Citat:
Vad var det man betalade tillbaka för menar du? Vad hade man fått av staten/härskaren som skulle betalas tillbaka?
För övrigt tycker jag frågan i din TS är viktig. Du kan uppenbarligen tänka mer i sanning än de simpla idioter i tråden, som till varje pris ska hävda att deras åsikter är logiska trots att dom struntat i att ta med helhetsperspektivet i betänkandet.
Min teori gällande skatt:
Du märker ju redan bara här i denna tråden att många är fientligt inställda när det kommer minsta talan om att ifrågasätta varför människor måste betala för att existera. Det finns många personer som gör rätt mycket för att se andra ha det dåligt, även om det sker på deras egen bekostnad (sjukt nog). Jag tror det varit dessa slags människor som under historiens gång har skapat och upprätthållit orättvisa system så som bland annat inkomstskatt. Helt enkelt.
För övrigt tycker jag frågan i din TS är viktig. Du kan uppenbarligen tänka mer i sanning än de simpla idioter i tråden, som till varje pris ska hävda att deras åsikter är logiska trots att dom struntat i att ta med helhetsperspektivet i betänkandet.
Min teori gällande skatt:
Du märker ju redan bara här i denna tråden att många är fientligt inställda när det kommer minsta talan om att ifrågasätta varför människor måste betala för att existera. Det finns många personer som gör rätt mycket för att se andra ha det dåligt, även om det sker på deras egen bekostnad (sjukt nog). Jag tror det varit dessa slags människor som under historiens gång har skapat och upprätthållit orättvisa system så som bland annat inkomstskatt. Helt enkelt.
Tack. Älskar när någon håller med mig.
Citat:
Du betalar inte för att existera, men om du ska leva i ett samhälle ska du bidra om du ska dra nytta av det. Skola vård och omsorg kostar pengar.
Vägen du går på etc etc.
Detta måste finansieras på något sätt. Då har man kommit fram till att skatt är bland de bästa sätten att få in finanserna.
Eller hur ska militär och annat kostsamt finansieras?
Vägen du går på etc etc.
Detta måste finansieras på något sätt. Då har man kommit fram till att skatt är bland de bästa sätten att få in finanserna.
Eller hur ska militär och annat kostsamt finansieras?
Varför är du dum? Menar du att det inte byggs några vägar i UAE eller vad menar du? Sedan är även argumentet "dessa länder är rika" inte så hållbar heller. Det finns rika länder som ändå tar in skatt. Jag har frågat Chatgpt och hen nämnde vissa viktiga perspektiv såsom medborgarnas deltagande i samhället och trygghet vid arbetslöshet och annat. Men det är inte viktigt för mig. Jag tror att det finns säkert en och en annan som har en väldigt väldigt bra svar på detta men såna är säkert professorer i ekonomi och nobelpristagare. Det finns säkert betydligt fler som förstår detta bättre ich som hade kunnat ge mig ett övertygande svar. Men två saker är säkra:
- Flashback är absolut inte rätt plats att fråga
- Ingen, inte ens professorerba jag nämnde, kan förstå elller förklara hela bilden.