2026-05-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Man kan tycka vad man vill om L, jag uppfattar själv deras omsvängning som genuin, addera att de nu även vill ha lägre skatt på ISK:

https://www.sverigesradio.se/artikel/liberalerna-en-halv-miljon-ska-vara-skattefritt-pa-isk

Oavsett vad man tycker om L kvarstår faktum, det blir ingen högerseger, inget Tidö 2.0, om vi inte får L över spärren.

Detta tycks många inte ha begripit!!!

Diskutera ..

Folk är trötta på bänghögern oavsett.
Citera
2026-05-05, 15:51
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det finns ingen känsla i Sverige att S+MP tillför något, alla minns 2018-2022 som var en katastrof för S och Sverige, och att det i andra länder som Spanien och Tyskland pågår kaotisk S-politik säger inte att Sverige tar efter det. Tvärtom hånar vi Tyskland så ofta vi kan och det antyder att vi har en annan mental inställning, en annan tidsanda i Sverige.

S är naturligtvis ett maktparti. Men att S skulle switcha tillbaka till MP och ändra sig om kärnkraft och flyktingar IGEN är bara inte tänkbart och S skulle genast rasa ner till nya bottensfiffror typ 25% i opinionen.

Känsla?

Nej väljarnas minne är kort.

Annan tidsanda?

(S) bryr sig inte om opinonen efter ett val, det är före som spelar roll.

Nej för Tidö gäller det att få L över spärren och det är jag tämligen övertygad om kommer att ske oavsett Flashback-pöbeln inser detta eller inte.
Citera
2026-05-05, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu är jag för optimistisk, men det vore underbart ironiskt om L gick förbi C i valet. Därefter skulle äntligen C:s partiledning inse att deras hatar-taktik inte har någon framtid. Jag tror t.ex inte Thand är ett dugg hatisk, men hon gör som hon blivit tillsagd.

Det är t.o.m. så att S skulle kunna växa i opinionen om de slutade säga "SD" och istället la fram sin politik i valet.
Ha ha ! Ja att L vrålar om C på upploppet vore ljuvligt. Med denna obegripliga Thand i spetsen så är det faktiskt möjligt. Att hon varit ledare för en arbetsgivarorganistaion är märkligt. Jämför Simonas och Thands inlägg i valdebatten ! Som natt och dag
Citera
2026-05-05, 15:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Folk är trötta på bänghögern oavsett.
Så bängvänstern vinner lätt för att de piggar upp Sverige? Vilken är deras piggaste valfråga, du som vet noob?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-05 kl. 16:04.
Citera
2026-05-05, 16:30
Medlem
Citat:
Oavsett vad man tycker om L kvarstår faktum, det blir ingen högerseger, inget Tidö 2.0, om vi inte får L över spärren.

Detta tycks många inte ha begripit!!!

Diskutera ..
Det här har väl alla som följt någon form av rapportering kring inrikespolitiken det senaste året begripit?
Det här kan inte ha undgått någon som läser dagstidningar, följer politiska nyheter på TV, lyssnar på radio eller politikpodcasts. Oavsett detta så stämmer det ju. En del av strategin bakom liberalernas svängning kring SD var ju för att säkra taktikrösterna som krävs för att hålla partiet över spärren.
Citera
2026-05-05, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Stödröstning alltså.

Med sådan blir det ju i praktiken så att ett parti som inte borde vara i Riksdagen kommer in. Och får mer, mycket mer att säga till om än vad man borde ha. Man kommer t o m med i regeringen.
Spärren på 4% blir alltså satt ur spel.
Är det bra?
Alternativet blir ju att min röst kanske inget är värd. Och det är inte så att jag tyckt L varit kassa, bara inte mitt egentliga förstahandsval.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-05 kl. 16:41.
Citera
2026-05-05, 16:55
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Det här har väl alla som följt någon form av rapportering kring inrikespolitiken det senaste året begripit?
Det här kan inte ha undgått någon som läser dagstidningar, följer politiska nyheter på TV, lyssnar på radio eller politikpodcasts. Oavsett detta så stämmer det ju. En del av strategin bakom liberalernas svängning kring SD var ju för att säkra taktikrösterna som krävs för att hålla partiet över spärren.

Det kan man tycka, det håller jag med om till 100%.

Massor som likväl inte begripit detta på Flashback. Babblar om att SD växer som att det spelar någon roll om L inte kommer över spärren. Flera av de första kommentarerna i den här tråden är talande.

