• 1
  • 2
2008-08-05, 18:38
Medlem
Västkustskts avatar
Jag tänkte försöka mig på att göra Philly Cheese Steak.
http://www.cdkitchen.com/recipes/rec...eak37718.shtml

Men jag skulle behöva lite hjälp med följande.

Kan man få tag i cheez wiz i sverige, eller vad kan man använda istället?
http://en.wikipedia.org/wiki/Cheez_Whiz

AMOROSOS rolls, borde väl vara någon slags bagett, eller?
http://amorosobaking.com/

Rib Eye, är det samma sak som entrecot?
Citera
2008-08-05, 18:41
Medlem
Man kan kanske använda cheddar cheese dip från mcdonalds istället för cheez wiz?
Citera
2008-08-05, 20:16
Medlem
Big Bosss avatar
Aldrig sett en Philly Cheesesteak med Cheez Whiz på :P. Det står ju Provolone ost eller Cheez Whiz använd Provolone om det finns. Eller någon annan ost, Provolone är ju inte någon speciell ost direkt. Baguette som bröd borde nog passa bra. Rib Eye är samma entrecote ja.
Senast redigerad av Big Boss 2008-08-05 kl. 20:19.
Citera
2008-08-05, 22:33
Medlem
Vad jag tror han menar med Cheese Wiz eller vad det hetter, är sådan där gul ost som ser ut som plast som återfinns på ex. Mc qp burgare. Sådan cheddar ost finns att köpa på ICA och kallas för typ hamburger ost eller något liknande och är väldigt gula och inplastade var för sig. Var väldgit amerikansk förpackning i stil med den där dressingen för hamburgare
Citera
2008-08-05, 22:36
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agira
Vad jag tror han menar med Cheese Wiz eller vad det hetter, är sådan där gul ost som ser ut som plast som återfinns på ex. Mc qp burgare. Sådan cheddar ost finns att köpa på ICA och kallas för typ hamburger ost eller något liknande och är väldigt gula och inplastade var för sig. Var väldgit amerikansk förpackning i stil med den där dressingen för hamburgare

Nej Cheez Whiz är inte detsamma som processed cheese som är på McD hamburgare osv. Cheez Whiz är ostsås/dipp på ett ungefär. Men jag skulle nog hellre använda riktig ost istället.
Citera
2008-08-05, 22:46
Medlem
Cantorass avatar
Blanda hårdost med lite mjölk eller grädde och smält det försiktigt i en kastrull - funkar jättebra för cheese steak
Citera
2008-08-05, 22:49
Medlem
Då missuppfattade jag, lät på beskrivningen att det var så. Men han löser det nog. Låter mums iaf. Säkert bra för hjärtat
Citera
2008-08-05, 22:54
Medlem
Sån där ostdipp finns på burk hos en del ICA också, i texmex-hyllan med guacamolen.
Citera
2008-08-06, 11:23
Bannlyst
Lägg upp en bild på skapelsen när du är färdig!
Citera
2009-01-23, 02:10
Medlem
Äkta recept på Philly Cheesesteak Sandwich Authentic

Det här behövs:
1 loaf Italian bread or French bread or 2 large hoagie rolls or sub rolls
300 gr deli roast beef (very rare, sliced wafer thin, or you can use a frozen Rib-Eye roast shaved on an electric slicer, )
1 white onion (thinly sliced)
1 green bell pepper (thinly sliced)
2 teaspoons garlic (minced)
300 gr provolone cheese (thinly sliced)
extra-virgin olive oil (for grilling)
salt and pepper
marinara sauce or ketchup (optional topping)

Gör så här:
Heat a griddle or a large saute pan over medium-high heat.
When hot, cover bottom with olive oil.
Add the onions and bell pepper and cook, stirring, until carmelized, which will take about 6 to 8 minutes.
Add the garlic, salt and pepper, and cook for about 30 seconds.
Then, push the mixture off to one side of the griddle.
Add the meat to the hot part of the griddle.
Cook, continuously flipping the meat over and slightly chopping the meat into slightly smaller pieces with 2 spatulas, until the meat is not pink, which should take about 2 minutes.
Mix the meat and the carmelized onions and bell pepper together.
Divide into 2 portions, and top both portions with the cheese to melt.
If using Italian or French bread, cut the bread in half, crosswise, and slice lengthwise to open for the 2 sandwiches.
Hollow out the soft white bread part from inside and place face down on top of the meat and cheese.
When the cheese is melted, and with 1 or 2 spatulas, flip the sandwiches over and add topping, such as marinara sauce or ketchup, if desired, and serve immediately.
Citera
2009-01-23, 12:46
Medlem
Istället för cheez wiz kan du helt enkelt köpa Santa Marias cheddar ost dipp. Finns oftast bland tacos produkter.

Som kött är väl entrecoté ett bra alternativ men den måste ju som sagt vara riktigt fint strimlad/skivad. I typ samma klass som kebabkött.

Som bröd är det ju bara att ta det bröd som du tycker är gott. Jag hade nog tagit en baguette med mkt frön i för jag tycker det är sjukt gott. Men alla har vi ju olika smaker...

Om du vill ha ett lätt bröd att jobba med så försök att hitta en baguette som inte har så "krispigt skal"...

När jag brukar göra baguetter själv så brukar jag också "gröpa ur" dem lite grand så man får plats med mer fyllning.

Lycka till!
Citera
2010-07-09, 21:33
Medlem
Funderar på att göra en Cheese Steak, men undrar ifall det finns något alternativ till entrecôte? Annars blir det lite väl dyrt för en stackars student! ;-)

Högrev? Ryggbiff? Rostbiff?

Någon som testat med kyckling eller gris? (inte så mycket steak då kanske, men det borde väl bli ganska gott ändå!)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in