2026-05-09, 23:59
Medlem
HugoStieglitzs avatar
I en video så avfärdar en ingenjör den överdrivna rädslan för AI (Jovan EEN). Han menar att den stora rädslan för AI bygger på totalt orealistiska premisser. Det finns en rad tekniska och infrastrukturella flaskhalsar som gör att det (enligt honom) lär dröja minst sju år innan AI på allvar kan bli stort.

Utan att vara insatt i det tekniska, så känns det som att han har rätt i vissa saker. AI är ganska dåligt på kvalitet, exempelvis många AI-klipp visar upp helt bisarra saker som tre armar på människofigurer och en massa andra knäppa saker.

AI har ingen verklig intelligens, det är bara ett system för att hitta olika samband och enligt Jovan så krävs det exponentiellt mycket mer kraft för att kunna nå upp till en nivå där jobb hotas på allvar om det ens sker - vilket han tvivlar på. Det som en människa vet kan man inte med lätthet lära en AI, eftersom vi människor inte till fullo vet hur våra egna hjärnor fungerar - bara att de gör det och vi tänker inte så mycket på det i vardgaen.

Är det någon här som är ingenjör och kan bekräfta eller dementera vad som sägs?
Citera
2026-05-10, 00:09
Medlem
supremanics avatar
Jag som mjukvaruutvecklare kan åtminstone inom det segmentet jag jobbar inom motsäga det påståendet.
Hela koncernen jag jobbar inom (ej sverige), har använt AI agenter de senaste månaderna och resultatet är jävligt tydligt. Vi är typ mer än dubbelt så produktiva så backloggen börjar bli tom. Mitt jobb är definitivt i risk zonen och det enda som håller mig kvar nu är att jag i princip är den sista människan kvar som kan fatta de svåra besluten om vad som bör göras.

Det han säger om 3 armar osv är ju nonsens. man använder ju det som ett bollplank och inte som nåt jävla orakel. Den behöver inte veta allt för att vara effektiv.
Citera
2026-05-10, 00:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Jag som mjukvaruutvecklare kan åtminstone inom det segmentet jag jobbar inom motsäga det påståendet.
Hela koncernen jag jobbar inom (ej sverige), har använt AI agenter de senaste månaderna och resultatet är jävligt tydligt. Vi är typ mer än dubbelt så produktiva så backloggen börjar bli tom. Mitt jobb är definitivt i risk zonen och det enda som håller mig kvar nu är att jag i princip är den sista människan kvar som kan fatta de svåra besluten om vad som bör göras.

Det han säger om 3 armar osv är ju nonsens. man använder ju det som ett bollplank och inte som nåt jävla orakel. Den behöver inte veta allt för att vara effektiv.

Ja, den är en avancerad autocomplete.
Citera
2026-05-10, 00:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic

AI är bra och kommer framförallt att bli ännu bättre.
Tar man fram AI bilder så blir saker inte alltid perfekta men är man uppmärksam och kollar resultatet så är det lätt fixat genom att säga till så fixar AI felen man påtalat.

Kommer säkerligen bli många som blir utan jobb i framtiden och saker kommer kunna förenklas avsevärt.
Ge AI några år till så kommer det bli ännu värre.
Citera
2026-05-10, 07:02
Medlem
Vad ar elkonsumtionen med konfigurationen av AI att göra?
Vad vet en elkraftsingenjör om datorer och programvara? Ingenting.
En okänd person hävdar någonting på internet och då skall det diskuteras, tydligen.
Citera
2026-05-10, 07:35
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
I en video så avfärdar en ingenjör den överdrivna rädslan för AI (Jovan EEN). Han menar att den stora rädslan för AI bygger på totalt orealistiska premisser. Det finns en rad tekniska och infrastrukturella flaskhalsar som gör att det (enligt honom) lär dröja minst sju år innan AI på allvar kan bli stort.

Utan att vara insatt i det tekniska, så känns det som att han har rätt i vissa saker. AI är ganska dåligt på kvalitet, exempelvis många AI-klipp visar upp helt bisarra saker som tre armar på människofigurer och en massa andra knäppa saker.

AI har ingen verklig intelligens, det är bara ett system för att hitta olika samband och enligt Jovan så krävs det exponentiellt mycket mer kraft för att kunna nå upp till en nivå där jobb hotas på allvar om det ens sker - vilket han tvivlar på. Det som en människa vet kan man inte med lätthet lära en AI, eftersom vi människor inte till fullo vet hur våra egna hjärnor fungerar - bara att de gör det och vi tänker inte så mycket på det i vardgaen.

Det beror kanske lite på hur man definierar intelligens. Och hur man mäter intelligens. Vi brukar mäta intelligens med IQ-tester. Enligt de tester som har gjorts är de senaste modellerna betydligt mer intelligenta än de flesta människor - med resultat omkring 150 poäng.
https://felloai.com/what-is-gpt-5s-real-iq-score-here-is-the-truth/
Skeptiker och besserwissrar gillar inte att acceptera det.
De flyttar målstolparna när verkligheten blir svår att hantera.

