2026-05-06, 13:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenL79
I mitt fall, liksom för alla klasskamrater, gjorde allt som övade mig att klara av motgångar, allt som gjorde mig mera uthållig, allt som gjorde att jag upptäckte att övning ger färdighet, allt som lärde mig och övade mig i att utföra en lyckad leverans, allt sådant har gagnat mig i hela livet och övat mig inför arbete och allt som hör vuxenlivet till.
Jag är övertygad att också brännbollen och andra liknande aktiviteter gagnade mig, liksom det också skulle gagna minst 99% av ungdomar i dag.
Arbetsgivare och människor som jobbar med rekrytering brukar samstämmig hävda att ungdomar i dag har mycket låg uthållighet och mycket låg förmåga att lösa problem. Det rapporteras samstämmigt att många nyutbildade och högt utbildade ungdomar ger upp mycket lätt och blir passiva inför att t ex lösa problem för den betalande kunden, eller för den betalande skattebetalaren.

Uthålligheten och förmågan att lösa problem har minskat tydligt på 10 års sikt och minskat dramatiskt på 25 års sikt.
Samtidigt som psykisk ohälsa och s k "utbrändhet" har ökat lika dramatiskt.
Och ett samband mellan dessa saker är högst sannolikt.

Jamen på jobbet riskerar du väl inte att få stryk av någon förbannad psykopat om du missar bollen/motvarande och laget förlorar? Och det är inte omöjligt för dig att byta jobb, om det trots allt skulle finnas en psykopat där. I en skolklass är du fast, om du inte har föräldrar som bryr sig om dig.
Citera
2026-05-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Klart ingen vill engagera sig mer i idrott när så få duschar. Jag hade heller inte velat svettas ihjäl mig på idrotten om jag inte duschade.
Mycket underligt fenomen för övrigt det där med att så få duschar.

Många elever klagar dock på de allt mer teoretiska kraven i fysiska ämnen som idrott och slöjd. Varför de finns i slöjd är förståeligt då det alltid varit viktigt med att man gör ritningar på rätt sätt osv.

Men i idrott är det enligt mig inte försvarbart att teori ska spela så stor roll för betyget.

Visst kan brännboll bytas ut mot andra delmoment, men det kommer alltid finnas de elever som sitter vid sidan av på en träbänk som tycker att just det delmomentet som t ex innefattar bollar, ja det vill minsann inte jag vara med i. Minns själv vilka i klassen som nästan aldrig fick en passning i innebandyn, volleybollen eller basket eftersom de var så tafatta.

I en perfekt värld skulle alla elever få precis som de vill. Känner man för mycket press av att göra nationella prov, ja då slipper man det. Vill man inte hålla föredrag inför hela klassen, ja då slipper man det. Denna eleven kommer ju ändå inte ha den befattningen senare i livet, där hålla föredrag inför en folkmassa är en stor del av arbetsdagen.

Men nu ser inte världen ut på det sättet. Det är bra att utsättas för saker man inte tycker om. För 10 år sedan var t ex min araknofobi så allvarlig att folk i min omgivning fick ta tag i en slags intervention för mig. Det hade blivit ett problem att jag t ex var tvungen att gå och lägga mig i sovrummet och avsluta kvällen om jag såg en spindel krypa under soffan när jag satt och såg på dumburken och jag inte kunde hitta spindeln när jag letade efter den.
Men efter stor påverkan av vänner och bekanta samt egen viljestyrka har jag allt mer utsatt mig för djuret och kryper idag t.o.m. i torpargrunden.

Vad vill jag ha sagt med denna, kanske illa valda jämförelsen när vi pratar om brännboll som delmoment i idrotten? Jo, ju mer man utsätts för något man ogillar eller har en fobi mot, ju mer blir just detta en vardaglig slentrian. Eleverna som tidigare ogillade brännboll kommer troligtvis inte gilla det speciellt mycket i framtiden heller, men det blir tolerabelt. Till syvende och sist är det upp till idrottsläraren att välja vilka delmoment som ska innefattas i dennes undervisning, men att helt ta bort brännboll tycker i alla fall jag är synd då det har en så lång tradition bakom sig. På samma sätt tycker jag det är tråkigt att det t ex snackas om att klassiska sporter som brottning och boxning eventuellt ska bort från OS-programmet. Brottning pga regeltolkningssvårigheter och ambiguitet gällande poängsättning. Boxning pga könsdefinieringsfrågor.

