2026-05-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Som barn bodde jag i hus, och i lägenhet från 80-talet. Sedan när man flyttade första gången blev det lägenhet från 60-talet, och nu bor jag i en från 50-talet.

Rätt så billig hyra, 6800 kr, för en 55 m2 stor tvåa, och jag trivs som bara den. Visst ser man att det är en äldre stil, men det lägger bara till charmen tycker jag. Det enda jag riktigt har att klaga på är att det skulle kunna ha varit två mer eluttag som var smart utsatta, men det är inget som en förlängningsladd inte löser. Jag var orolig över att lägenheten skulle vara lyhörd, men det enda jag hör egentligen är när grannen ovan tappar något i golvet.

Har nog aldrig varit i en nybyggd lägenhet, men jag är nyfiken. Om man ska betalar det dubbla för att få bo i en lika stor tvåa, vad "får" man? Finns det fördelar över äldre lägenheter utöver att det möjligtvis känns fräschare?

Du får massvis med grannar som inte betalar lägenheten själv utan går på försörjning och bostadsbidrag.
Citera
2026-05-10, 22:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Som barn bodde jag i hus, och i lägenhet från 80-talet. Sedan när man flyttade första gången blev det lägenhet från 60-talet, och nu bor jag i en från 50-talet.

Rätt så billig hyra, 6800 kr, för en 55 m2 stor tvåa, och jag trivs som bara den. Visst ser man att det är en äldre stil, men det lägger bara till charmen tycker jag. Det enda jag riktigt har att klaga på är att det skulle kunna ha varit två mer eluttag som var smart utsatta, men det är inget som en förlängningsladd inte löser. Jag var orolig över att lägenheten skulle vara lyhörd, men det enda jag hör egentligen är när grannen ovan tappar något i golvet.

Har nog aldrig varit i en nybyggd lägenhet, men jag är nyfiken. Om man ska betalar det dubbla för att få bo i en lika stor tvåa, vad "får" man? Finns det fördelar över äldre lägenheter utöver att det möjligtvis känns fräschare?

- Tjocka väggar
- Tysta skåpluckor
- Ny induktionshäll
- Ny kyl och frys
- Helkaklat badrum utan mögel
- Kranar som inte droppar
- Bra ytterdörr med rejält lås
- Element som fungerar som de ska
- Bra dörrar med rejäla lås in till cykelförråd, källarförråd osv
Citera
2026-05-10, 22:47
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
- Tjocka väggar
- Tysta skåpluckor
- Ny induktionshäll
- Ny kyl och frys

Jag har bara en av sakerna på din lilla lista. Men vet du vad? Jag är så LYCKLIG i min gamla, gamla lägenhet! Här bor jag, i någonting som bara kan beskrivas som en del av det svenska folkhemmet; vårt svenska kulturarv - den svenska folksjälen!

Min lägenhet luktar som att X antal 80-åringar både har levat och dött här: en mix mellan kaka och hudavlagringar: mmm.... Diskbänken: guldstandard. Den svenska modellen! Kranarna har sett sina bästa dar. Fönstrena får man vara glad om de ens går att öppna ibland. Och persiennerna ska vi inte ens tala om.

Grannarna hör precis allt jag gör, och det vet jag. Stackars människor... men fy fan vad jag ÄLSKAR min gamla lägenhet!!!
Citera
2026-05-10, 22:56
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
- Tjocka väggar
- Tysta skåpluckor
- Ny induktionshäll
- Ny kyl och frys

Inga bra stolpar för att övertala att nybyggen är bättre.
En hel del har hänt , bl.a. modernisering av 50-tals lägenheter. t.o.m " Tysta skåpluckor" (skämtar du ? ) är vi begåvad med nuförtiden dessutom diskmaskin och tvättmaskin .

Ungefär samma standard som nybyggen. Men det kostar hälften i hyra. OCH är mycket eftertraktade därför att (speciellt ) 50-tals områden byggde på folkhemmet (Inte miljonprgrammet 10 år efter)

Du snackar om omodern 30 eller 40 -tal nu . Du har ju kanske ingen aning vad du snackar om
Citera
2026-05-10, 22:57
Avslutad
Först måste man väl definiera vad nybygge är, besökte en vän som studerar på en annan ort nyligen "nybygge" hypat till månen och tillbaka, när jag väl kom dit var dit och titta på ritningarna var mer eller mindre skelettet byggmoduler staplade på varandra med en "finputsad" fasad. Att kalla detta för nybygge och bostadslägenheter måste vara årets skämt enligt mig så det beror väl på.

Men det du kan förvänta dig av en lägenhet från 50-talet är lyhördhet, asbest, bristande isolering och en fet räkning för stambyte inom en snar framtid, ett nybygge behöver inte vara bättre för det utan man får jämföra två specifika objekt för att kunna komma med ett ärligt svar.
Citera
2026-05-10, 22:58
Avstängd
DetEBaraJagSomEOnds avatar
En gnagande känsla av att man gjort bort sig
Citera
2026-05-10, 23:03
Medlem
DoedaMinHunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Nja..dom får lgh på bidrag

dummaste jag hört. Alla nybyggen runt mig är bara massa socialfall som bor i för de som faktiskt har råd där vill inte ha abdi med sina 8 barn störande dygnet runt.
Citera
2026-05-10, 23:12
Medlem
Citat:
Min erfarenhet är att man får en ugn som är riktigt cp och inte fungerar om den inte är uppkopplad mot wifi och sköts genom en app. Du får även grannar som skriver ut långa häften om källsortering som dom laminerar och lägger i grovsoprummet. Annars är det väl mest väggar, tak och rum som i vilken lägenhet som helst.
Citera
2026-05-10, 23:21
Medlem
Har faktiskt flera i min närhet beskrivit det som en härlig känsla att vara den första som bor i en lägenhet inget jag hade tyckt varit värt extra kostnaden men vissa verkar tycka att det känns "äckligt" att någon använt toan etc tidigare.
Citera
2026-05-10, 23:23
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Frågeställningen är fel från början. Du ska äga ditt boende. Hyresrätten är vår tids största fattigdomsfälla.
Citera
2026-05-10, 23:28
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist

Men det du kan förvänta dig av en lägenhet från 50-talet är lyhördhet, asbest, bristande isolering och en fet räkning för stambyte inom en snar framtid, ett nybygge behöver inte vara bättre för det utan man får jämföra två specifika objekt för att kunna komma med ett ärligt svar.

1. Lyhördhet - Nope. 50-tals huskonstruktioner har i allmänhet ett bjälklager (golv/tak) som är ofta bättre konstruerade (än miljonprogrammet) med flytande golv som dämpar stegljud. Väggarna är ibland av tegel eller murbruk, vilket isolerar ljud bättre än lättbetong.
Miljonprogramet har enskiktsbjälklag och väggar av lättbetong. Detta gör att stomljud (steg, dunsar) och luftljud (röster, TV) lättare fortplantar sig mellan lägenheter-

Nybyggen är bättre ljusisolerade (färre stomljud) än miljonprogrammets lägenheter , men i paritet med 50-talets bostadsbestånd som inte hade kostnadsbesparande genvägar som miljonprogrammet.

Fick fråga min gamle farbror om detta. Det är skillnad, undantaget var miljonprogrammets (1965-1975) budgetlöningar när allt brakade loss , när Sverige byggde utav helvete 10 år efter man slutade bygga kvalitet på 50-talet ( Och tidigare för den delen)
Citera
2026-05-10, 23:52
Medlem
Symptms avatar
nya lägenheter suger som fan, hela den standarden är till för att ta död på ens inre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in