Citat:
Ursprungligen postat av
jcocker
Jag tänker t.ex. på naturresurser och intellektuella resurser
Utvinning av naturresurser är ju gruvindustri. Men detta är ingen förklaring.
Trådstarten din är hur diffus som helst.
Hur menar du att man utvinner intellektuella resurser? Och vad skall en intellektuella resurs betyda?
Det blir bara mer diffust det här.
Vad hindrar dig från att vara konkret och tydlig?
Citat:
Ursprungligen postat av
jcocker
den psykiska ohälsan ökar
Individer gör dåliga val. Individer väljer att ha orealistiska mål.
Högre levnadsstandard som kapitalet ordnar fram leder till att folk har lyxtankar om mål som inte kan nå, istället för att kämpa för överlevnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
jcocker
intelligensen sjunker
Folk räknar för lite. Och går för mycket på känsla.
Citat:
Ursprungligen postat av
jcocker
utbildningstrycket ökar
Det är behagligt jämfört med att kämpa för överlevnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
jcocker
befolkningsökningstakten sjunker (vilket motverkar tillväxten)
Det är väl ganska bra att folkmängden minskar på jorden.
Nej tillväxten minskar inte av det.
BNP/Capita kan fortsätta öka genom att privatkapitalistiska profitjägare investerar sitt sparande i arbeta med innovationer och förbiliganden.
Citat:
Ursprungligen postat av
jcocker
utvinningen av Jordens resurser har stegrat, och dess resurser utvinns väldigt mycket mer än vad som återskapas - allt detta sedan flera decennier tillbaka).
Inga atomer förbrukas och inga återskapas. Du har missförstått det där fullkomligt.
Atomerna (resurserna) finns kvar.
Atomerna (resurserna) bara ciruleras runt. Och med energi kan de stuvas om som man vill. Och energi får vi i massor från solen.
Citat:
Ursprungligen postat av
jcocker
Men som du har meddelat mig sedan tidigare så ser du inga problem överhuvudtaget med vårat nuvarande förhållningssätt till tillväxt, så jag ger dig här samma svar som tidigare: vi står så långt från varandra att jag inte kan motivera någon vidare diskussion.
Dsv jag är positiv till tillväxt och att vi får det bättre.
Medan du är negativ till ökad levnadsstandard och vill ta ifrån folk incitament till att skapa tillväxt. Och du vill att vi ska gå och plågas med sjukdomar, som går att bota, vilket vi hade haft råd med om vi hade haft tillväxt.
Citat:
Ursprungligen postat av
jcocker
Vilket fall som helst så kommer jag att ignorera dig framöver.
Det är en ganska framgångsrik metod för att gå omkring och hävda irrationella påståenden. Hade du haft en kommunikation med mig hade du tvingats rätta till det irrationella.