2026-05-04, 18:30
Medlem
JymdKjams avatar
Jaha, då har den kulturella skymningen nått skolans undervisning i Idrott & hälsa (eller gymnastik som det hette på min tid) där den klassiska Brännbollens dagar nu tycks nått sin ände:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/idrottslararen-tog-bort-brannbollen-fick-starka-reaktioner-lite-chockad

Citat:
– Men den traditionella brännbollen i ämnet idrott och hälsa i skolan är inte för alla

https://www.sverigesradio.se/artikel/brannboll-i-skolan-kan-forsvinna-elever-kanner-press

Citat:
Pierre Jakobsson, idrottslärare på Nyköpings högstadium Alpha, menar att många elever känner sig uttittade och kan få en negativ inställning till fysisk aktivitet i stort.

Vad för aktiviteter kommer att ersätta denna svenska tradition (som ofta sedan spelats utanför skolan i goda vänners sällskap)? Få lagsporter kräver så lite materiel och är billigt också. Finns det någon halalboll eller HBTIQ-dans att slänga in i läroplanen? Jag har svårt att köpa denna gympalärares argument att brännboll ”inte är till för alla” - så är det med vilken sport som helst: höjdhopp, volleyboll eller kanske kulstötning.

En fördel med brännboll är att man tvingas vara utomhus, tycker jag!

Kasta in ert slagträ i skoldebatten!
Senast redigerad av JymdKjam 2026-05-04 kl. 18:37.
Citera
2026-05-04, 18:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubercool
Synd att vi inte ens får vara amerikaniserade i Sverige längre, inte mindre ens svenskt. Snart är vi alla muslimer i Sverige.

Inte är brännboll från USA - men brännbollen skall förstås bort. Det är bättre att barnen lär sig cricket - en riktig sport.

Underlig lärare - det spelar ju ingen roll vad barnen gör för något, någon kommer alltid att vara bättre. Jag tror inte att barnen får så stora psykiska problem av att någon är bättre på att träffa en boll, på att springa, fånga, eller kasta.

Den läraren kan inte ha så stora problem att ägna sig åt egentligen.
Citera
2026-05-04, 18:52
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Så pga att de av det rundare slaget känner sig uttittade när de skvalpar varvet runt så bör man skippa hela grejen?

Om barnet mår så pass dåligt av detta vore det kanske vettigare att anmäla föräldrarna för barnmisshandel.
Citera
2026-05-04, 19:10
Medlem
triptykens avatar
Hoppades fan att det inte skulle bli tråd av detta...

En gymnastiklärare vars jobb är att få ungar i rörelse tar bort en sport och ersätter med en annan för att hålla dom små rultingarna att inte stå still - och jävlar, det är fan bara i Sverige 2026 som det blir ett ramaskri med krigsrubriker och klagokörer om hur KUL dom tyckte det var med brännboll.

Men spela brännboll själva då?

Vad fan har vi med hur karln lägger upp sina lektioner, det är hans jobb och tydligen tyckte han detta funkade bättre - men neej neeej Sverige 2026 är Karens förlovade land och man ser skolan som en serviceinrättning där alla ska få komma till tals. Är det inte käket som det ska gråtas om (för gud benåds att dom små inte får äta mat dom älskar!) så är det betygen som ska förhandlas om - och i brist på annat ska ett gäng medelålders lättingar skälla ut läraren med rosendoftande barndomsminnen där brännbollsträn träffar tennisbollar.

Låt han göra sitt satans jobb. Sluta bry er så enormt mycket om minsta lilla påhittad kränkning ni kan gräva upp och "känna kring".
Citera
2026-05-04, 19:16
Medlem
C.B.G.s avatar
Vi spelade mycket brännboll i skolan på mellanstadiet. Killar och tjejer tillsammans. Visst har jag i efterhand funderat på hur kul tjejerna hade i och med att de inte kunde slå lika hårt som oss. Däremot fanns det slagträn breda som plankor så att de slapp förnedra sig med att missa bollen.

