2026-05-13, 12:29
Medlem
Hur fan gör man en riktig god ostig flottig sådan?

Vad för bröd ska man ha, kött ja allt?

Alla recept ja testar blir inge bra.. hittar heller ej de rätta bröder för denna.. vanlig baguette är för hårt.
2026-05-13, 12:54
Medlem
triptykens avatar
Du menar en philly cheese steak? https://youtu.be/JSl2sRZvpSQ
2026-05-13, 13:11
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Du menar en philly cheese steak? https://youtu.be/JSl2sRZvpSQ

Han kanske menar en philadelphiaost-macka?

Bre i så fall osten på en knäckeskiva och toppa med krasse och 2-3 skivor rädisa. Inget kött behövs. Smaklig spis!
2026-05-13, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick

Alla recept ja testar blir inge bra.. hittar heller ej de rätta bröder för denna.. vanlig baguette är för hårt.
Nyckeln är bra kött, dålig ost och ännu sämre bröd.

Stek lök och kött på hög värme så att löken bryns men utan att lösas upp och totalt karamelliseras. Köttet ska bara få lite stekyta. Täck med billig smältost och ös över med eventuella andra tillbehör på ett smörstekt exemplar av den sortens lite svampiga billighetsbaguett som man ofta hittar i invandrardrivna butiker i förorten.
2026-05-13, 14:15
Medlem
2
gula lökar
400 g
entrecôte eller ryggbiff
3 msk
smör
1 msk
olja
salt
svartpeppar
1 dl
riven mozzarella
1 1/2 dl
riven cheddarost
1
baguette
2026-05-13, 16:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Han kanske menar en philadelphiaost-macka?

Bre i så fall osten på en knäckeskiva och toppa med krasse och 2-3 skivor rädisa. Inget kött behövs. Smaklig spis!
Naturligtvis menar han Philly cheese steak. Från Philadelphia och har inget med mjukosten att göra.
Själv föredrar jag Bookmaker Sandwich.
2026-05-14, 07:07
Medlem
Sladdarens avatar
Missminner mig inte att det redan finns några sådana trådar som vi svarat i sen förr
2026-05-14, 07:13
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Det bästa du kan göra är att följa ursprunget till att börja med ifrån usa och philly och vidare utvecklingen i andra stater och googla dig fram på med engelska. Sen efter du gjort det kan du köra ditt eget rejs med egna smaksättningar osv när du har smakreferenserna med preferenserna
2026-05-14, 08:33
Medlem
Cheez Whiz är "osten" de använder, alternativt provolone.
2026-05-14, 11:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Svara då era jäkla kockskallar!

Tar gärna tips från er med rediga foodtrucks som säljer skiten
DU är tragiskt som bumpar efter 11minuter.

Hur som helst, hur gör du din?
För om vi får veta detta så kan man börja identifiera vad som gått fel, alternativt andra recept.

Jag har gjort denna själv och bra tag sedan, så har inte direkt minne hur jag gjorde.
Bara att det var en underlig rätt med kanske inte så mycket smak, men gjorde saker i munnen så munnen gjorde frivolter.
Tror jag gjorde min på lövbiff och pga jag hade en del över från annan rätt.
Föredra är väl tunnskivad Entrecote som jag förstått det, den måste halv frysas då, för annars omöjligt skära tunna skivor.
Sen lök, peppar, ost och då en Kvibille cheddar lagrad, så hade jag hittat en fin baguette på willys, som är rätt okey och den där långa de har.
Och ost vet jag inte riktigt vad de använder, ibland blir det ostsås istället har jag sett.

Ett tips är och titta på Triple D och de med just philly cheese steak, finns gott om träffar på youtube om du vill det.
Och det jag då menar är att du får se flera varianter och att någon av dessa kanske passar dig.
Finns allt från hel traditionella till de med tryffel och annat.

Men berätta först hur du gör.
Och även börja titta på traditionella philly cheese steak´s och på engelska, så man inte får en svenne som fantiserat ihop något annat än just rätten.
2026-05-14, 14:14
Moderator
Amirons avatar
Tråd finnes redan, använd den istället.

(FB) Philly Cheese Steak

Denna får det berömda hänglåset.

*klick*

//Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto