Jag flyttade nyligen från en 30-talskåk till en som är byggd 2015. Dom positiva skillnaderna mot mitt gamla boende jag märkt av är allt det praktiska. Hiss, port utrustad telefon och blipp osv. Vi har även garage i huset vilket jag gillar. Utöver det så är det mycket mer ljudisolerat så mindre ljud utifrån och från grannarna. Det enda jag kan sakna med mitt gamla boende är charmen med fina detaljerna och att saknar att det var högt i tak.
Senast redigerad av adddict 2026-05-11 kl. 17:15.
Enda fördelen är väl ljudisoleringen, modernare hissar, alla vill ju bo i sekelskifte eller 20-30 tal.. enormt mycket dyrare priser på underhållna äldre lägenhetsbeståndet än nybyggen.
Jag bor i en 50-tals lägenhet men jobbar i nybyggen, sen är man hemma hos folk som bor i.
Jag upplever att det är mindre lyhört i nybyggena. Jag hör min granne snyta sig som om det vore i samma lägenhet hemma. Men det stör inte så mkt (Bryr mig inte om ljud då vi har ett sommarhus att åka till som ligger helt isolerat från andra människor)
Den öppna planlösningen trodde jag skulle vara mer trevlig än den är. Stå och laga mat och samtidigt vara social med familjen eller gäster.
Men i det nybyggda kan man t.ex. inte använda vattenkokaren eller ta ur diskmaskinen utan att det stör folk som kollar på tv. Då det skönare att kunna smita undan i ett kök där man får laga mat ifred och stöka runt.
Sen har precis alla ställen fått dessa långsprötade silverfiskarna som springer på både väggar och golv. Vanligtvis håller silverfiskar till i badrum, men inte ens jag har det i mitt hem...De kommer med byggnadsmaterialet.
Jag tycker inte det är värt pengarna, mkt är dessutom fuskbygge, och ofta svårmöblerat. Det känns som att materialen i min gamla lägenhet är av bättre kvalité. Dessutom charmigare och låg hyra.
Så det som är mer positivt med nybyggen är väl att det är mindre lyhört då. Och mindre slitet.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2026-05-11 kl. 20:26.
- Jordade uttag och jordfelsbrytare är standard.
- FTX ventilation i stället för passiv ventilation, eller bara frånluft, som i äldre hus.
- Bättre isolering, mindre drag och liknande.
- Kök har alltid diskmaskin.
- Badrum är ofta större och det finns golvvärme.
- Större fönster och mer ljus pga öppnare planlösning
Du glömde ihåliga pappersväggar så du hör någon fisa i rummet bredvid. Uruselt
Jag flyttade för snart ett år sen från en lägenhet som var nyproduktion, till en lägenhet från 1700-talet. Kan säga att jag aldrig trivts så bra i en lägenhet som denna gamla pärla, med halvtrappor, vackra spegeldörrar och fungerande kakelugn. Här finns det själ, vilket saknas i nya lägenheter.
Förutom att jag inte trivdes i den nya lägenheten behövde jag byta ut alla min taklampors kontakter, eftersom det endast finns uttag för led-kontakter. Inte en jätterolig sysselsättning. Visst, bekvämt och enkelt att städa men jag var så nervös att jag knappt vågade röra mig med risk att råka repa något eller förstöra något.
Boendekostnaden för den nya lägenheten var 1000kr mer än vad jag har i den äldre jag bor i nu, och då har jag gått från en tvåa på 55 kvm för 9000kr till en trea på 70 kvm med egen ingång och större balkong.
Har bott i lägenhet från 50-talet och nybygge 2019. Det främsta jag tänker på är
1. Ventilationen. Man kan andas på ett helt annat sätt, lukter försvinner och min torrhosta är borta.
2. Tystnaden. Hörs inget utifrån eller från grannar.
3. Uttag överallt man kan tänka sig. Fiberuttag i vardagsrummet istället för hallen.
Det jag saknar från den äldre lägenheten är
1. Planlösningen och storleken på rummen
2. Priset på hyran
3. Rejält tryck i dushen och kranarna. Nya hus verkar ha nån miljögrej så de spolar precis så att man inte ska få känna tillfrädställelse.
Min vän bor i en nyproducerad lägenhet, området har sedan det byggdes mer eller mindre varit en plats där personer med diverse problem samlats - kanske pga att hyresvärden inte är helt seriös och accepterar vem som helst, kanske för att lägenheter upplåtits till socialen.
Detta såg jag även i ett annat område jag bodde i tidigare, mitt hus var ett 30-talshus som inte var i det bästa skicket men platsen var lugn och bra. Hundra meter bort låg ett par nybyggda hus där man hyst in socialfall och annat, och då blev situationen därefter. Så allt nyproducerat är inte nödvändigtvis bra.