2026-05-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Oh ja, Subnautica är ett underbart spel! Jag var hooked från första sekunden och körde det rakt in i kaklet. Från morgon till kväll. Sjukt bra. Avundas dig som har så mycket kvar att upptäcka.

Och jag strandsatte också min Seamoth på Aurora, haha! Gravity gun gör tyvärr ingen nytta, men jag fick däremot loss den genom att springa in i den. Tog några försök, men det gick!
Ok. Så du menar att det går att buffa loss grejorna alltså. Jag tyckte jag provade det. (Jag körde upp den på ”rampen”, så den stog precis i vattenlinjen. Alltså den var både över och under vatten - pga vågorna).

Det är inte många spel man får höra det av. Alltså att folk önskar att de fick spela det igen för första gången. Subnautica är i princip det enda jag har hört folk säga så om så det måste vara ett mycket speciellt spel.

Tänk om de var gjort realistiskt i stället för som det är med fantasifiskar och glada färger. Thank god!

Jag tror ingen hade vågat spela det annars.
2026-05-09, 18:05
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latinlektorn
Ok. Så du menar att det går att buffa loss grejorna alltså. Jag tyckte jag provade det. (Jag körde upp den på ”rampen”, så den stog precis i vattenlinjen. Alltså den var både över och under vatten - pga vågorna).

Det är inte många spel man får höra det av. Alltså att folk önskar att de fick spela det igen för första gången. Subnautica är i princip det enda jag har hört folk säga så om så det måste vara ett mycket speciellt spel.

Tänk om de var gjort realistiskt i stället för som det är med fantasifiskar och glada färger. Thank god!

Jag tror ingen hade vågat spela det annars.

Det är ba’ å buffa på! Kolla Reddit om du vill ha mer exakta instruktioner. Där finns tips om precis allt.

Stranded Deep är lite som ett realistiskt Subnautica. Riktigt obehagligt. Och inte särskilt bra. Fantasivärld är the way to go!
2026-05-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Det är ba’ å buffa på! Kolla Reddit om du vill ha mer exakta instruktioner. Där finns tips om precis allt.

Stranded Deep är lite som ett realistiskt Subnautica. Riktigt obehagligt. Och inte särskilt bra. Fantasivärld är the way to go!
För länge sen spelade jag ett ”realistiskt hajspel”. Minns ej vad det hette men det var fruktansvärt obehagligt. Man körde PvP eller PvE. Hajar mot människor. Man kunde själv välja vad man ville spela som.

Fy fan, det var som ett enda enormt trauma. Inget AAA spel direkt men det var bra känsla i det. Men fruktansvärt att spela på stor skärm och med kåpor. -Jag var tvungen att kröka för att våga spela det , typ.

Nä då verkar Subnautica mer vettigt. (Har börjat bygga min första bas nu. Yeej go me!)

Nä jag undviker reddit o liknande. Både pga spoilers, men också för jag tycker det är trevligare med nån slags diskussion som man kan få på flashback.
Senast redigerad av Latinlektorn 2026-05-09 kl. 18:45.
2026-05-11, 15:39
Medlem
Har hittat en del av en blueprint på en propulsion cannon. Gissar att det är den jag behöver tillverka först för att kunna flytta bråten ombord på Aurora. Men man är ju sjukt feg. Drar mig för att åka dit. Känns som att något hemskt kommer hända! 😆

För övrigt så har jag byggt en liten mini-bas, närmare Aurora. Tänkte att det är ett bättre utgångsläge än den pluttiga livräddningspodden jag startade i som låg lååångt bort mer söderöver. I basen så har jag även byggt det rummet som låter än skanna havet efter diverse bråte man är intresserad av. -Vilken game changer! Nu slipper man simma runt helt random för att leta efter saker. Nu är det bara att skanna vad jag är intresserad av så får jag upp de på HUD:en i realtid.

Jag har även lyckats hitta en ö, helt random. Där fick man en hel del lore + en massa nya blueprints. Men jag har inte lyckats hitta tillbaka till den än. Har dock några outforskade lifepods som jag inte vågar åka till än då de ligger väl djupt. ha ha jag drar mig för att ge mig ner i djupet. Känns som att där väntar misär, terror och elände.
2026-05-11, 20:54
Medlem
Rivulets avatar
Du borde gå till baksidan av skeppet! finns massa bra saker och en hemling ingång där 100%!
Citat:
Nån som vet vad som händer om man åker dit innan skeppet sprängs?

