[quote=Zerkalo|57738521]
Citat:
Det största problemet jag har med Ateister är deras elitistiska nedlådenhet. De ser världen ur en rationell åsiktstunnel och avfädar all form av irrationallitet om den inte stämmer överens med deras personliga tolkning av den materiella världen de ser framför sig. Det största problemet är att ni framstår som om ni vore smartare än alla bönder i byn, men egentligen är ni lika visa som den vidskepliga medeltidsprästen som står och pekar i skyn. Er världsbild grundar sig i Sokrates rationella filosofi, och samtidigt efter Upplysningens skeptiska och vetendkapliga arv. Anledningen till varför filosofer som Nietzsche förkastade Sokrates maniska rationalitet var just för att den tolkade en värld endast genom rationella ögon.
Du rä snabb med dömandet unge man - nu är estetiken ett självständigt filosofiskt sinnesförnimmande redskap som är väldigt, väldigt, väldigt INDIVIDUELLT, så är också matematiska sinnet, så också språkupptagning och med detta kommer som alltid konklusionsförmågan inom varje individ att att anv'nda sig av de talanger, begåvningar och förmågor som finns till buds, att antingen vara benägen åt försanthållandet av begreppet "Gud" , liksom du behöver förstå och lite mer djupt borde förstå orsakerna till att alla ej försanthåller imaginativ.. lustbetonad och och via estetik.. det imaginativa begreppet "Gud"
Just eftersom det GÅR att härledas till felaktiga konklusioner om nturens beskaffenhet, hur sinnesspeglingar, visuella audiovisuella sensitivt finmotoriska och emotionella osv, fenomen.. dels var för sig men tillsammans kan accellerera dig att rent mentalt, börja tro på det du upplever, utifrån otåligheten.. att veta mer.
Det är du , som är otålig.. med en slags färdig bild, som nått "slutstation"
Du verkar tro på själ.. ditt ego.. att vara övergripande.. jag gör inte detta, och då vet du inte att jag faktiskt är också estet! Jag är lyckligt befriad att anfäktas av de sinnesspel, sombl.a Bahaister (nu tror du alla... utifrån din besvaring, framstår du tyvärr som naiv, men jag rä så pass mogen, att jag vet skillnaden mellan individuell prövning, och den kollektivistiska härlighetens utblomning i eufori, som ett därmed : försanthållande.
Det är du, som anklagar, och beskriveer ett FÖRNÄRMANDE, över att jag inte värderar den religion som du fascineras av , högt.. eller skyhögt.
Du står beredd att tala om "beläggen för Gud" , jag erkänner inte din slutsatsförmåga som atuomatiskt ses som belägg.. ej heller bahaism.. att ha belägg. och det är alltså det den kritiska upplevelsepunkten i din "själ" som du omtalar vara så öm, så känslig, så smärtande, ibland t.o.m varig och svullen och behöver och kanske vill, ta sig rätt att plåstras om så speciellt och därför inte tåler berörning med det sakliga.. och ratar det rationellt o-mystiska.
Jag erkänner estetik som verktyg för kuskap, jag vet ju att vi har sinnena som våra tentakler, att mäniskans omvandling av bilder till kompletterande kunskapsinhämtning behövs, se bara geometri! Form... är extremt viktigt, men form är också trevligt.. man kan stanna enbart vid formen.. och bli häpnadsväckande förförd av redan de sinnesspel som form och ljud tillsämmans uppväcker rent emotionellt !! men jag har inte stannat dör, du förför inte mig, men andra förförs och har i alla tider häpnat över estetikens ullusionsskapande.
Så du missförstod en hel del men värst är hur du moraliseerar, med Bahai som en klubba i handen, och på förhand bildat dig uppfattning , skapat strawmen, om oss som inte förförs och förleds till gudstro.
Det visar ju ändå , vilken avsaknad av respekt ddu har för oss, som går vidare.. upptar etetiken, (jag har själv varit bildlärare, och ser min idag gamla, lärare.. ur fler aspekter än du orkar ta med, nå, ok.. dett är religionsforum, så jag tar det, det är OK!
