Citat:
Ursprungligen postat av
Ramblashoran
Ta hand om fötterna! Att plötsligt börja gå så mycket och ofta leder till fruktansvärda liktorn, förhårdnader och inflammerade slemsäckar, mm. inte så trevligt enligt egen erfarenhet. Promenera regelbundet men dra ned lite på antal steg. Börja gymma regelbundet (specifika dagar och tider) det håller igång hjärnan. Kolla upp ett bra schema först så du inte bara kör på varje dag pga din psykiska ohälsa (jag vet, det blir lätt så).
Här har du helt rätt, fötter o ben, även om jag tränat hela mitt liv utom dom 5 sista åren, även dessa år jag gick upp i vikt.
Men just börja jogga, först handla det om benhinnor som värkte, man fick till detta genom övningar, därefter börja vaderna trassla, lyckades inte helt få till dessa via övningar, men att dessa inte besvära vid joggning, sedan handla det om hålfoten, komma på jag inte skulla ha för mjuka sulor, typ New balance skor passa mig inte alls, hålfoten värkte. börja sedan med rods o platta i sulorna, dvs dra på sig superskorna o klockan uppvisa nya snabba tider direkt, dojorna minska tiden med ca 1:30 per minut o kilometer, nackdel var just jag körde för hårt, var ute 5 dagar i veckan, hade bara löptränat med Adidas Boston 13M (rods i sulan) 2 veckor innan jag fick mina Puma nitro3 med plattan, tog en första test, hade ändå löptränat tidigare på dagen, men var så sugen på testa nitron, snörde på mig o gav järnet, låg runt 6min/km o kände skorna gör underverk, men jogga bara 1,5km för att jag hade tränat redan 2 timme tidigare, första jag gjorde dagen efter var o snörde på dessa igen gav fullfart, kände efter 2 km att hålfoten belv trött, men tänkte det ger sig, efter tre kände det knäpte till lite i hälsenan, men hörde tiden via nike app, yes ny topp tid för mig, vid 4 km knäppte det tydligare i hälsenan o jag fick halta hem. hälsena läker mycket sakta, nu inne på 3 vecka o den ömar ännu o enbart motionscykel som gäller, fördel jag kan cykla i zon2 som bränner mycket fint, dvs ca 40-till 1,5 timme cykling 4-5 dagar i veckan.
Men löptäning är verkligen förädiskt, jag har aldrig haft probelm med varken fötter eller vader, benhinnor, mest troligt min kropps vikt som knäckte samt att Nitro har för mjuk sula, när hålfoten tog slut med kraft drogs hälsenan snett vid varje löpsteg just för den sjunker ner lite extra i sulan och jag ska ha en fastare sula som Adidasen har, har bytt innesula i nitron till en lite fastare, utgör studsen blir ändå kvar men hålfoten sjunker inte lika djupt som i sintur utsätter stress till hälsenan.
Kör nu övningar för hälsenan o vill in i nitro igen, men det är minst 3 veckor till innan sena är ev läkt o jag får börja med o gå igen, o sakta bygga upp senan för löpning ännu en gång.
Med det var försiktig med löpträning, ännu mer om man inte har joggar mycket förut, skadorna kommer en efter en och sista skadan kan vara den som förstör mest o har längsta vägen tillbaka, men löpträning har vuxit hos mig, förut gjorde man det för man måste, nu gör jag det för nöje o en god känsla efter, längta tills senan läkt o ut igen.