Det verkar dock inte ha hänt så värst mycket med modellernas IQ på ett år. Vilket är betryggande i min värld. Jag ser stora risker med AGI och jag blir lycklig om det från och med nu inte går att bygga en smartare AI. Men det tror jag inte på.

Att prata om hårdvara enbart är en straw man. Då flyttar man inte bara målstolparna, man ställer in ett litet bandymål för 3-6 åringar på fotbollsplanen och ersätter fotbollen med ett kassaskåp. Se där, nu blev det svårt att förlora matchen! Det pågår parallellt stora innovationer i mjukvara, algoritmer och självförbättrande AI som tränar sig själv.

AI takeover kommer garanterat när människorna är så här jävla korkade.

P(doom)++.
Citera
2026-05-10, 09:14
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad ar elkonsumtionen med konfigurationen av AI att göra?
Vad vet en elkraftsingenjör om datorer och programvara? Ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Att prata om hårdvara enbart är en straw man.
Hårdvara samt energin till den som krävs måste ju ändå ses som en kritisk punkt. Datacenter drivs inte med en gubbe som cyklar med dynamo direkt. Ju mer krävande datacenter, desto mer energi kommer dessa att sluka, sedan ska elen produceras och distribueras (förutsatt att man inte bygegr ett DC nära ett kärnkraftverk). Om det stämmer som han påstår, så ökar dessutom energibehovet exponentiellt medan prestandan verkar öka linjärt. Dvs. för varje språng framåt i AI, så krävs väsentligen mycket mer energi än tidigare steg.

Jag är bara en lekman, men jag tycker att hårdvaran låter väldigt relevant här. Enda undantaget vore väl om själva AI-modellen revolutionerades, från "transformer" till någonting helt annat, som Jovan sade. Någonting sådant har vi inte sett.
Citera
2026-05-10, 11:23
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
I en video så avfärdar en ingenjör den överdrivna rädslan för AI

AI har ingen verklig intelligens, det är bara ett system för att hitta olika samband

Så en el-ingenjör, som alltså inget vet om ai, avfärdar ai?

Det är ju lite som att en bilmekaniker avfärdar en hjärnkirurg och påstår att det finns inget som heter hjärna.

Varför inte istället lyssna på experter på ai, där majoriteten dvs så gott som alla alltså varnar och är extremt oroliga för riskerna att ai kan utgöra ett gigantiskt hot?

Så ai är ingen "verklig" intelligens? Men att lyssna till vad en person som saknar all kunskap om ai, anser om ai och dess hotfullhet, är däremot VERKLIG intelligens?!
Citera
2026-05-10, 11:28
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Hårdvara samt energin till den som krävs måste ju ändå ses som en kritisk punkt. Datacenter drivs inte med en gubbe som cyklar med dynamo direkt. Ju mer krävande datacenter, desto mer energi kommer dessa att sluka, sedan ska elen produceras och distribueras (förutsatt att man inte bygegr ett DC nära ett kärnkraftverk). Om det stämmer som han påstår, så ökar dessutom energibehovet exponentiellt medan prestandan verkar öka linjärt. Dvs. för varje språng framåt i AI, så krävs väsentligen mycket mer energi än tidigare steg.

Jag är bara en lekman, men jag tycker att hårdvaran låter väldigt relevant här. Enda undantaget vore väl om själva AI-modellen revolutionerades, från "transformer" till någonting helt annat, som Jovan sade. Någonting sådant har vi inte sett.
Du föreställer dig att man tvärbromsar lite innan AGI, annars blir elräkningen för dyr?
Citera
2026-05-10, 11:28
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Om det stämmer som han påstår, så ökar dessutom energibehovet exponentiellt medan prestandan verkar öka linjärt. Dvs. för varje språng framåt i AI, så krävs väsentligen mycket mer energi än tidigare steg.

Nej, exponentiellt betyder inte "mycket mer energi".

1% ökning = exponentiellt

Och 1% är inte mycket, givet att prestandan hos ai ökar med 30%.

Kina har flera ggr utvecklat ai modeller som Deep Seek, utan gigantiska energislukande datacenters som i USA. Men med mindre beräkningskraft tar det längre tid att spotta ut nya modeller.
Citera
2026-05-10, 12:03
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Så en el-ingenjör, som alltså inget vet om ai, avfärdar ai?
Lite verkar han ju veta. Men framför allt är det infrastrukturen bakom som verkar vara flaskhalsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du föreställer dig att man tvärbromsar lite innan AGI, annars blir elräkningen för dyr?
Ja, det är väl så kapitalism fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Kina har flera ggr utvecklat ai modeller som Deep Seek, utan gigantiska energislukande datacenters som i USA. Men med mindre beräkningskraft tar det längre tid att spotta ut nya modeller.
Om det går väldigt långsamt så kanske det inte är kommersiellt gångbart till slut, förutsatt att man fortsätter i tangentens riktning.
Citera
2026-05-10, 12:05
Medlem
Citat:

Nej, det går idag att producera kompetenser som ersätter manuellt digitalt arbete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in