Men saker går oftast att fixa. Om vissa elever känner att det är för pressande att spela brännboll för att de missar bollen hela tiden och att andra då skrattar åt dem? Om plats finns, dela i så fall upp de som är säkra på delmomentet brännboll i två lag samt de som är osäkra i två lag. Låt de spela på varsitt håll i olika matcher. Det vara bara ett exempel, och kanske inte genomförbart pga platsbrist eller brist på elever.
Jag tycker kanske att du zoomar ut lite mer än vad som är nödvändigt för att bemöta mig, men förstår också hur du tänker och har egentligen inga principiella invändningar mot resonemanget. Jag vill ändå snäva av diskussionen lite för diskussionsetikettens skull. Hur stor del av betyget som grundas i teori i slöjd eller idrottsundervisning eller hur man ska hantera osäkra barn i puberteten som är obekväma i duschen är också giltiga diskussionsämnen, men riskerar att falla lite väl långt topic i denna tråd om brännbollens vara eller icke-vara. Även regelverk för elitidrott känns väl off topic i just det här sammanhanget.

Själva idén med en betygsskala är ju att bedöma och jämföra elevernas prestation i olika ämnen enligt ett kvantifierbart, praktiskt system som framtas och revideras av professionella utan att ge eleverna mandat att påverka. Precis som du skriver så skulle ju systemet falla, eller åtminstone förlora legitimitet, om enskilda elevers obehag inför vissa uppgifter skulle börja betraktas som ett giltigt alibi för att eleven inte behöver deltaga i vissa moment (om det inte avspeglades i slutbetyget). Så tycker inte jag heller att undervisningen ska fungera och jag instämmer i att en viktig funktion i undervisningen är att lära eleverna att utsätta sig för sådant som känns främmande eller obehagligt för att rusta dem inför det kommande vuxenlivet.

Min poäng är snarast att för att vara en uppskattad och framgångsrik lärare så ingår ofta mer än att bara instruera eleverna i vad läroplanen avser att de ska utföra. I konceptet pedagogik ingår att hitta nycklar till att aktivera och begripliggöra en allmän läroplan för en specifik uppsättning elever. Idrottsläraren som är föremål för trådstarten utmålar (utifrån sina elever) just brännbollen som en aktivitet med nackdelarna att den inte är särskilt fysiskt aktiv och dessutom obehaglig för många elever. I detta läge ser jag det som något positivt att en idrottslärare är engagerad nog att utifrån den observationen försöka förbättra undervisningen genom att testa andra aktiviteter för att öka prestation, deltagande och aktivitet bland eleverna. Även om det i slutändan är upp till eleven att ta ansvar för sina betyg så är det den vuxna pedagogens jobb att öka förutsättningarna för att så många som möjligt kan nå upp till sin potential.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-05-06 kl. 15:14.
Citera
2026-05-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Hoppades fan att det inte skulle bli tråd av detta...

En gymnastiklärare vars jobb är att få ungar i rörelse tar bort en sport och ersätter med en annan för att hålla dom små rultingarna att inte stå still - och jävlar, det är fan bara i Sverige 2026 som det blir ett ramaskri med krigsrubriker och klagokörer om hur KUL dom tyckte det var med brännboll.

Men spela brännboll själva då?

Vad fan har vi med hur karln lägger upp sina lektioner, det är hans jobb och tydligen tyckte han detta funkade bättre - men neej neeej Sverige 2026 är Karens förlovade land och man ser skolan som en serviceinrättning där alla ska få komma till tals. Är det inte käket som det ska gråtas om (för gud benåds att dom små inte får äta mat dom älskar!) så är det betygen som ska förhandlas om - och i brist på annat ska ett gäng medelålders lättingar skälla ut läraren med rosendoftande barndomsminnen där brännbollsträn träffar tennisbollar.

Låt han göra sitt satans jobb. Sluta bry er så enormt mycket om minsta lilla påhittad kränkning ni kan gräva upp och "känna kring".

