2026-05-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Det kan man tycka, det håller jag med om till 100%.

Massor som likväl inte begripit detta på Flashback. Babblar om att SD växer som att det spelar någon roll om L inte kommer över spärren. Flera av de första kommentarerna i den här tråden är talande.

Var står du själv? Kommer du rösta och på vad och varför?
Flashback är ju lite av en ekokammare. Följer man valanalytiker, journalister och opinionsundersökningar så framträder en annan bild av svensk politik än den som målas upp här. Är man intresserad av att förstå det breda politiska spelet tror jag att man gör klokt i att följa mainstreammedia också, som trots allt lägger ganska stora resurser på att följa de här frågorna i de breda väljargrupperna.

Vad jag röstar på är inte så relevant i sammanhanget.
Citera
2026-05-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Flashback är ju lite av en ekokammare. Följer man valanalytiker, journalister och opinionsundersökningar så framträder en annan bild av svensk politik än den som målas upp här. Är man intresserad av att förstå det breda politiska spelet tror jag att man gör klokt i att följa mainstreammedia också, som trots allt lägger ganska stora resurser på att följa de här frågorna i de breda väljargrupperna.

Precis. Flashback ger en helt felaktig bild av verkligheten. Alldeles för många högervridna förblindade av populismen och hatet.
Citera
2026-05-05, 18:33
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:

Du har skrivit två halvlånga postningar utan att tillföra tråden något annat än lillgamla observationer på yngre tonårsnivå. Grattis.

Rubriken således fastslagen som sann av lillgamla BrotherClark, då vet vi det ..
Citera
2026-05-05, 18:39
Medlem
Citat:
Du har skrivit två halvlånga postningar utan att tillföra tråden något annat än lillgamla observationer på yngre tonårsnivå. Grattis.

Rubriken således fastslagen som sann av lillgamla BrotherClark, då vet vi det ..

Han har dock 100% rätt men du känner dig träffad därav din inställning.
Citera
2026-05-05, 18:48
Medlem
Citat:

Jag besvarar ju bara ditt diskussionsunderlag, där jag för övrigt håller med om din grundläggande poäng. Du får väl skapa en tråd som ställer andra frågor om du vill bredda diskussionen?
Senast redigerad av BrotherClark 2026-05-05 kl. 18:50.
Citera
2026-05-05, 18:54
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Han har dock 100% rätt men du känner dig träffad därav din inställning.

Känner mig träffad av att hen håller med mig?

Citat:
Jag besvarar ju bara ditt diskussionsunderlag, där jag för övrigt håller med om din grundläggande poäng. Du får väl skapa en tråd som ställer andra frågor om du vill bredda diskussionen?

Noterar att du kommit fram till att det inte kan bli något Tidö 2.0 om inte L klarar spärren. Det var duktigt av dig. Tack för din medverkan i tråden.
Citera
2026-05-05, 19:16
Medlem
Citat:
Noterar att du kommit fram till att det inte kan bli något Tidö 2.0 om inte L klarar spärren. Det var duktigt av dig. Tack för din medverkan i tråden.
Detsamma. Grattis till din tråd!
Citera
2026-05-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Men säg så här:
Du vill helst rösta på M, men väljer att stödrösta på L.
Varför?
Resultatet blir ju ett nollsummespel. Det blir ju bara en omfördelning av rösterna inom blocket.
Tidöblocket får ju inte fler röster bara för att du lägger din röst på L istället för på M.

Tidöpartierna behöver ju röster från den andra sidan, inte från samma sida. Eller hur?

Med blockpolitiken är har stödrösterna spelat ut sin roll.
Om L hamnar under 4-procentsspärren så kommer de inte att få ingå i blocket, så det är inte ett nollsummespel. Men visst, om L ändå hamnar under så förlorar blocket min röst.

Nu har de dock hamnat på över under de två val jag har stödröstat. Hur det kommer att bli i år kan vi inte veta, och inte alls säkert att jag kommer göra som jag gjort tidigare.
Citera
2026-05-05, 20:32
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Men säg så här:
Du vill helst rösta på M, men väljer att stödrösta på L.
Varför?
Resultatet blir ju ett nollsummespel. Det blir ju bara en omfördelning av rösterna inom blocket.
Tidöblocket får ju inte fler röster bara för att du lägger din röst på L istället för på M.

Tidöpartierna behöver ju röster från den andra sidan, inte från samma sida. Eller hur?

Med blockpolitiken är har stödrösterna spelat ut sin roll.

Hade Tidö varit i ledning eller om det hade varit hyfsat jämnt mellan blocken hade funnits en poäng med att stödrösta på L, men som det ser ut idag är det det bara korkat.
Du har helt rätt i att det i bästa fall är ett nollsummespel.
Om det skulle vara någon nytta med L så skulle det vara att de kunde ta röster från C och inte från M eller SD. I nuläget är det nog liten chans för det.
Citera
2026-05-05, 20:39
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Skulle vara intressant att veta hur du fick ihop det du skrev i översta stycket. Om L inte klarar sig kan Tidö inte vinna valet, men om man stödröstar på L så är det kört ÄNDÅ???

Samtidigt som du avslöjar att du är C-sympatisör.

Apropå 1% så kommer det här valet att avgöras av betydligt mindre marginaler än 1%. L är redan över spärren enligt en del mätningar, det är bara att taktikrösta och hålla L där över (om man inte röstar C och vill se Tidö falla förstås).
Som många redan har försökt förklara så blir Tidö inte större av att man flyttar röster från SD och M till L. Om taktikröstningen misslyckas och L åker ut ändå blir Tidö mindre än om ingen hade taktikröstat.

Om jag hade varit C-sympatisör skulle jag ha supportat taktikröstning fullt ut - färre röster på SD ger färre riksdagsplatser för SD och det är exakt vad C vill.
Citera
2026-05-05, 20:41
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Stödröstning alltså.
Ser ingen anledning till att någon borde stödrösta på L. Bättre att dra av bandaget och låta dem åka ur riksdagen, detta även om det betyder fyra år med vänsterstyre. Under dessa fyra år kan man istället försöka locka tillbaka C till högersidan vilket allt annat lika skulle vingklippa vänstern.
Citera
2026-05-05, 21:27
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Som många redan har försökt förklara så blir Tidö inte större av att man flyttar röster från SD och M till L. Om taktikröstningen misslyckas och L åker ut ändå blir Tidö mindre än om ingen hade taktikröstat.

Om jag hade varit C-sympatisör skulle jag ha supportat taktikröstning fullt ut - färre röster på SD ger färre riksdagsplatser för SD och det är exakt vad C vill.

Ditt alternativ är alltså (som du skrivit tidigare) att låta L missa spärren och hoppas på konflikt mellan C och MP som i sin tur ska leda till nyval enligt dig. Och nyvalet ska då resultera i vad exakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in