2026-05-12, 22:45
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Ta 15mg mounjaro och ät pizza varje dag så går du ner 15kg på nolltid. Ännu snabbar utan pizzan, men varför inte njuta av livet samtidigt som man tappar vikt?
Men det är inte hållbart att hålla på mäta på knepiga sätt för att få in det goda i måltidsplanerna.. Liksom fasta i 20 timmar för att äta en pizza om dagen osv..
Jag tror på äta bra vanlig mat med allt på tallriken varken för mycket eller för lite bara.
3 gånger om dagen helt vanliga portioner.. Då kan man unna sig en pizza ibland men inte varje dag haha det är bara deg och fett helt värdelöst!

Men Också tror jag inte på alla som gapar om "hoppa över kolhydraterna helt" etc.. Detta skapar indirekt högre sug för pizza etc.. Sen börjar man drömma om vitt bröd och att man badar i spaghetti osv..

potatis, ris lite pasta och så är bara bra att ha på tallriken: Ger rejält med bränsle om man ska lyfta skrot på gymmet!
2026-05-13, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitasi
Hej,

Jag vill gå ner så mycket vikt som möjligt fram till 1 augusti. Mitt mål är minst 15 kg, men helst 20 kg eller mer. Jag är man, 33 år, 175 cm lång och väger cirka 102 kg. På grund av psykisk ohälsa har jag gått upp över 30 kg de senaste 4 åren. Innan dess vägde jag nästan alltid runt 65–70 kg.

Är det realistiskt att gå ner så mycket på så kort tid?

Jag började för 10 dagar sedan och mitt upplägg ser ungefär ut så här:

Minst 10 000 steg 5 dagar i veckan, helst varje dag. Hittills har jag klarat det 7 av 10 dagar.
Jag går ofta till jobbet på morgonen på tom mage, cirka 40 minuter och går lite till senare under dagen om jag då inter löper för att nå 10 000 steg.
Löpning 2–3 gånger i veckan. Jag springer/går 4 km på cirka 29–32 minuter eftersom konditionen är dålig just nu.
Jag äter bara frukost och middag samt en frukt som mellanmål.
Enligt AI och kaloriräknare äter jag ungefär 1100–1400 kcal per dag.

Frukost brukar vara:

Macka med skinka, ost och gurka.
På helger ibland 2–3 stekta ägg också.

Mellanmål:
Banan eller annan frukt.

Middag:
Ofta 200 g kycklingfilé med potatis eller ris och broccoli/grönsaker.
Ibland andra rätter, exempelvis pizza på mörkt libabröd som har 160 kcal + tillbehör. Blir totalt 650-950 kcal beroende vad man lägger på pizzan. Men jag tänker eftersom jag inte äter luch så ska min middag vara 600-950 kcal.

Dricker också 2-3 koppar svart kaffe under dagen.

Jag köpte nyligen en kroppsscannervåg och enligt den har jag gått ner cirka 2,5 kg på 10 dagar (mer om jag går på det vikt jag har på morgonen, idag hade jag 100,6 kg, för 10 dagar sen hade jag 103,6 kg). Det jag tycker är konstigt är att jag ibland väger mindre efter att jag duschat än direkt när jag vaknar. Vikten går också upp och ner mycket under dagen.

De senaste 4 dagarna har vågen nästan stått still trots att jag tycker att jag legat på kaloriunderskott. Samtidigt har jag haft ont i benet efter löpningen och därför inte kunnat röra mig lika mycket sen i fredags.

Jag försökte även börja använda det lilla gymmet på jobbet istället för löpning när benet gör ont, men jag är väldigt ovan vid gym och känner mig rätt lost där. Har tränat lite igår efter jag har gått till jobbet, tränade i 25 min.

Gör jag något fel eller är det normalt att vikten står still ibland trots underskott? Och tror ni mitt mål är möjligt?

Ta hand om fötterna! Att plötsligt börja gå så mycket och ofta leder till fruktansvärda liktorn, förhårdnader och inflammerade slemsäckar, mm. inte så trevligt enligt egen erfarenhet. Promenera regelbundet men dra ned lite på antal steg. Börja gymma regelbundet (specifika dagar och tider) det håller igång hjärnan. Kolla upp ett bra schema först så du inte bara kör på varje dag pga din psykiska ohälsa (jag vet, det blir lätt så).