Helt enig. Vad är det för jävla stolpskott som blir upprörda av att en idrottslärare inte vill spela brännboll? Kulturkrigare som tar varje tillfälle i akt att gasta om att muhammedanerna tar över Sverige? Låt snubben sköta sitt jobb. Finns väl 12 miljoner andra idrotter ungarna kan ägna sig åt.
Citera
2026-05-08, 18:16
Medlem
I en normalt fungerade skola med normalt fungerande pedagoger finns självfallet ingen som helst risk att bli utsatt för stryk av någon psykopat.
I skolan och under ledning av en pedagog, det måste vara en av de säkraste miljöer som finns. I stort alla andra miljöer i världen och genom resten av livet kommer sannolikt innebära större risker.

Om det i en klass finns en s k "psykopat" som spöar andra elever så finns mycket starkare skydd och utarbetade system där än i nästan alla andra miljöer. Både Skollagen och Arbetsmiljölagen gäller.

I arbetslivet som vuxen kommer man att utsättas för mycket större problem än en missad boll och alla behöver övning i hur man löser problem. Att få chansen öva sig i hur man hanterar problemet med en missad boll är en start och en möjlighet som alla elever borde få.
Om man tar den chansen från eleverna så har man gjort eleverna en missgärning som kommer att drabba dem genom hela livet.

Det där med att byta jobb, och överhuvudtaget det där med psykopater, förstår jag inte hur det kan ha ett samband med trådstarten och mitt inlägg?

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jamen på jobbet riskerar du väl inte att få stryk av någon förbannad psykopat om du missar bollen/motvarande och laget förlorar? Och det är inte omöjligt för dig att byta jobb, om det trots allt skulle finnas en psykopat där. I en skolklass är du fast, om du inte har föräldrar som bryr sig om dig.
Citera
2026-05-08, 18:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
I en normalt fungerade skola med normalt fungerande pedagoger finns självfallet ingen som helst risk att bli utsatt för stryk av någon psykopat.
I skolan och under ledning av en pedagog, det måste vara en av de säkraste miljöer som finns. I stort alla andra miljöer i världen och genom resten av livet kommer sannolikt innebära större risker.

Om det i en klass finns en s k "psykopat" som spöar andra elever så finns mycket starkare skydd och utarbetade system där än i nästan alla andra miljöer. Både Skollagen och Arbetsmiljölagen gäller.

I arbetslivet som vuxen kommer man att utsättas för mycket större problem än en missad boll och alla behöver övning i hur man löser problem. Att få chansen öva sig i hur man hanterar problemet med en missad boll är en start och en möjlighet som alla elever borde få.
Om man tar den chansen från eleverna så har man gjort eleverna en missgärning som kommer att drabba dem genom hela livet.

Det där med att byta jobb, och överhuvudtaget det där med psykopater, förstår jag inte hur det kan ha ett samband med trådstarten och mitt inlägg?

Du är otroligt naiv nu. Har du missat att till och med när en elev har VÅLDTAGIT en annan elev, så har han fått gå kvar. I Sverige är det nämligen alltid psykopaten det är synd om. Finns många artiklar, jag väljer att citera endast en nedan. Dessutom har du den faktor, att elever som blir misshandlade/trakasserade inte vågar berätta för någon vuxen, just för att de känner till det här. Psykopaten får vara kvar, och när han/hon får veta att offret har skvallrat, så ger han/hon igen ännu hårdare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/pojken-omplacerades-inte

Uppsala kommun valde inte att omplacera pojken Foto: SVT
Våldtäktsmisstänkt elev kvar på skolan – begick ny våldtäkt

Uppsala kommun kunde ha omplacerat den 16-åring som misstänktes för våldtäkt men valde att inte göra det. I stället smet han tillbaka in på skolan – och våldtog igen.

– Skolan har agerat helt korrekt, säger grundskolechefen Ingela Hamlin.

Citera
2026-05-08, 18:31
Medlem
Jag menade inte att just den fysiska aktiviteten i brännboll var viktig. Jag menar inte att brännboll i sig är viktig.
Med uthållighet menar jag inte fysisk uthållighet.

Jag menar uthållighet i att klara motgångar och att lösa problem.
Detta är något som rekryterare och arbetsgivare ofta säger brister hos ungdomar i dag.
För att öva på detta finns utmärkta inslag i brännbollen.

