2026-05-13, 06:46
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesDrutt
Folk får givetvis ha på sig vad dom vill, jag tror inte på att vi ska införa en särskild typ av modepolis som patrullerar gator och torg.

Men jag tycker ändå att det är en intressant observation, att även om det är 30 grader i Spanien så tycker jag inte att det är så vanligt att den inhemska befolkningen kommer gåendes i shorts.

Men så fort det är 13 grader plus i Sverige så ser man jättemånga svenska män komma gåendes i shorts.
För mig känns det som en väldigt svensk grej, utan att göra observationen alltför djup eller seriös för den delen.
Utan istället bara garva åt det 😂

Det finns en liten sjö med roddbåtar mitt i Madrid och när jag var där och turistade för ett antal år sedan satt jag i en sådan roddbåt, blev varm och tog av mig skjortan. Plötsligt började en man på stranden vifta med armarna och skrika Señor! Señor! Jag fick inte ta av mig skjortan så där mitt i Madrid. Så var det då i alla fall. Alla spanjorer var fullt påklädda som riktiga spanska gentlemän. Inte tal om något annat.
Citera
2026-05-13, 07:00
Medlem
groovesnuss avatar
Själv har jag mer eller mindre lagt av med jeans. Kör nu mina svarta Fjällräven byxor även på arbetstid. Ingen bryr sig (ingenjör/projektledare i fordonsindustrin).
Citera
2026-05-13, 07:12
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
...

Men så fort det är 13 grader plus i Sverige så ser man jättemånga svenska män komma gåendes i shorts.
För mig känns det som en väldigt svensk grej, utan att göra observationen alltför djup eller seriös för den delen.
Utan istället bara garva åt det 😂

13 grader - jättemånga? Var ser du det här?
Citera
2026-05-13, 08:05
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Hur blev disciplin och dominans viktigare än begärlighet i garderoben? Är det bättre att vara ”ful men sann”?

Spännande citat då jag genom min uppväxt och åren efter fått höra "klä dig som du vill" och "det är viktigare att fokusera på insidan än utsidan"
Varför ska man klaga på hur folk klär sig i en artikel, och vilja skapa en mer utsendefokuserad hets?

Vi har ju redan ett kommande problem med att ungas mentala hälsa är på gå ner pga gymtiktok etc.

Sen tycker jag i och för sig folk bör klä sig bättre så att självkänslan får en knuff. Bemötandet man får av ett vårdat utseende är en stor del i detta.
Citera
2026-05-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
https://www.etc.se/kultur-noje/psyket-och-politiken-daerfoer-klaer-sig-svenska-kvinnor-osexigt

"där en man klagar på hur kvinnor klär sig?"
Citera
2026-05-13, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det finns en liten sjö med roddbåtar mitt i Madrid och när jag var där och turistade för ett antal år sedan satt jag i en sådan roddbåt, blev varm och tog av mig skjortan. Plötsligt började en man på stranden vifta med armarna och skrika Señor! Señor! Jag fick inte ta av mig skjortan så där mitt i Madrid. Så var det då i alla fall. Alla spanjorer var fullt påklädda som riktiga spanska gentlemän. Inte tal om något annat.

Spanjorer både vet och lever som dom lär då det kommer till att hur man beter sig i det offentliga rummet.
Viva Espania 🇪🇸
Citera
2026-05-13, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Eftersom jag i princip aldrig fryser skulle jag lätt kunna gå i shorts när det är 10-15 grader ute men dragit gränsen där. Folk tror ju man är dum i huvudet.

Haha .
Men jag har hört om människor som kan klä sig runt även på vintern och inte frysa.
All heder åt er och en gnutta avundsjuka, då jag fryser vid 20 plus 😂
Citera
2026-05-13, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
13 grader - jättemånga? Var ser du det här?

Överallt där jag befinner mig, sen om det var 13 eller 15 grader vill jag låta vara osagt.
Ta mig inte så seriöst på orden 😉
Citera
2026-05-13, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
https://www.etc.se/kultur-noje/psyket-och-politiken-daerfoer-klaer-sig-svenska-kvinnor-osexigt

Det är ju samma journalist som klagade och skrev artikeln om att svenska män har aldrig klätt sig sämre!

Håller med om att det är ju ett helt annat mode idag som inte direkt går ut på att göra sig fina via kläderna, varför kan man väl spekulera lite i. Jantelagen?
Svenska kvinnor är ju fortfarande ofta väldigt snygga om de väl fixar till sig, men nuförtiden är det ju en aningen större risk att de både riskerar att bli våldtagna som trakasserade om de gör sig för fina.
Sedan har vi ju ett väder typ 95% av året som inte direkt uppmuntrar en till att klä upp sig.
Citera
2026-05-13, 11:06
Medlem
LitenochSkrajs avatar
Tjeena gubbar! Jag vet att dagens situation är tuff för oss, antingen för mycket klädd (homo) eller för lite (hobo) det finns inget rätt! MEN.. (och kvinnor)

In och spana på HMs hemsida! Lovar gubbar att de finns nått för alla. lovar att ni kan gå in och köra roulette och bara köpa något så kommer de vara bättre än mjukisskjorts och foppatofflor

min fruga gick o slängde alla mina kläder när vi flytta ihop, kanske för det bästa. Ha re gött!
Citera
2026-05-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är kluven i den där frågan. Å ena sidan kan jag också tycka att vi har förlorat något, när jag tittar på gamla journalfilmer och foton t.ex., och männen klädde sig som herrar och kvinnorna som damer. Välskräddat. Männen och pojkarna i kortklippta frisyrer, flickorna med långt hår, damerna med uppsatt långt hår, alternativt kortare men då permanentat så att det ändå såg feminint ut. Det var det där stiliga, välvårdade - även folk som var fattiga _försökte_ i alla fall se stiliga och välvårdade ut.
Folk är skräp idag. Bekväma, lata. Fokuserar på fel saker. På den tiden hade man 1-2 skjortor och kavajer som man hade på sig hela tiden.
Kvinnorna gick runt i kjolar när de var lediga, idag går folk runt i onepiece och annat slafs. Finns inget att göra åt det, bara tiden vi lever i idag.

Var klär sig folk bäst? Är det Italien?
Senast redigerad av Lofiboy 2026-05-13 kl. 12:00.
Citera
2026-05-13, 11:57
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Spanjorer både vet och lever som dom lär då det kommer till att hur man beter sig i det offentliga rummet.
Viva Espania 🇪🇸

Si Señor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in