2026-05-14, 18:38
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag tror snarare att rikedom kan öka ens engagemang. Min personliga upplevelse är att det är fattigdom som gör att man delar med sig mindre av sina resurser. När man har ont om pengar måste man helt enkelt fokusera på det viktigaste - d.v.s. familjen och sig själv. Men nu har jag det bättre ställt än på länge och försöker fortfarande vara så snål som möjligt. Det beror förmodligen på att de fattiga tiderna fortfarande är ett färskt minne för mig.

”It’s easy to hate the rich, but do you have the courage to hate the poor.”

Ett citat som lätt misstolkas.

Att det är så enkelt ibland.

Tack.
Citera
2026-05-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det visar nog bara att du är en god person. Och jag håller med dig alla rika är inte assholes.

Jag hoppas att man skulle ha din iställning om man blev rik men är rädd för att jag skulle kunna bli en gris om jag var rik. Jaja som tur är så är min lön ingen wallenbergarlön 😂

Sant. Det finns många människor som håller på sina värderingar och människosyn osv även fast dom har kontot fyllt.
Dom förlorar inte sig själva och blir inte slavar under sina egna pengar.
Eftersom jag mot alla odds redan lämnat ett sådant liv bakom mig ser jag mer riskerna i att jag skulle starta för många hobbys om jag mirakulöst blev rik en dag

Jag har mer en pannbiff-lön *fniss*
Citera
2026-05-14, 19:12
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Sant. Det finns många människor som håller på sina värderingar och människosyn osv även fast dom har kontot fyllt.
Dom förlorar inte sig själva och blir inte slavar under sina egna pengar.
Eftersom jag mot alla odds redan lämnat ett sådant liv bakom mig ser jag mer riskerna i att jag skulle starta för många hobbys om jag mirakulöst blev rik en dag

Jag har mer en pannbiff-lön *fniss*

Haha ja jag får satsa på att nå upp till din pannbiff-lön sen då när jag toppar min karriär. Och villkoret är att man måste behålla sin sunda människosyn annars ryker pannbiff-lönen och man måste börja om på nudel-lön igen.

Vilka hobbys är det du tror hade skenat iväg om du var miljardär?
Citera
2026-05-14, 19:42
Medlem
Citat:
Haha ja jag får satsa på att nå upp till din pannbiff-lön sen då när jag toppar min karriär. Och villkoret är att man måste behålla sin sunda människosyn annars ryker pannbiff-lönen och man måste börja om på nudel-lön igen.

Vilka hobbys är det du tror hade skenat iväg om du var miljardär?

haha ”nudel-sopa” - när du förlorat dig själv och fått en vidrig människosyn men du har iaf pengar på kontot.. ett litet tag till?
Där vill man inte hamna.

Sista stycket är för privat att svara på.
Citera
2026-05-14, 20:01
Medlem
Link04s avatar
Citat:
haha ”nudel-sopa” - när du förlorat dig själv och fått en vidrig människosyn men du har iaf pengar på kontot.. ett litet tag till?
Där vill man inte hamna.

Sista stycket är för privat att svara på.

Haha klockrent! Ligger det ett paket nudlar på bilen på morgonen så vet man att man har spelat över.

Undrar om man hade fortsatt skriva på flashback som miljardär? 😅
Citera
2026-05-14, 20:07
Medlem
Citat:
Haha klockrent! Ligger det ett paket nudlar på bilen på morgonen så vet man att man har spelat över.

Undrar om man hade fortsatt skriva på flashback som miljardär? 😅

Jag hade fortsatt hänga här
Skillnaden hade bara varit att jag hade jobbat mindre på mitt vanliga jobb och fått loss mer tid till hobbys. Och FB är väl lite av en hobby?
Citera
2026-05-14, 20:21
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
”It’s easy to hate the rich, but do you have the courage to hate the poor.”

Ett citat som lätt misstolkas.

Att det är så enkelt ibland.

Tack.

Tyvärr verkar det finns gott om "mod" när det kommer till att hata de fattiga. Bara att kolla på hur hemlösa behandlas. Även i Sverige har man i princip kriminaliserat hemlösa genom att införa folkbokföringsbrott. De enda som var emot denna vidriga lagstiftning var Vänsterpartiet.
Citera
2026-05-14, 20:39
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Jag hade fortsatt hänga här
Skillnaden hade bara varit att jag hade jobbat mindre på mitt vanliga jobb och fått loss mer tid till hobbys. Och FB är väl lite av en hobby?

Ja tveklöst, det är avkopplande att titta lite flashback några gånger per dag så absolut det är en hobby. Jag hade nog också fortsatt även som rik man 🙂
Citera
2026-05-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ja tveklöst, det är avkopplande att titta lite flashback några gånger per dag så absolut det är en hobby. Jag hade nog också fortsatt även som rik man 🙂

Framförallt är det skönt att få fram sina frågeställningar och tankar utan att råka haspla ur sig det helt totalt osammanhängande verbalt.
Man hinner tänka efter före.
Och fördelen med att kunna hoppa fritt bland ämnena utan att någon i gruppen blir irriterad
Och(!) Det är dessutom gratis att hänga här, vilket möjliggör för alla att delta
Citera
2026-05-14, 20:58
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Framförallt är det skönt att få fram sina frågeställningar och tankar utan att råka haspla ur sig det helt totalt osammanhängande verbalt.
Man hinner tänka efter före.
Och fördelen med att kunna hoppa fritt bland ämnena utan att någon i gruppen blir irriterad
Och(!) Det är dessutom gratis att hänga här, vilket möjliggör för alla att delta

Ja sant. Flashback är solidariskt eftersom man aldrig vet vem som är rik. Det är ju känt att många här inne skryter om sin förmögenhet. Men ingen kan kontrollera om det stämmer när alla är anonyma.

Tänk du och jag på en lyxjakt med varsitt glas champagne och varsin mobil i handen där vi kollar flashback. Betjänterna tar hand om maten och tvätten 😊
Citera
2026-05-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ja sant. Flashback är solidariskt eftersom man aldrig vet vem som är rik. Det är ju känt att många här inne skryter om sin förmögenhet. Men ingen kan kontrollera om det stämmer när alla är anonyma.

Tänk du och jag på en lyxjakt med varsitt glas champagne och varsin mobil i handen där vi kollar flashback. Betjänterna tar hand om maten och tvätten 😊

FB-dase och några millar på kontot genom crypto.
En del FB-mäns våta dröm att få skryta om?

haha sorry, jag är helt fel person att placera på en lyxjakt med betjänter och champagne. Hade blivit så rastlös
Citera
2026-05-14, 21:19
Medlem
Link04s avatar
Citat:
FB-dase och några millar på kontot genom crypto.
En del FB-mäns våta dröm att få skryta om?

haha sorry, jag är helt fel person att placera på en lyxjakt med betjänter och champagne. Hade blivit så rastlös

Haha några millar på kontot har jag tyvärr inte.

Det måste väl vara som så att personer som är trygga i sig själva dom fortsätter att bete sig bra mot andra även som rika. Och personer som har sämre självdistans och ett stort behov av att hävda sig dom kan bli lite osköna som rika. Vad säger du om den analysen från en enkel man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in