Jag menar att bristen i förmåga att klara motgångar och att lösa problem betyder ännu mer för psykisk ohälsa, i jämförelse med fysiska brister.
Men god fysisk hälsa är självfallet också bättre för allt, i jämförelse med dålig fysisk hälsa.

Jag håller med om att fysisk aktivitet också är viktigt. Och i det fallet finns givetvis mycket bättre grenar än brännboll.
Och det finns bättre grenar där man övar båda dessa uthålligheter.

Jag är inte alls säker på att vi hade peppigare eller bättre miljö i vår klass. Men också detta är ju utmärkt att man som ung för öva sig på, för i resten av livet kommer man ofta befinna sig i situationer och i miljöer som inte är särskilt peppiga.
Det är faktiskt både bra och viktigt att ungdomar får öva sig i att hantera situationer som inte alltid är så engagerande.

[quote=BrotherClark|94905538]
Jösses. Det låter som att du gick i skolan i antikens Sparta? Det är väl bara att gratulera över att ni hade så peppig och karaktärsdanande stämning i din klass. Du behöver inte förklara sambandet mellan ungdomars ökande ohälsa och dalande fysiska aktivitet, jag håller helt med om det.

Som du ser i mitt svar nedan så menar jag inte alls att idrottsämnet är oviktigt, jag har bara svårt att se varför man inte kan byta ut brännboll mot en annan aktivitet som ökar aktiviteten och engagemanget i gruppen.
Citera
2026-05-08, 18:43
Medlem
Jag förstår fortfarande inte hur ditt exempel kan ha ett samband med trådstarten, med brännboll och med den nyhetsartikel det handlar om här.

Skollagen, Arbetsmiljölagen och massor av andra lagar finns som hanterar det problem som du tar upp.
Om lagar inte efterlevs så finns helt andra problem att diskutera än brännbollens vara eller icke vara. Ditt exempel kan ju t ex handla mycket mer om de nya samhällsproblem som vi har valt att dra på oss i Sverige? T ex med integrationsproblem och t ex problem med den invandringspolitik som vi har fört?
Men dessa och liknande är ju problem på en helt annan nivå än brännboll...

Citat:
Du är otroligt naiv nu. Har du missat att till och med när en elev har VÅLDTAGIT en annan elev, så har han fått gå kvar. I Sverige är det nämligen alltid psykopaten det är synd om. Finns många artiklar, jag väljer att citera endast en nedan. Dessutom har du den faktor, att elever som blir misshandlade/trakasserade inte vågar berätta för någon vuxen, just för att de känner till det här. Psykopaten får vara kvar, och när han/hon får veta att offret har skvallrat, så ger han/hon igen ännu hårdare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/pojken-omplacerades-inte

Uppsala kommun valde inte att omplacera pojken Foto: SVT
Våldtäktsmisstänkt elev kvar på skolan – begick ny våldtäkt

Uppsala kommun kunde ha omplacerat den 16-åring som misstänktes för våldtäkt men valde att inte göra det. I stället smet han tillbaka in på skolan – och våldtog igen.

– Skolan har agerat helt korrekt, säger grundskolechefen Ingela Hamlin.

Citera
2026-05-08, 18:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag förstår fortfarande inte hur ditt exempel kan ha ett samband med trådstarten, med brännboll och med den nyhetsartikel det handlar om här.

Skollagen, Arbetsmiljölagen och massor av andra lagar finns som hanterar det problem som du tar upp.
Om lagar inte efterlevs så finns helt andra problem att diskutera än brännbollens vara eller icke vara. Ditt exempel kan ju t ex handla mycket mer om de nya samhällsproblem som vi har valt att dra på oss i Sverige? T ex med integrationsproblem och t ex problem med den invandringspolitik som vi har fört?
Men dessa och liknande är ju problem på en helt annan nivå än brännboll...

Skollagen förbjuder ju att man flyttar på elever, vad de än gör. "En elevs rätt till undervisning är så stark", brukar det heta. Men förhoppningsvis tar vår nuvarande regering itu med detta problem, om de får fortsätta i höst. De har ju redan börjat med att införa ungdomsfängelser igen.

