2026-05-05, 21:31
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ser ingen anledning till att någon borde stödrösta på L. Bättre att dra av bandaget och låta dem åka ur riksdagen, detta även om det betyder fyra år med vänsterstyre. Under dessa fyra år kan man istället försöka locka tillbaka C till högersidan vilket allt annat lika skulle vingklippa vänstern.

L, som är fullt integrerade i Tidö och villiga att samarbeta med SD, ska vi inte rösta på, istället ska vi rösta på C?

Locka tillbaka C med vad?
Citera
2026-05-05, 23:39
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
L, som är fullt integrerade i Tidö och villiga att samarbeta med SD, ska vi inte rösta på, istället ska vi rösta på C?

Nej, vi ska nu varken rösta på C eller L. Vad jag talar om är valet 2030. L:s väljare kommer ju inte gå upp i rök utan vissa kommer söka sig högerut, andra vänsterut. Men partiets försvinnande kommer lämna en lucka för ett mittenparti, något som C gärna vill beskriva sig som.
Citera
2026-05-05, 23:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
(FB) Hur stor är chansen att Alternativ för Sverige kommer in i riksdagen 2026?

Jag tror inte heller de kommer in i riksdagen detta år (om inte ett mirakel inträffar). Däremot är det inte omöjligt att de kniper 1-2% samt tar kommunala mandat.
Citera
2026-05-05, 23:45
Medlem
feinsteins avatar
Det är ju tämligen uppenbart att denna JacquesDuquesne själv är liberalpartist och desperat försöker ragga väljare för att rädda sitt sjunkande skepp till parti.

I ett inlägg i en annan tråd skriver han att han som högerman sitter lugnt i båten om Tidö förlorar eftersom Sossarna enligt honom kommer att samarbeta åt höger, på en högerbudget. Men ändå är det livsavgörande att rösta på L. Det är ju rätt tydligt på hans attityd att han bryr sig mycket mer om att L ska räddas över spärren än att det ska bli en högermajoritet. Troligen jobbar han som tjänsteman åt partiet och svettas floder över risken att behöva skaffa ett riktigt jobb i höst.

Han tror att folk här på Flashback är helt blåsta och går på vad som helst. Tidigare i tråden påstod han att han varit medlem här i 20 år, men kontot är registrerat för mindre än en månad sedan...

Om något borde väl de 1,5% av väljarna som genuint har L som förstahandsval taktikrösta på M för att säkerställa en högerregering. Moderaterna kommer garanterat komma in, så ingen risk att ha kastat bort en högerröst på ett parti som eventuellt hamnar på 3,99%.
Citera
2026-05-05, 23:56
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Hade Tidö varit i ledning eller om det hade varit hyfsat jämnt mellan blocken hade funnits en poäng med att stödrösta på L, men som det ser ut idag är det det bara korkat.
Du har helt rätt i att det i bästa fall är ett nollsummespel.
Om det skulle vara någon nytta med L så skulle det vara att de kunde ta röster från C och inte från M eller SD. I nuläget är det nog liten chans för det.

Jaha ja.
Du förstår vad jag menar och vart jag ville komma.
Att andra inte gjorde det, det får jag ta på mig, jag borde uttryckt mig bättre, mer precist.
Citera
2026-05-06, 00:53
Medlem
General-snuss avatar
Tycker lätt de är värt att ha vänsterregering i 4 år för att L ska åka ut ur riksdagen
Citera
2026-05-06, 04:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

I gårdagens debatt i Aktuellt klarade sig L bättre än C.

Thand verkade minst sagt tillplattad. Mohamsson öste på rätt bra med argument.
Citera
2026-05-06, 08:58
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Varför tror du att det bara skulle bli fyra år med rödgrönt styre om du får bort L?

Därför att jag utgår från att L knappast kommer få 0%. Och om de tar säg 3% och ändå åker ut är det 3% mindre på Tidö-sidan.
Citera
2026-05-06, 11:06
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ditt alternativ är alltså (som du skrivit tidigare) att låta L missa spärren och hoppas på konflikt mellan C och MP som i sin tur ska leda till nyval enligt dig. Och nyvalet ska då resultera i vad exakt?
Ja, det kan man fråga sig...
Om vänstersidan vinner valet, men i misslyckas med att hålla ihop en regering borde det göra att gamla Tidö blir ett trovärdigare regeringsalternativ. Då är det inte omöjligt att några S och C-väljare byter sida.
Senast redigerad av Cantoras 2026-05-06 kl. 11:09.
Citera
2026-05-06, 12:10
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Håller med om att det är för tidigt att släppa in C, alldeles för tidigt.

Håller även med om detta. L är ett konstruktivt högerliberalt parti idag, det är tämligen uppenbart för oss som följt dem. Finns inte en chans att de börjar spela boll med rödgröna ens om Tidö faller.

Kanske kommer du att stödrösta på L precis som många av oss andra på högersidan? Kommer L över spärren är det match, annars inte.

Ja, jag funderar allvarligt på att taktikrösta på L,
inte för att det är mitt förstaval utan för att behålla mandat och att belöna partiet med den sväng
åt rätt riktning som dom gjort.

Sen så tycker jag om vår klimatminister ochså. Vill gärna ha kvar henne i den positionen
Hon har gjort ett toppenjobb och värd all cred.
Citera
2026-05-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
inte för att det är mitt förstaval utan för att behålla mandat och att belöna partiet med den sväng

Sen så tycker jag om vår klimatminister ochså. Vill gärna ha kvar henne i den positionen

Enig, klimatminister Romina Pourmokhtari,är en framåt tjej som verkar klara stå emot vänstertomtarna. Henne gillar jag. Förövrigt är det ingen inom L som jag skulle stödja.
Citera
2026-05-06, 12:52
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Handlar alltid om taktikröst för min del, i syfte att ge högern makt. Är inte lojal till något parti utan röstar på det parti som jag tjänar mest på att rösta på givet mina preferenser som högerman.

Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Enig, klimatminister Romina Pourmokhtari,är en framåt tjej som verkar klara stå emot vänstertomtarna. Henne gillar jag. Förövrigt är det ingen inom L som jag skulle stödja.

Handlar inte om att stödja något parti eller politiker utan om att se till att Tidö får bli kvar vid makten och fortsätta sitt reformeringsarbete. Det blir inget med det om inte L kommer över spärren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in