2026-05-08, 19:26
Medlem
Flaklypans avatar
Brännboll är äldre och dessutom så uppfanns Baseboll av Britterna!

"Brännboll is a bat-and-ball game that originated in Scandinavia, particularly in Sweden, Norway, Denmark, and Germany and predates modern baseball, as it has been known since the 18th century"

USA har enligt nätet kommit upp med "Basketball, volleyball, and American football" samt pickleboll

Låt ungarna spela brännboll och lära sig lite press för fan! Hatar dagens, alla skall få medaljer samhälle! Ja, Kalle missade bollen och började gråta men nästa gång så träffade han och fick för första gången känna på framgång!!!

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Inte är brännboll från USA - men brännbollen skall förstås bort. Det är bättre att barnen lär sig cricket - en riktig sport.

Underlig lärare - det spelar ju ingen roll vad barnen gör för något, någon kommer alltid att vara bättre. Jag tror inte att barnen får så stora psykiska problem av att någon är bättre på att träffa en boll, på att springa, fånga, eller kasta.

Den läraren kan inte ha så stora problem att ägna sig åt egentligen.
Citera
2026-05-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenL79

Det du beskriver kan ju appliceras på i princip vilket ämne (eller moment) som helst. Men visst, jag håller med om att det ser bättre ut att man har klarat av skolan än att man inte har gjort det. Jag tycker att du läser in väl myckket i poängen jag försöker göra dock.

Att en enskild lärare byter ut brännbollen.tycker jag är ungefär lika problematiskt som när kristendomsundervisningen bytte ut Karl XIIs bibel till 1917 års översättning, om vi ska dra en (något långsökt) paralell till ett teoretiskt ämne.

Det finns ingen oumbärlig pedagogisk poäng i att lära ut specifikt brännboll.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-05-08 kl. 20:53.
Citera
2026-05-10, 04:34
Medlem
Mycket bra gjort! Har någon någonsin hört talas om en svensk som kunnat leva som professionell brännbollsspelare? Satsa på idrotter som kan leda till inkomster!
Citera
2026-05-10, 05:00
Medlem
Moobs avatar
Den där läraren borde få smaka brännbollsträ!!!

Ingenting i den ursvenska kulturskatten skall tas bort. Ta bort genuskunskap och inkludering istället, det hör inte hemma här och gör barnen könsförvirrade. Brännboll är kul och man lär sig sikta, slå och springa - viktiga kunskaper för framtiden. Dessa färdigheter kan även användas i mötet med mångkulturen.
Senast redigerad av Moob 2026-05-10 kl. 05:36.
Citera
2026-05-10, 05:54
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Hoppades fan att det inte skulle bli tråd av detta...

En gymnastiklärare vars jobb är att få ungar i rörelse tar bort en sport och ersätter med en annan för att hålla dom små rultingarna att inte stå still - och jävlar, det är fan bara i Sverige 2026 som det blir ett ramaskri med krigsrubriker och klagokörer om hur KUL dom tyckte det var med brännboll.

Men spela brännboll själva då?

Vad fan har vi med hur karln lägger upp sina lektioner, det är hans jobb och tydligen tyckte han detta funkade bättre - men neej neeej Sverige 2026 är Karens förlovade land och man ser skolan som en serviceinrättning där alla ska få komma till tals. Är det inte käket som det ska gråtas om (för gud benåds att dom små inte får äta mat dom älskar!) så är det betygen som ska förhandlas om - och i brist på annat ska ett gäng medelålders lättingar skälla ut läraren med rosendoftande barndomsminnen där brännbollsträn träffar tennisbollar.

Låt han göra sitt satans jobb. Sluta bry er så enormt mycket om minsta lilla påhittad kränkning ni kan gräva upp och "känna kring".

Att känna sig obekväm och inte passa in flocken är en del av livet. Att ta bort saker för att förljuga verkligheten för barn är om något att göra som en otjänst.

Men visst dom kommer uppleva det på andra ställen också, så det är inte hela världen.
Men det är onödigt och tråkigt
Citera
2026-05-10, 07:44
Medlem
Berhets avatar
Synd för barnen. brännboll är kul. Dåligt tecken att skolan heter Alpha dessutom. Varför inte Alfa på svenska åtminstone… Får man döpa skolor till vad som helst nuförtiden?! Snart kommer väl Sigma HyperWolfs grundskola i Nyköping också …
Citera
2026-05-10, 09:17
Medlem
Bajslukts avatar
Brännboll är roligt och hans anledning för att sluta spela brännboll är löjlig.

Även om jag personligen gillar sporten och ser den som en stapel i svensk kultur, så är det en väldigt stillastående aktivitet. När jag var grabb spelade vi ofta brännboll på gymnastiken, till varje pojkes glädje.

Problemet är att halva klassen hade noll bollkänsla. Det innebar att tio personer stod i kö för att slå, varvid 6 av dem missade bollen på alla tre försök. Det tog tid. Alla bara står och väntar utan att något händer.

Det blir en helt annan sport när alla involverade är kapabla att träffa bollen.

I skolan är det nog bättre att lira fotboll, innebandy, basket eller spökboll. Då kan de som vill vara aktiva mest hela tiden, istället för att stå i kö eller vänta vid någon bas i 10 minuter.
Citera
2026-05-10, 09:23
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
"Pierre Jakobsson, idrottslärare på Nyköpings högstadium Alpha, menar att många elever känner sig uttittade och kan få en negativ inställning till fysisk aktivitet i stort."

Jadu Pierre. Finns ju många andra sporter som TS är inne på som man blir uttittade, inte bara sommar sporter. Blir ju inte mycket kvar till idrott om alla dom sporterna ska tas bort med ditt argument att dina elever känner sig uttittade.

Men den här Pierre kanske vill bli arbetslös? 🤔
Citera
2026-05-10, 10:28
Medlem
Det är urbota korkat. Vissa gillar inte att äta grönsaker så då tar vi bort grönsaker för alla så ingen ska behöva känna sig utstirrad. Vissa gillar inte att räkna matematik så då tar vi bort matematik för alla. Vissa gillar inte att borsta tänderna så då tar vi bort tandborstar för alla.

Jag gillar brännboll. Jag är man. Jag gillade inte orientering. Det gillade många tjejer. Jag var ändå ute i den jävla skogen och gjorde det.
Citera
2026-05-10, 11:45
Medlem
Skulle tro att det har att göra med att det finns så mycket våldsamma elever att man inte vill dra fram ett slagträ! Bättre om dom kastar frisbee!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in