• 1
  • 2
2006-09-11, 23:30
Medlem
neogeos avatar
hej söker lite om Bahai ..
inte lönt att läsa på deras egna sidor för där skriver dem bara hur bra dem är

nån som har lite annan fakta kanske ? ..
Citera
2006-09-11, 23:46
Medlem
Om jag minns rätt nu så är det en new age-religion som är ett hopkok av urvattnad kristendom och new age-flummande. För ett antal år sedan så debatterade jag mycket mot new age-folk, och de var ofta väldigt inne på Baha'i. Det var "alla är ett"-tanken som tilltalade dem, tror jag.
Citera
2006-09-12, 00:10
Medlem
neogeos avatar
shit .. ok ok .. börjar bli interesant ..

undra om dem har några sjuka böjelser där i den religionen
Citera
2006-09-12, 09:13
Medlem
Profuss avatar
De har fantastikt snygga tempel omgivna av stora trädgårdskomplex. Jag har besökt en av de största när jag var i Haifa. Deras viktigaste tempel har ska ligga någonstans i Indien. Har för mig att de klassas som världens minsta världsreligion.
Citera
2006-09-14, 01:35
Medlem
neogeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profus
De har fantastikt snygga tempel omgivna av stora trädgårdskomplex. Jag har besökt en av de största när jag var i Haifa. Deras viktigaste tempel har ska ligga någonstans i Indien. Har för mig att de klassas som världens minsta världsreligion.

världens minsta världsreligion .. hmm .. berätt mer .. vill veta..
Citera
2006-09-14, 21:04
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Jag vet inte mycket mer än att de accepterar flertalet profeter (Buddhan, Mohammed, Kristus etc) men att de anser att dessa representerar olika utvecklingsstadium. Just nu är det dock profeten Bahá'u'lláh. Så vitt jag vet grundades religionen på 1800-talet någon gång.

Jag hade en klasskompis vars bror tydligen var på väg att bli något riktigt stort inom den här religionen. Han åkte regelbundet till Indien (?) och deras bas för att diskutera med ledande personer osv. Han är fortfarande det namn som står som ansvarig för religionens officiella gren där jag bor.

Och ja deras tempel är väldigt fina. Såg en videofilm från en av dem. Jättevackert med växter och vattenfall m.m.
Citera
2006-09-15, 08:39
Medlem
Queen Beas avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bahai
http://www.bahai.se/
Citera
2006-09-15, 14:16
Medlem
neogeos avatar
tack för svaren så här långt

men deras sidor skriver som dagt bara om hur goda dem är

tänkte nån kände till andra sidan flesta saker har 2 sidor ;
Citera
2006-09-15, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neogeo
flesta saker har 2 sidor ;
Det var insiktsfullt sagt. Många andra här på forumet föreställer sig att de flesta saker bara har en sida, som de dessutom tror sig ha ypperlig kännedom om.

Det finns många sider med kritik mot Bahai på nätet:
http://www.google.se/search?q=bahai+criticism
Citera
2009-07-07, 23:12
Bannlyst
Angående Bahai

Hej!

Jag är själv en av de 1000 bahaier i Sverige. Så jag kan nog ge dig ett hyfsat svar på din fråga angående Bahai. Bahai är en världsreligion med ca.6miljoner anhängare i alla länder i världen utom småländer som Vatikanstaten m.fl. där man inte får vara någon annan religion utom Kristondomen. Bahai finns i näst mest antal länder runt om i världen. Efter Kristendomen. Så det finns spritt runt om världen mer än Islam, Judendomen, Hinduismen och de andra världsreligionerna. Bahai klassas som en abrahamatisk religion (världsreligion). Inom bahai tror man också att Mohammed från Islam, Jesus från Kristendomen och flera andra (zoroaster, hinduismen, judendomen,Buddismen,Babismen) att de alla hade sin tid. Alltså att gud skickade en manifestation i vissa delar av denna tid människan funnits. Bahaierna tror att det budskapet från gud man ska följa idag är från Bahai. Alltså inte Kristendomen. Bahai respekterar alla och det finns regler om det i deras heliga bok "Kitab I Aqdas" Som jag själv har hemma. Andra (små)regler är t.ex. inget Alcohol, Inget droger och många många fler. På internet kan du hitta många. Eller om du köper deras heliga bok som du kan hitta från nätet.
Grundaren till bahai är Bahaullah. Religionen startades i Baghdad(persien, eller nuvarande Iraq)

BAHAI är inget från New age eller någon av de sekterna och Bahai heter inte Bahaism som vissa tror.

Mvh
Themaster1
Citera
2009-07-08, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themaster1
Hej!

Jag är själv en av de 1000 bahaier i Sverige. Så jag kan nog ge dig ett hyfsat svar på din fråga angående Bahai. Bahai är en världsreligion med ca.6miljoner anhängare i alla länder i världen utom småländer som Vatikanstaten m.fl. där man inte får vara någon annan religion utom Kristondomen. Bahai finns i näst mest antal länder runt om i världen. Efter Kristendomen. Så det finns spritt runt om världen mer än Islam, Judendomen, Hinduismen och de andra världsreligionerna. Bahai klassas som en abrahamatisk religion (världsreligion). Inom bahai tror man också att Mohammed från Islam, Jesus från Kristendomen och flera andra (zoroaster, hinduismen, judendomen,Buddismen,Babismen) att de alla hade sin tid. Alltså att gud skickade en manifestation i vissa delar av denna tid människan funnits. Bahaierna tror att det budskapet från gud man ska följa idag är från Bahai. Alltså inte Kristendomen. Bahai respekterar alla och det finns regler om det i deras heliga bok "Kitab I Aqdas" Som jag själv har hemma. Andra (små)regler är t.ex. inget Alcohol, Inget droger och många många fler. På internet kan du hitta många. Eller om du köper deras heliga bok som du kan hitta från nätet.
Grundaren till bahai är Bahaullah. Religionen startades i Baghdad(persien, eller nuvarande Iraq)

BAHAI är inget från New age eller någon av de sekterna och Bahai heter inte Bahaism som vissa tror.

Mvh
Themaster1

Jag har en bok av Sverre Holmsen som heter De upplysta horisonterna, ger den en rättvis bild av Bahai eller ska man söka finna någon annan skrift att läsa?

Kan du berätta lite om Baha´u´llah? Vad han för för en man, underverk eller liknande?
Citera
2009-07-09, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Jag har en bok av Sverre Holmsen som heter De upplysta horisonterna, ger den en rättvis bild av Bahai eller ska man söka finna någon annan skrift att läsa?

Kan du berätta lite om Baha´u´llah? Vad han för för en man, underverk eller liknande?

Tjenare, Jag har faktiskt ärligt talat inte läst Sverre Holmsens bok, De upplysta horisonterna. Kan faktiskt inte säga om det get en rättvis bild av Bahai. Men om du vill veta om Bahai så utom att det finns mycket på nätet. Bahai finns på wikipedia och där står det hyfsat mycket och så har Bahai en svensk hemsida som är www.bahai.se och det finns också en internationell hemsida som är www.bahai.org där kan du nog hitta uppgifter eller emaila och fråga VAD du vill. På engelska till den internationella hemsidan eller ett email/ring på svenska till den svenska hemsidan. Min morfar kan också ruskigt mycket om Bahai. Intressant att du vill veta mer om Bahai, mannen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in