Ditt kaloriintag kan jag inte tala så mycket om men det är bra att äta protein och hålla sig borta från ultra processad mat, socker och annat onödigt skit. Det är 11.4 veckor kvar till 1 augusti, vilket ger dig ett mål på 1.3kg viktnedgång per vecka. Detta är inte så farligt mycket men det kräver att du är 100% bestämd och inte fuskar. Huden borde hinna med i den takten, men med en del träning så håller du hjärna och muskler i form. Dessutom byter du då en del fett mot muskler vilket fortfarande fyller ut så huden inte blir slapp och hängig.

Endast kaloriunderskott gör att kroppen går in i svält, detta bränner inte främst bukfettet, utan det äter upp dina muskler. Att du knappt ser någon skillnad på 4 dagar betyder absolut ingenting, det är alldeles för kort tid. Väg dig max 1 gång i veckan, måndagar när du vaknar är bra.

Jag är ingen tränings guru så någon annan får gärna påpeka om jag säger något fel, men generellt så är det såhär det fungerar. Låt inte dina hjärnspöken bestämma tempot bara, det säger jag också av egen erfarenhet.
2026-05-13, 07:25
Medlem
Citat:
Hej,

Jag vill gå ner så mycket vikt som möjligt fram till 1 augusti. Mitt mål är minst 15 kg, men helst 20 kg eller mer. Jag är man, 33 år, 175 cm lång och väger cirka 102 kg. På grund av psykisk ohälsa har jag gått upp över 30 kg de senaste 4 åren. Innan dess vägde jag nästan alltid runt 65–70 kg.

Minst 10 000 steg 5 dagar i veckan, helst varje dag. Hittills har jag klarat det 7 av 10 dagar.
Jag går ofta till jobbet på morgonen på tom mage, cirka 40 minuter och går lite till senare under dagen om jag då inter löper för att nå 10 000 steg.
Löpning 2–3 gånger i veckan. Jag springer/går 4 km på cirka 29–32 minuter eftersom konditionen är dålig just nu.

Frukost brukar vara:

Mellanmål:
Banan eller annan frukt.

Middag:
Ibland andra rätter, exempelvis pizza på mörkt libabröd som har 160 kcal + tillbehör. Blir totalt 650-950 kcal beroende vad man lägger på pizzan. Men jag tänker eftersom jag inte äter luch så ska min middag vara 600-950 kcal.

Jag köpte nyligen en kroppsscannervåg och enligt den har jag gått ner cirka 2,5 kg på 10 dagar (mer om jag går på det vikt jag har på morgonen, idag hade jag 100,6 kg, för 10 dagar sen hade jag 103,6 kg). Det jag tycker är konstigt är att jag ibland väger mindre efter att jag duschat än direkt när jag vaknar. Vikten går också upp och ner mycket under dagen.

De senaste 4 dagarna har vågen nästan stått still trots att jag tycker att jag legat på kaloriunderskott. Samtidigt har jag haft ont i benet efter löpningen och därför inte kunnat röra mig lika mycket sen i fredags.

Jag försökte även börja använda det lilla gymmet på jobbet istället för löpning när benet gör ont, men jag är väldigt ovan vid gym och känner mig rätt lost där. Har tränat lite igår efter jag har gått till jobbet, tränade i 25 min.

Gör jag något fel eller är det normalt att vikten står still ibland trots underskott? Och tror ni mitt mål är möjligt?

