Citat:
Ursprungligen postat av
jcocker
Du som har en förmögenhet:
Vid vilken nivå märkte du att den gjorde dig oförmögen till att relatera och engagera dig i världens nuvarande resursutvinning och -fördelning, och dess konsekvenser (annat än i statussammanhang)?
Saknar du förmågan?
Jag är ju inte rik, men för att bena ut vad du menar för andra antar jag att du menar som en gammal chef jag hade. Han sponsrade mig och flera andra så vi kunde jobba med det vi gjorde på fritiden under en lång tid. Hans farsa hade tjänat absurda mängder pengar och tanken på pengar var nåt totalt abstrakt i hans värld.
En arbetskompis skulle köpa en ny bil och diskussionen i det väldigt internationella teamet vi var i gick hett. Då kommer chefen... errrrr kallar han "Gunther"... och glatt säger att Lamborghini gör fantastiska bilar. Alla tittar på honom storögt tills han inser sitt snedsteg och säger "ja just det, förlåt"
Han var totalt frikopplad från verkligheten i det att han såg folks intresse och subkulturer som kostymer man kunde köpa. Hans dröm 2010 var att bli en Berlinsk hipster i nån sorts jakt på personlighet. Sagt och gjort, stor jävla lägenhet i Moabit som då var ett hett område, en jävla massa beanymössor och band som han skrev till sig och sponsrade. Ett plötsligt maniskt påläsande om musik och viss konst ledde till att man satt med honom till dödsdagar medans han köpte in allt mer okända pressningar av absurda band från olika världsändar som "hade det" enligt nån svettig musik-fantast online.
Sen slutade han med det för det "kändes inte rätt".
Han saknade inte charm, han var trevlig och snäll - så jag kan inte döma honom. Han var bara så fantastiskt naiv och helt utan... "kultur"? Han kunde skaffa den, men aldrig vara del i den eller uppfinna den. Bara betala för att få bli insläppt och det gjorde att han inte kunde riktigt greppa saker. Som att en Indisk snubbe hade fastnat på en subgenre av indisk musik, nåt han också ville - men tyckte var överraskande för att det hade ju kostat Gunther enormt mycket pengar, hur hade den Indiska killen råd? Det gick liksom inte för honom att förstå att det var bara ett intresse inte en skivsamling med första-tryck att visa upp.