Citat:
Ursprungligen postat av
TheSamePerson
Ok fair enough. Det är ändå ganska övertygande att väldigt rika länder med stora naturresurser kanske inte behöver lika höga skatter från sina medborgare. Jag vet dock inte exakt hur det fungerar i till exempel Norge, eftersom de fortfarande verkar beskatta folk trots sina oljeinkomster.
Men det jag egentligen menade var också en annan sak: hade det inte varit möjligt att bara ge arbetare deras nettolön direkt utan att alla nödvändigtvis behöver förstå hela processen bakom skatt och avgifter? Många tänker ju ändå främst på vad de får ut i handen varje månad.
Samtidigt tror jag att jag börjar förstå logiken bättre nu. Historiskt sett verkar systemet från början ha varit ganska enkelt: människor fick arbeta marken eller bedriva handel och betalade sedan en del tillbaka till staten eller härskaren. Sedan har det systemet bara fortsatt utvecklas och blivit mer avancerat genom århundradena.
Vad var det man betalade tillbaka för menar du? Vad hade man fått av staten/härskaren som skulle betalas tillbaka?
För övrigt tycker jag frågan i din TS är viktig. Du kan uppenbarligen tänka mer i sanning än de simpla idioter i tråden, som till varje pris ska hävda att deras åsikter är logiska trots att dom struntat i att ta med helhetsperspektivet i betänkandet.
Min teori gällande skatt:
Du märker ju redan bara här i denna tråden att många är fientligt inställda när det kommer minsta talan om att ifrågasätta varför människor måste
betala för att existera. Det finns många personer som gör rätt mycket för att se andra ha det dåligt, även om det sker på deras egen bekostnad (sjukt nog). Jag tror det varit dessa slags människor som under historiens gång har skapat och upprätthållit orättvisa system så som bland annat inkomstskatt. Helt enkelt.