2026-05-07, 21:41
Medlem
Inga spoilers tack. Första gången jag spelar. Aurora har sprängts, och jag har åkt dit. Men vart ska jag/ vad ska jag göra? Hur kommer jag ombord?

Känns som att jag missar något uppenbart.

EDIT.
Pinsamt. Jag hittade en väg upp på Aurora.

Nån som vet vad som händer om man åker dit innan skeppet sprängs?

När spelet börjar så har man ju typ 5 dar på sig..
Senast redigerad av Latinlektorn 2026-05-07 kl. 21:53.
2026-05-07, 21:50
Medlem
supremanics avatar
Åk längs sidan mot framänden på skeppet så kommer du till ett stort gapande hål i sidan där du kan ta dig in.
Väldigt lätt att hitta och det är inte dolt alls så jag fattar inte riktigt hur du missat det.
2026-05-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Åk längs sidan mot framänden på skeppet så kommer du till ett stort gapande hål i sidan där du kan ta dig in.
Väldigt lätt att hitta och det är inte dolt alls så jag fattar inte riktigt hur du missat det.
Jag kan ju så klart hitta IN till Aurora. Men det jag undrar över är hur man tar sig upp och vidare sen. Känns som att jag hamnat i en återvägsgränd.

-Men det är löst nu. Jag var ignorant och missade att man skulle gå lååångt åt vänster för att hitta en väg upp.. Det var verkligen inte utpekat om man söger så,
2026-05-07, 22:05
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic

Lätt och lätt. Jag höll fan på att skita i byxan när jag cruisade området i min Seamoth för första gången
2026-05-07, 22:12
Medlem
Hmm.. hur kommer jag IN i skeppet när jag väl hittat in?

Kanske ska jag inte vara här än?
2026-05-07, 22:25
Medlem
Jag sprang in i en eld i Aurora och sen dog jag. Ha ha

Wtf!

Skulle uppskatta om ni ger mig nån hint vad jag bör göra, men inte skriver ut den kompletta lösningen. Vill gärna spela igenom detta själv.
2026-05-07, 22:32
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latinlektorn

Wtf!

Skulle uppskatta om ni ger mig nån hint vad jag bör göra, men inte skriver ut den kompletta lösningen. Vill gärna spela igenom detta själv.

Det finns brandsläckare i spelet. Det får räcka som hint...
2026-05-07, 22:33
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:

Wtf!

Det första du bör göra är en brandsläckare
2026-05-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Det första du bör göra är en brandsläckare
Japp det fattade jag. Brandsläckare hade jag med mig. Men förutom att släcka eldar så är jag också fysiskt blockerad känns det som. Det står bråte ivägen lite överallt.

Så antingen är det nån klurig rutt man ska ta (vilken jag ej hittar), eller så måste jag komma på nått sätt att flytta böset själv (vilket jag inte har). Eller är det nått trick med typ repair-tool jag ska göra. Den har jag i alla fall men tänkte inte på att ta med mig den till Aurora.

Aja, jag ska kolla lite noggrannare senare idag.
2026-05-09, 11:39
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Japp det fattade jag. Brandsläckare hade jag med mig. Men förutom att släcka eldar så är jag också fysiskt blockerad känns det som. Det står bråte ivägen lite överallt.

Så antingen är det nån klurig rutt man ska ta (vilken jag ej hittar), eller så måste jag komma på nått sätt att flytta böset själv (vilket jag inte har). Eller är det nått trick med typ repair-tool jag ska göra. Den har jag i alla fall men tänkte inte på att ta med mig den till Aurora.

Aja, jag ska kolla lite noggrannare senare idag.

Jag hade också problem att hitta en väg in, och även problem att hitta tillbaka när jag väl hade varit där

Repair tool bör du ha med dig, men inte för att komma in. Du kan däremot behöva en propulsion cannon för att flytta bråte. Minns inte riktigt. Om inte annat är den bra för att utrota spindelkrabbor.

Men ha inte för mycket prylar på dig, för det finns mycket att bärga!
2026-05-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag hade också problem att hitta en väg in, och även problem att hitta tillbaka när jag väl hade varit där

Repair tool bör du ha med dig, men inte för att komma in. Du kan däremot behöva en propulsion cannon för att flytta bråte. Minns inte riktigt. Om inte annat är den bra för att utrota spindelkrabbor.

Men ha inte för mycket prylar på dig, för det finns mycket att bärga!
Har inte vågat mig dit igen ännu. Sist lyckades jag strandsätta min Seamoth utan att kunna få loss den igen. Då blev jag så förbistrad att jag var nära att slänga ut paddan genom fönstret.

Jag trodde ju att Subnautica hade nån form av realistisk fysik - så man i värsta fall kunde buffa prylarna i den riktning man vill. Men så verkar ej vara fallet. Man måste säkert ha en typ ”gravity gun” för att kunna omplacera fastnade saker. (Vilket jag ej har än)

Men jag måste säga, jävlar vilket härligt spel det är! Man bara baxnar för allt man kan göra och titta på. Jag har inte fått något vettigt gjort på flera timmar, för det slutar alltid med att jag hittar något nytt grottsystem att utforska, eller kommer på nån ny ingrediens jag vill samla på mig i en låda.

Subnautica måste tilltala alla kompulsiva hoarders. Det går att samla och organisera grejor in absurdum om man råkar ha den läggningen.

Och ja, jag vet att det finns stora otäcka saker där ute nånstans. Men har ej stött på någon än då jag håller mig hyfsat centralt på kartan.

Riktigt bra spel det här!
2026-05-09, 16:33
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Har inte vågat mig dit igen ännu. Sist lyckades jag strandsätta min Seamoth utan att kunna få loss den igen. Då blev jag så förbistrad att jag var nära att slänga ut paddan genom fönstret.

Jag trodde ju att Subnautica hade nån form av realistisk fysik - så man i värsta fall kunde buffa prylarna i den riktning man vill. Men så verkar ej vara fallet. Man måste säkert ha en typ ”gravity gun” för att kunna omplacera fastnade saker. (Vilket jag ej har än)

Men jag måste säga, jävlar vilket härligt spel det är! Man bara baxnar för allt man kan göra och titta på. Jag har inte fått något vettigt gjort på flera timmar, för det slutar alltid med att jag hittar något nytt grottsystem att utforska, eller kommer på nån ny ingrediens jag vill samla på mig i en låda.

Subnautica måste tilltala alla kompulsiva hoarders. Det går att samla och organisera grejor in absurdum om man råkar ha den läggningen.

Och ja, jag vet att det finns stora otäcka saker där ute nånstans. Men har ej stött på någon än då jag håller mig hyfsat centralt på kartan.

Riktigt bra spel det här!

Oh ja, Subnautica är ett underbart spel! Jag var hooked från första sekunden och körde det rakt in i kaklet. Från morgon till kväll. Sjukt bra. Avundas dig som har så mycket kvar att upptäcka.

Och jag strandsatte också min Seamoth på Aurora, haha! Gravity gun gör tyvärr ingen nytta, men jag fick däremot loss den genom att springa in i den. Tog några försök, men det gick!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in