Det är väl kanon. Men varför tar du inte hjälp av en människa? Grunden till ditt välmående ligger till liten del i att du inte har mänsklig kontakt.
Du gör väl typ alla fel som alla andra gör som påbörjar en viktnedgång. Du lägger fokus på saker du ska göra men allt fokus bör ligga på vem du vill bli. Snart kommer du hata alla grejer du tvingar dig själv att göra och du kommer säga att det inte är värt det och att livet är sämre nu. Och då kommer du börja äta och kanske öka ännu mer i vikt än du är i idag.
2026-05-13, 07:57
Medlem
Mät midjemått, har du inte gjort det gör det ASAP (mät där du är som bredast samt smalast och skriv ner). 15kg fett kan försvinna men det kan stå -10kg på vågen. Som många skrivit, minimalt med kolhydrater om du är seriös. Det är fanken a och o om man vill tappa fett fort. Du får kolla upp hur insulin påverkar fettinlagring och vad för mat som höjer inflammation i kroppen och bilda en egen uppfattning. 10k steg i runt 110bpm är bra absolut.
2026-05-13, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramblashoran
Ta hand om fötterna! Att plötsligt börja gå så mycket och ofta leder till fruktansvärda liktorn, förhårdnader och inflammerade slemsäckar, mm. inte så trevligt enligt egen erfarenhet. Promenera regelbundet men dra ned lite på antal steg. Börja gymma regelbundet (specifika dagar och tider) det håller igång hjärnan. Kolla upp ett bra schema först så du inte bara kör på varje dag pga din psykiska ohälsa (jag vet, det blir lätt så).

Här har du helt rätt, fötter o ben, även om jag tränat hela mitt liv utom dom 5 sista åren, även dessa år jag gick upp i vikt.

Men just börja jogga, först handla det om benhinnor som värkte, man fick till detta genom övningar, därefter börja vaderna trassla, lyckades inte helt få till dessa via övningar, men att dessa inte besvära vid joggning, sedan handla det om hålfoten, komma på jag inte skulla ha för mjuka sulor, typ New balance skor passa mig inte alls, hålfoten värkte. börja sedan med rods o platta i sulorna, dvs dra på sig superskorna o klockan uppvisa nya snabba tider direkt, dojorna minska tiden med ca 1:30 per minut o kilometer, nackdel var just jag körde för hårt, var ute 5 dagar i veckan, hade bara löptränat med Adidas Boston 13M (rods i sulan) 2 veckor innan jag fick mina Puma nitro3 med plattan, tog en första test, hade ändå löptränat tidigare på dagen, men var så sugen på testa nitron, snörde på mig o gav järnet, låg runt 6min/km o kände skorna gör underverk, men jogga bara 1,5km för att jag hade tränat redan 2 timme tidigare, första jag gjorde dagen efter var o snörde på dessa igen gav fullfart, kände efter 2 km att hålfoten belv trött, men tänkte det ger sig, efter tre kände det knäpte till lite i hälsenan, men hörde tiden via nike app, yes ny topp tid för mig, vid 4 km knäppte det tydligare i hälsenan o jag fick halta hem. hälsena läker mycket sakta, nu inne på 3 vecka o den ömar ännu o enbart motionscykel som gäller, fördel jag kan cykla i zon2 som bränner mycket fint, dvs ca 40-till 1,5 timme cykling 4-5 dagar i veckan.

Men löptäning är verkligen förädiskt, jag har aldrig haft probelm med varken fötter eller vader, benhinnor, mest troligt min kropps vikt som knäckte samt att Nitro har för mjuk sula, när hålfoten tog slut med kraft drogs hälsenan snett vid varje löpsteg just för den sjunker ner lite extra i sulan och jag ska ha en fastare sula som Adidasen har, har bytt innesula i nitron till en lite fastare, utgör studsen blir ändå kvar men hålfoten sjunker inte lika djupt som i sintur utsätter stress till hälsenan.

Kör nu övningar för hälsenan o vill in i nitro igen, men det är minst 3 veckor till innan sena är ev läkt o jag får börja med o gå igen, o sakta bygga upp senan för löpning ännu en gång.

Med det var försiktig med löpträning, ännu mer om man inte har joggar mycket förut, skadorna kommer en efter en och sista skadan kan vara den som förstör mest o har längsta vägen tillbaka, men löpträning har vuxit hos mig, förut gjorde man det för man måste, nu gör jag det för nöje o en god känsla efter, längta tills senan läkt o ut igen.
2026-05-13, 08:27
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Men det är inte hållbart att hålla på mäta på knepiga sätt för att få in det goda i måltidsplanerna.. Liksom fasta i 20 timmar för att äta en pizza om dagen osv..
Jag tror på äta bra vanlig mat med allt på tallriken varken för mycket eller för lite bara.
3 gånger om dagen helt vanliga portioner.. Då kan man unna sig en pizza ibland men inte varje dag haha det är bara deg och fett helt värdelöst!

