2026-05-12, 23:43
Medlem
osthyvel86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Nej, hon tog INTE livet av sig för att du gjorde slut. Om du tror det, sök upp en psykolog som talar vett med dig och sluta upp med att se dig själv som ett "offer".

// CC
Nu sa jag aldrig att jag såg mig själv som ett offer heller så sluta dra förutfattade meningar. Tror mycket väl hon gjorde det för att jag gjorde slut men bara för det behöver skulden inte ligga på mig, tror det är ett sundare sätt att se på det
Citera
2026-05-12, 23:45
Medlem
osthyvel86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nu vet jag inte riktigt vad din frågeställning är, men jag antar att den är i linje med om det var ditt fel?

Svaret är nej, det är det inte. Du gjorde egentligen mer än du behövde, och hur tragiskt det än må vara så är det inte din uppgift att sköta om henne resten av livet bara för att ni varit tillsammans i något skede.

/edit: Håller även med ovanstående, sök hjälp om du behöver det. Även om det inte är ditt fel så är det en tung börda att bära.
Ja men exakt, glömde skriva det. Har läst svaren och tänkt lite på det, håller med er nästan helt. Tack som fan!
Citera
2026-05-12, 23:47
Medlem
osthyvel86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Vet du att hon faktiskt gjorde det då? Jag har dejtat flera som dragit till med det där och några veckor senare ser man henne med en ny snubbe, hur glad som helst.
Inte 100% än men hon har vart nära på att göra det många gånger tidigare och haft problem med narkotika och lång depression så tyvärr så tror jag det är så
Citera
2026-05-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osthyvel86
Inte 100% än men hon har vart nära på att göra det många gånger tidigare och haft problem med narkotika och lång depression så tyvärr så tror jag det är så

Du hjälpte henne att orka leva lite längre mer kan du inte göra, det var drogerna och hennes psykiska problem som gjorde att hon tog livet av sig! Här kan du få hjälp om du behöver! https://spes.se/
Citera
2026-05-13, 00:12
Medlem
triptykens avatar
Citat:
För mig löser det sig nog, men ska kolla in ändå. Tack!

Gör det. Se det... om du vill som en bil som börjar skorva litet. Du kan låta det vara om du vill, eller ta tjuren i hornen och ta den till verkstan. Som bäst är det bara en engångsgrej som inte är så farlig, som värst är det nåt du måste fixa på studs och jobba med.

Självmord är, mörkt nog, en epidemi-form. Suicida ideationer är nåt som "smittar" och där depression mm kan leva kvar länge i dom som folk lämnar efter sig. Det är därför det är så jävla viktigt att kasta iväg ett emajl, eller ett telefonsamtal. Bara göra den där lilla grejer som kanske känns fånig just nu - men som kommer vara en jävla stöttepelare längre fram.

Vi som fått leva kvar kan dras med känslor som vi har svårt att formulera för att det är litet udda, så udda att det är svårt att ens prata med andra om dom. Och om du, säg går på nåt möte och du tycker det är töntigt eller konstigt, fine - men det kommer hjälpa sjukt mycket i framtiden. Även om det bara är ett enda möte. Ett enda snack.

Skulden som överlevare kan känna är svårformulerad, enkelt bortviftad, men reell. Ta den på allvar för ditt framtida jags skull.
Citera
2026-05-13, 01:21
Medlem
StudiumValors avatar
Du kanske inte känner ngn skuld.
Men kanske går och ältar själva händelsen?
Frågar dig vad du skulle kunna ha gjort?
Utan att kunna hitta ngt fel?
men är ändå inte helt nöjd med din slutsats?
-------
tar det för mycket tanke och känslokraft så tveka inte att begära hjälp
Citera
2026-05-13, 08:22
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Nu sa jag aldrig att jag såg mig själv som ett offer heller så sluta dra förutfattade meningar. Tror mycket väl hon gjorde det för att jag gjorde slut men bara för det behöver skulden inte ligga på mig, tror det är ett sundare sätt att se på det

Hej osthyvel86

Det stämmer, du skrev inte att du såg dig själv som ett offer men startar man en tråd som denna, då finns det en anledning och den anledningen är...? FB är ingen blogg så jag och många andra har tolkat det som om att du undrar om du var skyldig till det som skett eller inte. Att du tänker den tanken - skuld - , tillsammans med detta "blogginlägg" tyder på att du även ser dig själv som ett offer - du mår troligen dåligt över det som hänt, det är förstås helt naturligt MEN orsaken / drivkraften till att må dåligt bör i detta fall vara "sorg", inte något annat.

Vad är skälen till att du "tror att hon gjorde det för att jag gjorde slut"? Vad gör det för dig att ha den "tron"?

Jag vet att jag låter hård. Jag vet att du är i sorg, kanske även i någon form av chocktillstånd så egentligen borde jag inte ha någon rationell diskussion med dig då du inte är "mottaglig för det" ännu men om du låter dig själv vandra vägen av att hon gjorde det hon gjorde för att du gjorde slut, då är du på ett sluttande plan som du inte bör gå. Du, liksom alla andra människor, vet att hon gjorde det pga en mängd mindre bra beslut tagna i sitt liv. Alla de besluten ledde sedan till det som skedde. Sluta överdriv din egna insatts i hennes livsprocess. Det får dig att framstå som en skitstövel och ett offer.

// CC
Citera
2026-05-13, 09:45
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Vet du att hon faktiskt gjorde det då?
Citat:
Inte 100% än men hon har vart nära ...
Skumt, allt kan vara ett antagande alltså, så som sagt ring 112 då.
Citera
2026-05-13, 10:19
Medlem
Se det som att om det inte hade varit du som gjort slut, så hade det varit någon annan.

Hade varit skillnad om någon drivits till självmord med psykisk misshandel, uppmaningar att hon/han skulle ta livet av sig. Bara då skulle det finnas anledning till skuldkänslor.
Citera
2026-05-13, 10:23
Medlem
bomhulls avatar
Hon hade mentala problem/var sjuk. Inte ditt fel men förstår att det kan kännas som att du bidrog till beslutet
Citera
2026-05-13, 10:29
Medlem
Baisianuss avatar
En psyksjuk egoistisk kvinna. Ingen förlust för världen och en boja runt din fot som hade förstört ditt liv. Jag har själv råkat ut för något liknande, en kvinna som hotade med självmord så fort vi bråkade och så fort hon fick alkohol i sig. Hon gjorde aldrig slag i saken men jag dumpade henne. Jag tänker inte spendera mitt liv som livvakt åt en manipulativ narcissist. Din flickvän låter som att hon var samma andas barn. Det låter hårt men ibland är det bäst att de ruttna äpplena sorterar ut sig själv. Se det som att du duckade en kula. Du har inget ansvar för hennes liv, hennes val eller inför hennes anhöriga.
Citera
2026-05-13, 10:52
Medlem
Som andra skrivit inte ditt fel att hon tog livet av sig. Du försökte hjälpa henne så gott du kunde , men vissa människor går inte att rädda. Hade du stannat kvar hade du enbart levt i ett destruktivt förhållande som du själv riskerade att dras ned ännu längre ner själv. Tragiskt att det slutade som det gjorde men hon hade eget ansvar över sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in