2026-05-05, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
5 dagar är en vecka. Alltså vabbar hon 25% av tiden.

Det är fan mycket som frånvaro. Men du är ju samma typ som inte vill jobba.
Vad babblar du om? Jag har inte haft en sjukdag på över fyra år. Men nu är det barn, inte bara ett utan två, vi pratar om. Fem sjukdagar i månaden (2,5 per barn) är tyvärr inte mycket ur det perspektivet. Mycket frånvaro, absolut. Men tyvärr inte orimligt sett till orsaken.
Citera
2026-05-05, 16:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det går inte att göra något åt det. Eller tänker du att folk ska sluta med barn helt och hållet. Vem ska du då anställa?

Dumjävel.
Citera
2026-05-05, 16:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Ja, problemet är löst för mig och för vårt lilla företag!

Gigi ska sluta vabba. Hennes mamma Hanna tar hand om barnen när de blir sjuka.

Tack för olika mer eller mindre bra förslag!

Kan dock tänka mig att liknande problematik finns hos andra småföretagare, så kanske kan tråden leva vidare?
Så det handlade inte om nått "fusk" utan barnet var i behov av vuxen tillsyn.
Citera
2026-05-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Att du i enrum pratar med henne om vad det innebär för företaget när hon är borta så mycket.T.ex att hon måste få en annan roll i framtiden.

Ja, detta är ju otroligt bra att vädra. Helst skall det ske skriftligen också så det blir lätt för DO i det kommande målet.

Hur någon vabbar har företaget inte med att göra. Det är bara att gilla läget.
Citera
2026-05-05, 18:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?

Absolut!! Säg upp henne, bror, det är lugnt.
Och glöm inte skriva på papper att uppsägningen beror på att hon vabbar hela tiden.
Citera
2026-05-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Du kan väl börja kräva läkarintyg för hennes påstått sjuka barn?

Folk har inte barn alls, mammas källare och vem har problem? Ingen risk att flashbackare reproducerar sig.
Citera
2026-05-05, 18:57
Medlem
Citat:
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?

Nej. Du får gilla läget. Människor med 2 små barn vabbar mer.
Annars väntar en fin stämning och med rätta.
Du borde fokusera på att lösningen med vad göra när personal är sjuk eller vabbar istället.
Hitta en smart student som jobbar extra på kort varsel eller något.
Citera
2026-05-05, 19:31
Medlem
Jag har 3 barn och är ett barn sjukt så blir nästa sjuk efter det. Inget hon kan hjälpa, hon får ju inte lämna sjukt barn på förskolan.

Vet inte hur många gånger jag trott det varit grönt ljus för barnet och förskolan har ringt några timmar senare.
Citera
2026-05-05, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så chefen ska kunna planera om en anställds barn plötsligt får 40 grades feber? Men den anställde förväntas kunna noll planering?

Jag tänker mig att du själv är oanställningsbar utom statligt eller kommunalt. Ingen privat arbetsgivare tar i dig med tång.

Jag var liten på 1960-talet. Klart man låg hemma själv med feber. VAB är pjosk och curling.

En seriös verksamhet står inte och faller på en medarbetare. Hoppas farbror förstår att samhället utvecklats sen 1960-talet. Beklagar att din mamma lämnade dig ensam hemma när du var sjuk.
Citera
2026-05-05, 20:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
En seriös verksamhet står inte och faller på en medarbetare. Hoppas farbror förstår att samhället utvecklats sen 1960-talet. Beklagar att din mamma lämnade dig ensam hemma när du var sjuk.
Du måste vara kvinna. Jag driver miljonfirma, tack. En firma kan vara liten med 3-4 anställda och då behövs alla, men du kanske alltid jobbat som städerska på Samhall.

Det är inte att utveckla samhället, när man stannar hemma för att torka snor istället för att göra klart projektet på jobbet. Det är tvärtom att gå tillbaka till 1960-talet. Men det gillar kanske ni kvinnor. Det är ju ni som vabbar.
Citera
2026-05-05, 21:14
Medlem
Tjoflos avatar
Är hemskt med småbarn från att de börjar i förskolan tills de är runt fyra år. Riktigt tungt och hemskt. Minns en höst där de turades av att vara sjuka, en vecka friska, en vecka sjuka i tre månader, helt sjukt.
Citera
2026-05-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det är inte direkt super billigt att vabba. Man får ju typ ut 50%

80% får jag minsann när jag vabbar. Som tur är så är mina barn i regel bara hemma nån vecka var per år som jag å frugan kan dela på så att det stör våra verksamheter så lite som möjligt.

Alla har dock inte turen med relativt friska barn. Dotterns kompis lillebror var typ alltid sjuk när han gick i f:an vilket gjorde att pappan fick jobba hemifrån. Dock så kan ju inte alla jobba hemifrån, utan bara de med administrativa tjänster.

Samtidigt e det skit att jobba hemifrån med sjuka barn. Jag har testat det och det blir fasen inte mycket gjort då barnet skall ha mat, medicin mm. Det blir varken hackat eller malet.

Men som svar på att sparka någon för VAB: Utan möjligheten till VAB i Sverige så skulle vi nog se en extrem problematik angående barnafödandet i Sverige, vilket I sin tur kommer drabba oss vuxna i efterhand eftersom det är dom som förväntas ta hand om oss på äldreboendet samt betala in framtida skatter för att vi ens skall ha ett äldreboende att flytta till. Det skulle bli kaos i vårt välfärdssamhälle helt enkelt. Som bolag behöver man dessutom inte betala för personalen som VABB:ar.

Jag fattar att man inte bara kan ta in nån från gatan och ersätta vissa individer ifall dessa inte är på jobbet, men alternativet att riva upp VAB är bra mycket värre.

Förslag: man kanske kan ta in någon deltidare som lär sig uppgifterna och som sedan kan vara inhoppare vid behov?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in