-maste-veta/

Det där har jag funderat på så många gånger och aldrig blivit helt klar på vad som gäller, men om jag tolkar det rätt så är det sen som kör in i rondellen "för tidigt" som blir vållande då eller?

Tänker t.ex. att jag kommer från syd och ska rakt fram norrut. Rondellen är dubbelfilig både vid infart och utfart och jag kör i det vänstra körfältet både när jag kör in i rondellen och när jag kör ut. Det betyder att när jag kör ut så måste jag korsa det yttre körfältet. Om någon då kör in från öster i högra körfältet och ska rakt fram till väster så kan jag krocka med honom, men då blir det enligt dig den som kör in från öster och ska till väster som blir skyldig även fast jag måste korsa det yttre körfältet för att komma ut?
Senast redigerad av JohnBlund 2026-05-15 kl. 20:36.
Citera
2026-05-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja.
Och jag vet oxå att det inte är lag på att blinka vänster, så det är inget jag trycker upp i ansiktet på andra förare, men det är otroligt irriterande när man TROR att en bil kommer köra av, men fortsätter och svänger av vänster istället.

De börjar blinka höger för tidigt, eller så blinkar de inte alls.

Det är ju inte direkt svårt eller ansträngande att visa vad man tänker göra liksom.

Om alla hade gjort exakt enligt lagar och regler, d.v.s. ingen gjorde som de själva kände och blinkade vänster medans andra gör det inte utan att ALLA BARA blinkar höger när de ska ut och ALDRIG vänster så hade det inte blivit något missförstånd.

Då hade alla förstått att jag ska ut nästa utfart eftersom jag blinkar höger, men nu går det ju inte veta alls eftersom vissa bara blinkar vänster, andra blinkar bara höger, andra gör både och och vissa blinkar inte alls.

Med andra ord går det inte med någon säkerhet veta vad någon annan bilist tänkt göra i en cirkulationsplats. Detta är väldigt frustrerande. Det går inte att ha "frivilliga regler".

Alla ska göra lika, hela tiden! Det är det enda som funkar för att få någon slags koll på vad andra tänkt göra.
Senast redigerad av JohnBlund 2026-05-15 kl. 20:37.
Citera
2026-05-15, 20:53
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vänster är väl vänster?
Höger är höger.
Rakt fram är rakt fram.

Hur svårt kan det va?

För dig ja men för oss utanför som ska försöka tolka vad vänster betyder.
För där har du ett annat problem, för om du tycker att du kör "rakt" igenom rondellen så behöver du inte blinka tycker du. Men för de som väntar vet ju inte att du "bara" kör rakt igenom, så vanligt idag.

Så återigen blinka bara när du kör ut, inget annat.
Citera
2026-05-15, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
För dig ja men för oss utanför som ska försöka tolka vad vänster betyder.
För där har du ett annat problem, för om du tycker att du kör "rakt" igenom rondellen så behöver du inte blinka tycker du. Men för de som väntar vet ju inte att du "bara" kör rakt igenom, så vanligt idag.

Så återigen blinka bara när du kör ut, inget annat.

Helt enig. Jag är inget fan av att blinka vänster, men gör det om ni vill, men blinka för fan alltid höger när ni ska ut. Det är lag, så gör man inte det så bryter man mot lagen, vilket gör en till en brottsling, en kriminell. Vill ni vara kriminella?

Största problemet med vänsterblinkarna i min mening är att de ibland aldrig blinkar ut och när dom gör det så är det när de redan håller påa tt köra ut och då gör det ingen nytta, då har jag som står vi nästa infart stoppat mig själv från att köra in kör att puckot blinkade vänster fram tills han redan var på väg ut ur rondellen så jag stoppade min ifart i onödan. Att göra så är lika värdelöst som att inte blinka ut alls.

Så att alla förstår: Så fort du har passerat den utfart som su inte ska ut ur, men ska ut ur nästa så börjar du blinka höger. Alltså när du typ gått en centimeter förbi föregående utfart. Då ger det bilisterna i nästa utfart/infart möjlighet att förstå vad du vill och de kan tryggt köra in i rondellen för att de ser att du inte ska vidare. Hur svårt ska detta vara att följa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in