Var står du själv? Kommer du rösta och på vad och varför?
Citera
2026-05-05, 16:58
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Förstår hur du tänker men det är inte så matematiken ser ut i det här fallet, utan om L klarar sig kvar på stödröster från övriga Tidöpartier så tjänar Tidöblocket ändå minst 2% på detta, om L inte klarar spärren förlorar Tidblocket med samma logik minst 2%.

L kommer inte att svänga tillbaka till vänsterliberalism, de har gjort upp med dessa i partiet och majoriteten av dem har redan flytt till C.

Om ingen stödröstar och L får de 2 % de förtjänar så kommer de 2 procenten att delas ut till de partier som kommer in i riksdagen. Det betyder att vänstern får drygt 1 % och Tidö knappt 1 % utifrån nuvarande opinionsundersökningar. Det är alltså 1 procentenhet som Tidö har att vinna på att stödrösta.
Om SD och M väljare stödröstar och det misslyckas och L får låt säga 3,9 % så tappar Tidö 1,9 + 1 % dvs nästan 3 procentenheter.
Jag gissar att de här på forumet som uppmanar till stödröster på L själva röstar på S och MP för det är självklart de partierna som har mest att vinna.
Citera
2026-05-05, 17:21
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
I och med att L har gått längre till höger så kommer de att ha ännu svårare att plocka röster från vänsterblocket.
Det är nog sant att om L inte klarar sig kvar så kan inte Tidöpartierna vinna valet, men om L klarar sig kvar genom att bara ta röster från M och SD så förlorar Tidö i alla fall. Det finns därför ingen som helst anledning att stödrösta.
Det bästa vore om L insåg detta och helt enkelt inte ställde upp i riksdagsvalet.
Den stora möjligheten för Tidö är att centern går framåt. Om centern är vågmästare (oavsett om de är med i regering eller inte) finns det en möjlighet att C och V kommer att ryka ihop tillräckligt för att det ska bli nödvändigt med nyval. I ett sånt läge är det nog bra om inte Quisling-liberalerna sitter i riksdagen, för man kan aldrig veta vad de hittar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Om ingen stödröstar och L får de 2 % de förtjänar så kommer de 2 procenten att delas ut till de partier som kommer in i riksdagen. Det betyder att vänstern får drygt 1 % och Tidö knappt 1 % utifrån nuvarande opinionsundersökningar. Det är alltså 1 procentenhet som Tidö har att vinna på att stödrösta.
Om SD och M väljare stödröstar och det misslyckas och L får låt säga 3,9 % så tappar Tidö 1,9 + 1 % dvs nästan 3 procentenheter.
Jag gissar att de här på forumet som uppmanar till stödröster på L själva röstar på S och MP för det är självklart de partierna som har mest att vinna.

Skulle vara intressant att veta hur du fick ihop det du skrev i översta stycket. Om L inte klarar sig kan Tidö inte vinna valet, men om man stödröstar på L så är det kört ÄNDÅ???

Samtidigt som du avslöjar att du är C-sympatisör.

Apropå 1% så kommer det här valet att avgöras av betydligt mindre marginaler än 1%. L är redan över spärren enligt en del mätningar, det är bara att taktikrösta och hålla L där över (om man inte röstar C och vill se Tidö falla förstås).
Citera
2026-05-05, 17:23
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Alternativet blir ju att min röst kanske inget är värd. Och det är inte så att jag tyckt L varit kassa, bara inte mitt egentliga förstahandsval.

Men säg så här:
Du vill helst rösta på M, men väljer att stödrösta på L.
Varför?
Resultatet blir ju ett nollsummespel. Det blir ju bara en omfördelning av rösterna inom blocket.
Tidöblocket får ju inte fler röster bara för att du lägger din röst på L istället för på M.

Tidöpartierna behöver ju röster från den andra sidan, inte från samma sida. Eller hur?

Med blockpolitiken är har stödrösterna spelat ut sin roll.
Citera
2026-05-05, 17:30
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Ja AFS har ju varit igång och försökt få röster i valen. Men det blir ju inget Ganotito ! Det folkliga stödet uteblir år ut och år in

Vi får väl se vad som händer i höst. Många är besvikna på SD dels pga det uteblivna paradgimskiftet och att de bara är en dörrmatta för M och dels pga deras rövslickande av Israel.
Citera
2026-05-05, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vi får väl se vad som händer i höst. Många är besvikna på SD dels pga det uteblivna paradgimskiftet och att de bara är en dörrmatta för M och dels pga deras rövslickande av Israel.
Du är ju en skapligt begåvad skribent här. Uttryck dig då inte som en idiot.
Paradimskiftet tar tid. Att skruva om decennier av galenskap avseende massinvandringen tar lång tid. Jag stödjer Israels rätt att existera och det gör SD också. Mycket bra !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in