Citat:
Ursprungligen postat av
Mohave
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.
Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?
Dagisbarn är virusbomber som smittar ned både föräldrar och varandra. Om hon är en av dina bästa anställda kan det vara lönsamt att ge sig till tåls ett par år tills barnen blir äldre och hon utvecklar motståndskraft.
Hon kan börja leverera om du tillåter arbete hemifrån kvällstid, ger henne flextid, eller låter henne gå ned i arbetstid en period.
Juridiskt får du inte säga upp någon p.g.a. VAB. Uppsägning kräver saklig grund, t.ex. arbetsbrist
eller allvarlig misskötsel, vilket detta inte är.
Gissar att du har ett småföretag eftersom det påverkar dig så mycket. I så fall har du större flexibilitet i turordningsregler, men det har bara betydelse vid arbetsbrist.
Citat:
Ursprungligen postat av
Severloh
Du kan väl börja kräva läkarintyg för hennes påstått sjuka barn?
Det är inga läkare som skriver ut läkarintyg på det. Det är dagispersonalen som kräver att barnen är hemma om de har feber.