Det vore givetvis lika korkat att hävda raka motsatsen till det som Edberg hävdar, vilket jag inte heller gör. Vad jag vänder mig emot är att européerna ensamma får bära skulden för allt skit i världen.
Vi vet t.ex. idag att såväl aztekerna som inkorna var brutala imperialister som behandlade andra indianer ungefär lika brutalt som spanjorerna skulle komma att göra. Enligt vissa beräkningar offrade aztekerna också upp till 100,000 människor från andra indianstammar åt gudarna per år.
Det låter inte riktigt som den idyll, det välfärdssamhälle, som Edberg målar upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
pn222jw
Ett problem var att dom första spanjorerna alltid prioriterade guldet - byteshandel för guld, konfiskering av guld. Det var naturligtvis på kronans order - men att skeppa hem så mycket som möjligt av "den gula metallen" övertrumfade moralen. Många "indianer" - Columbus trodde till sin död att han nått östindien - begick massjälvmord. Historikerna anser att amiralen av Oceanen (hans titel) själv slutligen blev avlurad den större del av utbytet som han tillsammans med sina söner haft rätt till. Det var trots allt en otrolig bedrift att segla fram och tillbaka mellan den Gamla och Nya världen för över 500 år sedan.