Fördelen med brännboll för de som inte var sportfånar är att förutom själva slaget krävs det ingen större skicklighet. Bara springa av bara attan.
Citera
2026-05-04, 19:45
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Om man inte kan göra det roligt och engagerande för alla barnen och till en trevlig stund så är problemet inte brännbollen utan läraren.
Citera
2026-05-04, 19:51
Medlem
Brännbollen var konstig. Det var som att de populära alltid slog långt och varvade, medan vi impopulära slog lyror med det platta slagträet och blev brända. Obehaglig sport.
Citera
2026-05-04, 19:54
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Brännbollen var konstig. Det var som att de populära alltid slog långt och varvade, medan vi impopulära slog lyror med det platta slagträet och blev brända. Obehaglig sport.

Framför allt ger det väldigt lite motion, såväl inne som utelaget står still 90% av tiden...

En idrottslektion bör aktivera lite mer tycker jag.

LL
Citera
2026-05-04, 19:59
Medlem
Fantens avatar
Jag hatade brännboll i fyran. Sen i femman hade jag kommit på några knep som gjorde att jag var en av klassens, och till och med skolans, bästa inne-spelare. Git gud.

Och ja, det är jobbigt att folk tittar på en när man misslyckas. Men det är fan i mig karaktärsbyggande.
Det var vissa som tyckte att det var jobbigt att ha redovisningar inför klassen eller bara att läsa två meningar högt. Ska man sluta med det också för att det är jobbigt för vissa?

Jag hade dock fördelen att ha en lärare som alltid delade upp oss i lag så att det inte blev så att dom bästa hamnade i samma lag. Men det förutsätter jag är normalt förfarande.
Citera
2026-05-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jaha, då har den kulturella skymningen nått skolans undervisning i Idrott & hälsa (eller gymnastik som det hette på min tid) där den klassiska Brännbollens dagar nu tycks nått sin ände:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/idrottslararen-tog-bort-brannbollen-fick-starka-reaktioner-lite-chockad

https://www.sverigesradio.se/artikel/brannboll-i-skolan-kan-forsvinna-elever-kanner-press

Vad för aktiviteter kommer att ersätta denna svenska tradition (som ofta sedan spelats utanför skolan i goda vänners sällskap)? Få lagsporter kräver så lite materiel och är billigt också. Finns det någon halalboll eller HBTIQ-dans att slänga in i läroplanen? Jag har svårt att köpa denna gympalärares argument att brännboll ”inte är till för alla” - så är det med vilken sport som helst: höjdhopp, volleyboll eller kanske kulstötning.

Finns det nån sport som är till för alla? Basket o volley är inte så kul om man är 1.40 o dom andra 160+ Ge olika valmöjligheter istället!!
Citera
2026-05-04, 20:23
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

Jag litar generellt på våra lärare. Om en lärare bedömer att det utvecklats en osund kultur i en klass eller elevgrupp kring ett tävlingsmoment (som brännboll), och att dom negativa konsekvenser överväger dom positiva, så har jag förtroende för att läraren kan hitta alternativ som lämpar sig bättre för klassen ifråga.
Citera
2026-05-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Jag litar generellt på våra lärare. Om en lärare bedömer att det utvecklats en osund kultur i en klass eller elevgrupp kring ett tävlingsmoment (som brännboll), och att dom negativa konsekvenser överväger dom positiva, så har jag förtroende för att läraren kan hitta alternativ som lämpar sig bättre för klassen ifråga.

Det låter på läraren som att han länge överlagt med sig själv om detta, så man blir nyfiken? Vilka är de problematiska momenten? Tyvärr är ju SVT:s reportrar urkass och frågar aldrig om det man faktiskt undrar över. Läraren låter trovärdig.
Var sämst på brännboll, men tyckte av någon anledning att det var väldigt roligt, kanske för att man kände på sig att det fanns en stor förbättringspotential som det inte gör för dem som redan är bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in