När spelet börjar så har man ju typ 5 dar på sig..

Kort svar: Man dör av radioaktiviteten innan man hinner dit. Allting viktigt är dock ändå där men det finns inget sätt att ta sig in
2026-05-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rivulet
Du borde gå till baksidan av skeppet! finns massa bra saker och en hemling ingång där 100%!

Kort svar: Man dör av radioaktiviteten innan man hinner dit. Allting viktigt är dock ändå där men det finns inget sätt att ta sig in
Tog mig precis igenom Aurora. Jag tror jag utforskade det mesta av det som går, jag låste upp så mycket som jag kunde.

Och bara för att jag redan visste att det finns något hemskt på sydsidan så tog jag den vägen tillbaka. Jag var fullt förberedd på att dö. Jag slickade verkligen skeppet, men visst, vid motorerna därbak så simmade det runt något hemskt. Men jag klarade mig. Vet inte om han inte kom åt mig eller om min Seamoth var för snabb, för jag kunde runda skeppet utan incident. Men hans stjärtfena viftade mig i ansiktet. Känns som något jag gärna undviker framöver.

Helvete vad mycket man låser upp genom att besöka Aurora. Fick typ 30 nya recept efter det besöket.
2026-05-16, 21:50
Medlem
Nu så. Nu har jag dykt ned djupt i oceanen och sett djävulen i vitögat.

😳

Första gången så var jag i närheten av fören på Aurora, och tänkte för mig själv att den kan ju inte ta mig här inne. Den är garanterat programmerad att hålla sig utanför vraket.

No no nope. Den följde glatt med mig och började tugga i sig min Gaymoth. Jag har döpt den så.

Jag trodde det var godnatt - men jag överlevde faktiskt. Kanske var det för jag hade installerat en armor-uppgradering.

Jag simmade iväg och gömde mig och när den hemske hade lämnat området så reparerade jag Gaymothen så fort det bara gick och sen åkte jag hem. Brrr.

xxxxxxxx

Men som det är nu så har jag kommit längre in i spelet, men det känns som att jag råkat på ett stillestånd. Jag får inte längre några radiomeddelanden, alla vrak är utforskade, och jag har satt in den första(?) alien tavlan.

Men vad gör jag nu då? Är det meningen att nu ska jag fritt köra runt i havet och leta efter saker eller? Det vill jag ju inte. Havet är svin-otäckt.

Nån som kan ge en hint - utan att spoila - vad jag bör göra?
2026-05-17, 16:04
Medlem
knarkhitlers avatar
Har du kollat alla vrak igen efter du fick repair tool och laser cutter ?
Finns en del låsta dörrar där du kan hitta en del smått och gott som du kanske missat.

Annars är det bara djupare och djupare som gäller.
2026-05-17, 18:12
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Men vad gör jag nu då? Är det meningen att nu ska jag fritt köra runt i havet och leta efter saker eller?
Jajamen. Ner i det mörka djupet. Där finns många vackra varelser och allt som rör sig vill skada eller döda dig. Även en del av det som inte rör sig.

Sen ska du bygga baser lite här och var, så att du kan utforska lite längre bort utan att behöva långpendla tillbaka till nedslagsplatsen stup i kvarten. Om du har hittat växter kan du plantera frön i växtbäddar i baserna och leva på det.

Du kan bygga akvarier i baserna också. In med 2 fiskar av samma sort i akvariet, så förökar de sig vilket är användbart.

Bygger du baser nere i det mörka djupet så funkar inte solcellerna men det finns blueprints på andra kraftkällor.

Citat:
Nån som kan ge en hint - utan att spoila - vad jag bör göra?
Har du åkt iväg i riktning mot molnet i horisonten? Och kollat vad som finns där?

Någon nämner laser cutter. Med den kan du skära upp låsta dörrar.
2026-05-18, 08:31
Moderator
^Eazs avatar
Finns tråd för Subnautica: (FB) Subnautica - nytt open world exploration
Låst
/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto