2026-05-04, 21:24
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Finns inget TS kan göra åt saken, detta är extremt hårt skyddat i sverige, försöker TS göra något kommer detta slå rakt tillbaka med enorm kraft, sverige har redan svårt med låga barnfödelsetal, en VD som vill gå in o begränsa kommer mest troligt bli kickad från sin tjäns. så välskyddad är vård av barn, om inte annat kommer rättsystemet döma skadestånd om TS ens syfta till att försöka reglera detta att hon inte får denna rätt, mitt råd gör absolut ingenting, det kommer så stenhårt rakt tillbaka.
Det ligger mycket i detta. Det socialdemokratiska samhällsbygget består trots att vi nu har haft en högerregering under drygt tre år. Och kanske är det bra så.

Att konflikter på arbetsmarknaden ska lösas genom förhandlingar och inte genom lagstiftning eller konfrontation är en grundpelare då.

Tror faktiskt att det konkreta problemet som jag tog upp här är på väg att lösas på just detta sätt. Hennes mamma har lovat att rycka in och passa barnen oftare när de är sjuka.
Citera
2026-05-04, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag ringde henne nyss och vi hade ett bra telefonsamtal. Hon förstår också problemet. Hon sa att hennes mamma nog kan passa barnen oftare när det behövs.

Bra löst! Där stärkte du din relation med din anställd på ett bra sätt. Snyggt!
Citera
2026-05-04, 21:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Har varit i exakt samma dilemma på jobbet.
Jobbar bara med kvinnor.
På mötet sa jag - Att den som anställer en kvinna ska alltså samtidigt acceptera att 9-10ggr per år så ska vi jaga efter vikarier medan era mäns arbetsplats inte har det problemet.
Vem vill då anställa en kvinna. Nu får ni med män vabba varannan gång.

Ok. Den ångrar jag. Alla hatade mig i några månader...

Ja, man ska inte säga sanningen. De hatar sanningen.
Citera
2026-05-04, 21:33
Medlem
Citat:
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?

Dagisbarn är virusbomber som smittar ned både föräldrar och varandra. Om hon är en av dina bästa anställda kan det vara lönsamt att ge sig till tåls ett par år tills barnen blir äldre och hon utvecklar motståndskraft.

Hon kan börja leverera om du tillåter arbete hemifrån kvällstid, ger henne flextid, eller låter henne gå ned i arbetstid en period.

Juridiskt får du inte säga upp någon p.g.a. VAB. Uppsägning kräver saklig grund, t.ex. arbetsbrist
eller allvarlig misskötsel, vilket detta inte är.

Gissar att du har ett småföretag eftersom det påverkar dig så mycket. I så fall har du större flexibilitet i turordningsregler, men det har bara betydelse vid arbetsbrist.

Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Du kan väl börja kräva läkarintyg för hennes påstått sjuka barn?

Det är inga läkare som skriver ut läkarintyg på det. Det är dagispersonalen som kräver att barnen är hemma om de har feber.
Citera
2026-05-04, 21:35
Medlem
Börjar fundera på ifall tråden är ragebait.

Du bör ju fundera på varför barnafödandet i Sverige minskar. Det är inte alls lockande att skaffa barn om man riskerar att bli av med jobbet. Om kvinnan är svensk ska du givetvis stötta henne, ty hon och hennes avkommor tillhör din stam.
Citera
2026-05-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Ta in henne och prata om det och ta reda på orsaken. Barn kan vara komplicerade ibland, det kan även vara hon som är på gränsen och använder barnen som anledning.

Haha nä det ska han verkligen inte göra! Dummaste jag har hört. Han kan kolla så vabben stämmer med försäkringskassan inget mer. Han får inte ifrågasätta hennes vab då blir det facket direkt .
Citera
2026-05-04, 21:37
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?
Ät hon duktig i övrigt så hitta en väg fram med henne. Hitta en ny är tidsödande med. Om inte, finns det något som heter omorganisation, tyvärr blev hon överflödig. Starkt förkortat scenario.
Citera
2026-05-04, 21:37
Medlem
Citat:
Den senaste månaden har hon gjort det 5 dagar! Dessutom utspridda och i sista minuten, vilket har fått mig att behöva ta till nödlösningar kort varsel flera gånger.

Ja barn kan bli sjuka plötsligt. Du kan inte göra nåt åt det. 5 dagar är inget. Hur kan du vara vd om du inte ens kan regler kring vabb??
Citera
2026-05-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Du kan väl börja kräva läkarintyg för hennes påstått sjuka barn?

Tror inte dom har rätt att kräva det. "Småbarn är ju alltid sjuka"..
Citera
2026-05-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Så det betyder att hon har 100% vårdnad. Då är de svårt med 2 barn. Går ju inte göra så mycket åt det.. vem ska annars ta hand om barnen när förskolan vägrar låta en lämna barnen där?

Det är inte direkt super billigt att vabba. Man får ju typ ut 50%

Men barn är ju inte sjuka varje vecka
Citera
2026-05-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Har varit i exakt samma dilemma på jobbet.
Jobbar bara med kvinnor.
På mötet sa jag - Att den som anställer en kvinna ska alltså samtidigt acceptera att 9-10ggr per år så ska vi jaga efter vikarier medan era mäns arbetsplats inte har det problemet.
Vem vill då anställa en kvinna. Nu får ni med män vabba varannan gång.

Ok. Den ångrar jag. Alla hatade mig i några månader...

Det är dock så det borde vara.
Citera
2026-05-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Ja barn kan bli sjuka plötsligt. Du kan inte göra nåt åt det. 5 dagar är inget. Hur kan du vara vd om du inte ens kan regler kring vabb??

Du kan ju inte läsa. 5 utspridda dgr och i sista minuten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in