Sedan finns det naturligtvis mycket plågande som ändå inte når upp till något kriminellt... Att bara bli utskrattad, hånad o.s.v. när man missat bollen, är tillräckligt illa. Eller om de andra eleverna suckar och stönar, när de inser att de måste ha en i samma lag. Men du saknar tydligen empati..?
Citera
2026-05-08, 18:58
Medlem
Det är mycket empatiskt att låta elever öva sig i att hantera motgångar.

Att hindra ungdomar från att få tillgång till sådan övning är verkligen inte empatiskt, för det kommer drabba dem genom hela resten av livet.

Om vi i Sverige har skaffat oss en samhällsutveckling som gör att skolan, Lärare (s k pedagoger) inte klarar av att hantera de problem du beskriver så kan jag informera dig om att problemen ligger inte i om vi ska ha kvar brännbollen eller inte.

Mot bakgrund av att du nämner empati, mot bakgrund av Sveriges nya samhällsproblem, har du funderat över hur du röstar i riksdagsvalet? Du kanske är en av alla de som röstat för att vi ska ha dessa nya samhällsproblem i Sverige?

Citat:
Skollagen förbjuder ju att man flyttar på elever, vad de än gör. "En elevs rätt till undervisning är så stark", brukar det heta. Men förhoppningsvis tar vår nuvarande regering itu med detta problem, om de får fortsätta i höst. De har ju redan börjat med att införa ungdomsfängelser igen.

Sedan finns det naturligtvis mycket plågande som ändå inte når upp till något kriminellt... Att bara bli utskrattad, hånad o.s.v. när man missat bollen, är tillräckligt illa. Eller om de andra eleverna suckar och stönar, när de inser att de måste ha en i samma lag. Men du saknar tydligen empati..?
Citera
2026-05-08, 19:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är mycket empatiskt att låta elever öva sig i att hantera motgångar.

Att hindra ungdomar från att få tillgång till sådan övning är verkligen inte empatiskt, för det kommer drabba dem genom hela resten av livet.

Om vi i Sverige har skaffat oss en samhällsutveckling som gör att skolan, Lärare (s k pedagoger) inte klarar av att hantera de problem du beskriver så kan jag informera dig om att problemen ligger inte i om vi ska ha kvar brännbollen eller inte.

Mot bakgrund av att du nämner empati, mot bakgrund av Sveriges nya samhällsproblem, har du funderat över hur du röstar i riksdagsvalet? Du kanske är en av alla de som röstat för att vi ska ha dessa nya samhällsproblem i Sverige?

Du kan inte ha läst vad jag har skrivit här på Flashback? Jag har varit sverigedemokrat nästan så länge som partiet har funnits. Men nu lutar jag åt AfS av diverse (juderelaterade) skäl.
Citera
2026-05-08, 19:10
Medlem
Tack för tydligt klarläggande, det uppskattas.
Jag är en urusel Flashbackare, mycket sporadisk, bara inne periodvis, och känner inte alls olika medlemmar.

Du kanske förstår att jag drog en förhastad slutsats när du nämnde det där med empati, för sådana ord brukar man mötas av från de, nästan alltid kvinnor, som aktivt röstat fram den allvarliga samhällsutveckling vi har valt att dra på oss i Sverige.

Jag ber uppriktigt om ursäkt för mitt misstag och tackar dig för att du är en ansvarsfull medborgare.

Citat:
Du kan inte ha läst vad jag har skrivit här på Flashback? Jag har varit sverigedemokrat nästan så länge som partiet har funnits. Men nu lutar jag åt AfS av diverse (juderelaterade) skäl.
Citera
2026-05-08, 19:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tack för tydligt klarläggande, det uppskattas.
Jag är en urusel Flashbackare, mycket sporadisk, bara inne periodvis, och känner inte alls olika medlemmar.

Du kanske förstår att jag drog en förhastad slutsats när du nämnde det där med empati, för sådana ord brukar man mötas av från de, nästan alltid kvinnor, som aktivt röstat fram den allvarliga samhällsutveckling vi har valt att dra på oss i Sverige.

Jag ber uppriktigt om ursäkt för mitt misstag och tackar dig för att du är en ansvarsfull medborgare.

Ursäkten mottagen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in