Men Också tror jag inte på alla som gapar om "hoppa över kolhydraterna helt" etc.. Detta skapar indirekt högre sug för pizza etc.. Sen börjar man drömma om vitt bröd och att man badar i spaghetti osv..

potatis, ris lite pasta och så är bara bra att ha på tallriken: Ger rejält med bränsle om man ska lyfta skrot på gymmet!

Det handlar inte om det utan om att du kan äta som normalt (dvs det som gjorde dig fet) och ändå gå ner alla kilona bara du tar mounjaro.
2026-05-13, 09:04
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Hej,

Frukost brukar vara:

Mellanmål:
Banan eller annan frukt.

Middag:

I träningstidningar får man intrycket att det är de där fjutt-sakerna som är hemligheten att gå ner. Acaci-bären måste vara just från DEN djungeln, man måste dricka just KAFFE och inte koffeintabletter, och så vidare och så vidare, ungefär så låter det.

Nej. Fjuttandet är ett RESULTAT av att du redan har rätt inställning, men det är inte det som GER resultat. Liknelse: Du blir inte läkare av att köpa en läkarrock på Buttericks.

Om du fastnat på en platå får du "fuska" så att du kommer vidare. Koffein t ex kan du ta men bara vid behov inför träning och absolut inte ha som vana, det ger ju bara tillvänjning, ångest och minskad motivation. Efedrin kan du ta de fåtal gånger du planerat längre träningspass. Sedan börjar ju mirakelmedel såsom ozempic och dess kusiner bli överkomliga i pris även för vanliga människor. Man kan ta en liten dos om man inte har råd med en full.

Testosteron rekommenderar jag också till alla i åtminstone någon dos. Injektion är nyttigast eftersom det inte passerar lever eller njurar då. Bara fördelar. Du behöver inte ens ta PCT.

Viktigast av allt är väl dock att du inte tränar på ett sätt som förut orsakade ohälsan. Om motivationen tryter (vilket är fallet för de flesta) så får du helt enkelt hitta roliga sätt att träna på. Nu när sommaren kommer blir dessa möjligheter kanske större. Långa skogsvandringar kanske kan vara något?

"Kroppsscannervågar" FUNKAR INTE! De mäter fotsvett mer än något annat. Inte fat caliphers heller. Det är därför de fortfarande använder stora jävla vätsketankar för att mäta folks kroppshydda - det är det enda som ger rätt resultat. Bortse från något enstaka kilo hit eller dit, sånt kan variera med hur mycket bajs du har i tarmarna etc.

Låter som din träning går rätt bra ändå. Fortsätt så kommer du fortsätta se resultat! Om du får till rutinen så har du mer än halva inne.
2026-05-13, 10:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej,

Frukost brukar vara:

Mellanmål:
Banan eller annan frukt.

Middag:

Här hittar svar på dina frågor :

(FB) Den stora tråden om viktminskning, diet och deff
2026-05-13, 12:35
Medlem
Citat:

Frukost brukar vara:

Mellanmål:
Banan eller annan frukt.

Middag:

Jag tror du grovt underskattar hur mycket kalorier du får i dig.

Dricka (t ex mjölk eller läsk) blir en hel del.

En macka med ost eller skinka är 250-300 kalorier.

2 stekta ägg är 200 kalorier.
2026-05-13, 13:15
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Det handlar inte om det utan om att du kan äta som normalt (dvs det som gjorde dig fet) och ändå gå ner alla kilona bara du tar mounjaro.
Aha du pratar om Ozempic? Hollywood-fluff alltså!

Det reducerar muskler och tömmer allt och skelettet blir svagt osv.. Man ser ju ut som en meth-head. Googla på Kelly Ozbourne Ozempic eller bara Ozempic Face ska du få se på lik
2026-05-13, 13:22
Moderator
Kraftkarls avatar
Låser tråden och hänvisar till (FB) Den stora tråden om viktminskning, diet och deff

/Moderator
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in