Men jag kan inte fascineras, av annans gudslängtan.. däremot kan jag definitivt skilja på vad som är t.ex hennes personlighet, hennes skicklighet i t.ex ämnet bild elelr i ämnet geometri , henes kunskaer och insikter i skuggspel, perspektiv.. och alla möjliga mätningar.. i ÄMNN, i SAK, sakförhållanden!!Det var och är det enda jag fokuserar på, men när hennes privata tro på gud.. kommer inn i bilden och haussar upp. där hnners personlighet, om igen!!! blir en katalysator, där ser jag starkare verklighetsflykt - har nu vissa smaken att utnyttja sådant att ses som pedagogiskt giltigt, så låt gå... så länge visionen inte är själva missionen, men är hennes/andras visioner.. smakligt satta åt sidan.. så missionen t.ex eleverna behöver bli godkända i skrivning, räkning och stå på en viss grund efter genomgångna år i skolor, då spelar det ingen roll SAKFÖRHÅLLANDET, gällande estetik.. konst.. bild.. är åtskilt spöktron och henens privata gusillusion, , så länge den troee förstår gränssättning : har huvdmissionen läar eleverna avstånd, perspektiv, färgsammansättning, bildframställningstekniker, etc. dvs sakmässig kunskap mot insikt.. metodiskt befriad från ickesaklig överföring, därför kunde min gamla lärare aldrig säga t.ex.. ooh barn.. gud för er mot färgens kulör, kännnn hur han blåser liv i vattnet och låter er dansa med penseln.. (det var HENNES PRIVATA TRO,men i kontexten lärandet : fanatiskt) . Det kan man säga på t.ex kvällskurser för amatörmålare som vill måla akvarell, men inte som SAKLIG PEDAGOGISK metodik.
Oavsett, det är kristen muslim bahaist hinduist buddhist eller vilken tro som helst, som står i bakgrunden för den ENSKILDE trosfantasten, Beläggen saknas! men du, har en övertro, och talar redan om belägeen fär gud... och moraliserar, just så icke-objektivt.. som teister så ofta tenderar att göra, blandar ihop begreppen.
Jag vet att man kan bli upprymd av att skapa ilusioner via estetiska grepp, det kan öppna förståelsen för bakomliggande faktum, som ju blir insikter , så länge man undersöker ämnen, t.ex ett landskap...
Men att därifrån, behöva bejaka och omfamna och acceptera hela mnniskans föreställningsvärld som kan blomma ut, utifrån att vederbörande är skicklig elle rhar ingenjörskunskap, nej.. där drog du en rätt naiv slutsats. Och du kär hårt på den.. igenom hela din besvaring på mitt svar om varför.. jag inte är teist. Du respekterar inte tillräckligt, att jag transcenderar fix gud och ser bahaistisk gudsskönmålning som något ointressant, jag tycker inte man drar riktiga paralleller.. har sagt det men säger det igen,.. idealismen är alltför infantil, enl min insikt om naturens beskaffenhet.
så, för mig är bahaistisk gudsfilosofi/teosofi. = Zzzzz
Du behöver också respektera att bahai, inte är kunskasbaserat.. utifrån sak, utan ifrån sinnesförnimmelse.. man förlitar sig på "upplevelse" om att alla religioner, är gudomligt antända.
min livsåskådning, baserar sig däremot inte på upplevelsen som i alla lägen, kanalen.. för sanning, jag vet hur sinnesförnimmelser kan dels spela ut varandra, men framförallt spela ut och spela bort, förnuftet och förankringen och förmågan att stå vid navet... att inte medryckas ifrån, vidare insikter, det som jag menar att vissa, och smmantaget sett blir det oerhört många, som aldrig går vidare.. utan börjar försanthålal innan de har ens promillehalter av tillräckliga underlag, för att fastställa!! en gud.. en makt... den, jag ej erkänner, den vilar på enskilda sinnesuplevelser,,.. och är mycket haltande inom Bahaism.
jo jag har läst om bahaism, det var längesedan, så kan visst fräscha upp.