Citat:
Tja, tittar man här på BNP för Sverige ser det mycket trevligare ut för en finansminister (oavsett parti).
Jag roade mig med att kika lite i Regeringens budgetpropp för 2026. Man får in rätt mycket text på 3241 sidor. Bl.a. finns ordet "BNP" hela 401 gånger. Lite smått imponerande faktiskt. Ordet "tillväxt" (i lite olika varianter) återfinns 550 gånger. "per capita" finns på blott 9 ställen och inte vid något av dessa tillfällen är det i samband med ekonomi och/eller BNP. Eftersom det endast är de som (enligt dig) diskuterar i termer av BNP per capita som är seriösa antar jag att du dömer ut hela Finansdepartementet och faktiskt hela Regeringen som oseriösa.
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CN?locations=SE
Här kan dom hålla på och gagga om hur mycket tillväxt Sverige har. (Och underförstått hur bra det går för Sverige när just dom är i regeringsställning).
Men när man tittar på BNP/Capita i fasta priser som jag gör. https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KN?locations=SE
Då ser det inte alls lika fantastiskt ut. Då har Sverige stått still sedan 2021.
Var och en borde förstå att politiker inte vill tala om BNP/Capita i fasta priser.
Men alla som har ett intresse av att få det bättre. T ex att man skall ha råd i Sverige med nyare bättre sjukvårdsutrustning. Då är det produktivitetsökning som gäller. Dvs att vi producerar mer värde per arbetad timme.
Citat:
Du kan ju slå ihop Sveriges och Norges BNP. Och så kan du tala om vilket fin tillväxt det blev när då BNP ökade.
Och jag menar att detta inte är helt korrekt. Det spelar ingen roll om du tänker BNP eller BNP per capita. Tillväxt är inte detsamma som att vi kan konsumera mer utan att arbeta mer. Ekonomisk tillväxt innebär en ökning av produktionen av varor och tjänster vanligen mätt som ökningen av BNP över tid men även ibland som ökning av BNP per capita över tid. Tillväxt kan bl.a. uppnås genom ökad produktivitet men inte ensamt allena.
Men du kommer ha en ganska stor uppförsbacke när du skall få andra att se dig som seriös då.
Av samma skäl menar jag att du har en uppförsbacke när du skall förklara hur seriöst det blir att tala om tillväxt när det handlar om att capita har ökat, och inget annat.
Att det finns en del andra som gör så (och har manipulativa skäl till det) förbättrar ju inte saken.
Citat:
Ja, det gör jag.För det är det som gör att vår levnadsstandard stiger.
Citat:
Ordet tillväxt är inte på något sätt reserverat för något speciellt. Så på så vis är det tillåtet för dig att tala om ökning av BNP som tillväxt, fast BNP/Capita står still.Fast relevant är det ju inte.