2026-05-14, 15:45
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Jag tror inte att alla som blir rika på pengar nödvändigtvis tappar verklighetsuppfattningen.
Men jag har sett i ett gammalt umgänge hur vardagsproblem för omgivningen kunde förminskas eller nästan skrattas bort ”det är ju bara att köpa en ny eller bara att gå till en privatläkare så löser det sig”
Det är inte så ”bara” för alla.
Det beteendet äcklar mig. Och jag hoppas att det alltid kommer att äckla mig.

Har man ett umgänge där man umgås med människan för vem den är och inte genom status minskar nog risken för att bli egoistisk och självcentrerad.
Nämner ordet pengar i första meningen just för att pengar inte kan avgöra hur rik på livet du är.

Tänk om du själv blir miljardär en dag och börjar hacka på vanliga människor. Titta där står medelklassen och köar utanför vårdcentralen för att få hjälp med sina krämpor medans fru Amelberga åker till lilla privatkliniken utanför Nice i Frankrike 😜
Citera
2026-05-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Ok, vi tar ett exempel. Hur ser du på Elon Musk i det här avseendet? Jag antar att du inte förnekar hans intelligens, men hur ser du på hans empati?
Han har berättat att han har en Asperger-diagnos. Och det innebär att han inte har en god förmåga att läsa av andra människor känslotillstånd. Dvs hans förmåga till empati är mycket låg. (De som inte vet vad empati betyder kan ju kolla upp det).

Citat:
Tror du att det kan vara så att hans empati faktiskt förhindrar honom från att fatta beslut som ligger i mänskligheten bästa?
Att han inte kan läsa av andra kan ju göra honom mer saklig och därmed ta bättre berslut.

Men hur avgör man människors bästa. Är det jag som avgör det??
Någon måste avgöra det. Kan bara vara en person.

Citat:
Att han jobbar frenetiskt med en lösning till mänsklighetens överlevnad, en back-up, vars konsekvenser egentligen inte ligger i människans intresse?
Det står väl honom fri att att jobba med det om han vill.
Vad har någon annan med det att göra.

Låter som det bor en Stalin i dig som vill bestämma över andra.
Citera
2026-05-14, 16:44
Medlem
Citat:
Jag tänker t.ex. på naturresurser och intellektuella resurser
Utvinning av naturresurser är ju gruvindustri. Men detta är ingen förklaring.
Trådstarten din är hur diffus som helst.

Hur menar du att man utvinner intellektuella resurser? Och vad skall en intellektuella resurs betyda?

Det blir bara mer diffust det här.

Vad hindrar dig från att vara konkret och tydlig?

Citat:
den psykiska ohälsan ökar
Individer gör dåliga val. Individer väljer att ha orealistiska mål.
Högre levnadsstandard som kapitalet ordnar fram leder till att folk har lyxtankar om mål som inte kan nå, istället för att kämpa för överlevnad.

Citat:
intelligensen sjunker
Folk räknar för lite. Och går för mycket på känsla.

Citat:
utbildningstrycket ökar
Det är behagligt jämfört med att kämpa för överlevnad.

Citat:
befolkningsökningstakten sjunker (vilket motverkar tillväxten)
Det är väl ganska bra att folkmängden minskar på jorden.

Nej tillväxten minskar inte av det.
BNP/Capita kan fortsätta öka genom att privatkapitalistiska profitjägare investerar sitt sparande i arbeta med innovationer och förbiliganden.

Citat:
utvinningen av Jordens resurser har stegrat, och dess resurser utvinns väldigt mycket mer än vad som återskapas - allt detta sedan flera decennier tillbaka).
Inga atomer förbrukas och inga återskapas. Du har missförstått det där fullkomligt.
Atomerna (resurserna) finns kvar.

Atomerna (resurserna) bara ciruleras runt. Och med energi kan de stuvas om som man vill. Och energi får vi i massor från solen.

Citat:
Men som du har meddelat mig sedan tidigare så ser du inga problem överhuvudtaget med vårat nuvarande förhållningssätt till tillväxt, så jag ger dig här samma svar som tidigare: vi står så långt från varandra att jag inte kan motivera någon vidare diskussion.
Dsv jag är positiv till tillväxt och att vi får det bättre.

Medan du är negativ till ökad levnadsstandard och vill ta ifrån folk incitament till att skapa tillväxt. Och du vill att vi ska gå och plågas med sjukdomar, som går att bota, vilket vi hade haft råd med om vi hade haft tillväxt.

Citat:
Vilket fall som helst så kommer jag att ignorera dig framöver.
Det är en ganska framgångsrik metod för att gå omkring och hävda irrationella påståenden. Hade du haft en kommunikation med mig hade du tvingats rätta till det irrationella.
Citera
2026-05-14, 16:46
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ok, jag förstår. Jag vill inte vara okänslig, men jag hör någon som saknar förmågan att relatera till den första delen, men ändå ser konsekvenserna, tyngs av dom - och försöker hantera sitt liv så gott det går utifrån den medvetenheten. Kanske ser det ut så för att du inte ens omedvetet kunnat registrera när förmågan försvann, i och med din uppväxt.

Högst intressant slutsats. Är du ett troll eller helt jävla tappad?
Citera
2026-05-14, 17:11
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Högst intressant slutsats. Är du ett troll eller helt jävla tappad?
Nu så. Där har du den. Glöden. Den finns där ändå. Bra. Mycket bra. Väldigt mycket bra. Det gör mig glad. Jag önskar dig stort lycka till (vare sig du tror det eller ej).
Citera
2026-05-14, 17:13
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Frågan kan lika gärna vändas på. Vid vilken låga inkomstnivå och/eller grad av fattigdom är man egoistisk nog att rösta rött. Nå, TS?
Det är inte att vända på frågan. Gör ett nytt försök och jag ska svara.
Citera
2026-05-14, 17:27
Medlem
Roidberts avatar
Jag tror snarare att rikedom kan öka ens engagemang. Min personliga upplevelse är att det är fattigdom som gör att man delar med sig mindre av sina resurser. När man har ont om pengar måste man helt enkelt fokusera på det viktigaste - d.v.s. familjen och sig själv. Men nu har jag det bättre ställt än på länge och försöker fortfarande vara så snål som möjligt. Det beror förmodligen på att de fattiga tiderna fortfarande är ett färskt minne för mig.
Citera
2026-05-14, 17:41
Medlem
HudHertiginnans avatar
Citat:
Du som har en förmögenhet:

Vid vilken nivå märkte du att den gjorde dig oförmögen till att relatera och engagera dig i världens nuvarande resursutvinning och -fördelning, och dess konsekvenser (annat än i statussammanhang)?

Saknar du förmågan?
Konstigt ställd fråga. Jag upplever snarare att jag blivit mer engagerad nu när jag har tid att sätta mig in i saker på djupet. När jag inte längre behöver lägga all min tid på arbete kan jag fördjupa mig mer i samhälle, litteratur och språk. Samt diverse smått galna internetbesattheter kring olika white trash-makthavare.

Så jag tror inte att förmögenhet i sig har särskilt mycket med den här frågeställningen att göra, åtminstone inte utifrån mitt perspektiv. Hur tänker du att sambandet mellan pengar och bristande engagemang ser ut?
Citera
2026-05-14, 17:43
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Du som har en förmögenhet:

Vid vilken nivå märkte du att den gjorde dig oförmögen till att relatera och engagera dig i världens nuvarande resursutvinning och -fördelning, och dess konsekvenser (annat än i statussammanhang)?

Saknar du förmågan?

Har aldrig varit intresserad. Bryr mig inte. När jag var fattig brydde sig ingen om det. Annat än som läppars bekännelse. De folk som låtsas bry sig, är de som vill ha något av någon annan. Gratis, såklart.
Citera
2026-05-14, 17:45
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Frågan kan lika gärna vändas på. Vid vilken låga inkomstnivå och/eller grad av fattigdom är man egoistisk nog att rösta rött. Nå, TS?

Jag tror att det handlar mer om socioekonomiska klyftor än låg inkomst i sig. Om man har låg status i samhället och detta blir ett hinder för ett bra liv som inkluderar familjebildning tror jag att de allra flesta är kapabla att bli revolutionärer. När boomer-generationen växte upp kunde vilken idiot som helst få jobb på en fabrik och leva ett bra liv med fru och barn, men detta är inte längre fallet. Tror att risken är hög för blodiga revolutioner i västvärlden inom de kommande 20 åren faktiskt.

Till en viss del maskeras nog problemet idag eftersom många av de utlänningar som tillhör underklassen (i Sverige) har hög status i sina hemländer. Man kan städa toaletter i Sverige och leva som en kung i hemlandet.
Citera
2026-05-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Tänk om du själv blir miljardär en dag och börjar hacka på vanliga människor. Titta där står medelklassen och köar utanför vårdcentralen för att få hjälp med sina krämpor medans fru Amelberga åker till lilla privatkliniken utanför Nice i Frankrike 😜

Har inte varit miljardär men har varit på Franska rivieran och har även fått bevittna folk kämpa med kön på vårdcentralen under förhållanden där jag befann mig runt högfärdigt folk.
Det vänder sig i magen på mig när jag ser sådant beteende.
Slutade umgås med det umgänget.

Man kan fortfarande sitta på en hög med pengar utan att för den sakens skull bete sig omänskligt.
Senast redigerad av Amelberga 2026-05-14 kl. 17:54.
Citera
2026-05-14, 18:23
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Har inte varit miljardär men har varit på Franska rivieran och har även fått bevittna folk kämpa med kön på vårdcentralen under förhållanden där jag befann mig runt högfärdigt folk.
Det vänder sig i magen på mig när jag ser sådant beteende.
Slutade umgås med det umgänget.

Man kan fortfarande sitta på en hög med pengar utan att för den sakens skull bete sig omänskligt.

Det visar nog bara att du är en god person. Och jag håller med dig alla rika är inte assholes.

Jag hoppas att man skulle ha din iställning om man blev rik men är rädd för att jag skulle kunna bli en gris om jag var rik. Jaja som tur är så är min lön ingen wallenbergarlön 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in