2026-05-06, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag roade mig med att kika lite i Regeringens budgetpropp för 2026. Man får in rätt mycket text på 3241 sidor. Bl.a. finns ordet "BNP" hela 401 gånger. Lite smått imponerande faktiskt. Ordet "tillväxt" (i lite olika varianter) återfinns 550 gånger. "per capita" finns på blott 9 ställen och inte vid något av dessa tillfällen är det i samband med ekonomi och/eller BNP. Eftersom det endast är de som (enligt dig) diskuterar i termer av BNP per capita som är seriösa antar jag att du dömer ut hela Finansdepartementet och faktiskt hela Regeringen som oseriösa.
Tja, tittar man här på BNP för Sverige ser det mycket trevligare ut för en finansminister (oavsett parti).
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CN?locations=SE

Här kan dom hålla på och gagga om hur mycket tillväxt Sverige har. (Och underförstått hur bra det går för Sverige när just dom är i regeringsställning).

Men när man tittar på BNP/Capita i fasta priser som jag gör. https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KN?locations=SE
Då ser det inte alls lika fantastiskt ut. Då har Sverige stått still sedan 2021.

Var och en borde förstå att politiker inte vill tala om BNP/Capita i fasta priser.

Men alla som har ett intresse av att få det bättre. T ex att man skall ha råd i Sverige med nyare bättre sjukvårdsutrustning. Då är det produktivitetsökning som gäller. Dvs att vi producerar mer värde per arbetad timme.

Citat:
Och jag menar att detta inte är helt korrekt. Det spelar ingen roll om du tänker BNP eller BNP per capita. Tillväxt är inte detsamma som att vi kan konsumera mer utan att arbeta mer. Ekonomisk tillväxt innebär en ökning av produktionen av varor och tjänster vanligen mätt som ökningen av BNP över tid men även ibland som ökning av BNP per capita över tid. Tillväxt kan bl.a. uppnås genom ökad produktivitet men inte ensamt allena.
Du kan ju slå ihop Sveriges och Norges BNP. Och så kan du tala om vilket fin tillväxt det blev när då BNP ökade.

Men du kommer ha en ganska stor uppförsbacke när du skall få andra att se dig som seriös då.

Av samma skäl menar jag att du har en uppförsbacke när du skall förklara hur seriöst det blir att tala om tillväxt när det handlar om att capita har ökat, och inget annat.

Att det finns en del andra som gör så (och har manipulativa skäl till det) förbättrar ju inte saken.

Citat:
Om du envisas med att definiera ekonomisk tillväxt som att vi kan konsumera mer utan att arbeta mer
Ja, det gör jag.

För det är det som gör att vår levnadsstandard stiger.

Citat:
Tillväxt på cellnivå är ett område jag med varm hand överlämnar till dig att fortsätta att botanisera i men det blir utan min medverkan.
Ordet tillväxt är inte på något sätt reserverat för något speciellt. Så på så vis är det tillåtet för dig att tala om ökning av BNP som tillväxt, fast BNP/Capita står still.

Fast relevant är det ju inte.
Citera
2026-05-06, 12:20
Medlem
Kan börja sälja alla invandrare som slavar utomlands. Antingen individuellt eller styckvis (familjevis).
Citera
2026-05-06, 14:10
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Tja, tittar man här på BNP för Sverige ser det mycket trevligare ut för en finansminister (oavsett parti).
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CN?locations=SE

Här kan dom hålla på och gagga om hur mycket tillväxt Sverige har. (Och underförstått hur bra det går för Sverige när just dom är i regeringsställning).

Men när man tittar på BNP/Capita i fasta priser som jag gör. https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.KN?locations=SE
Då ser det inte alls lika fantastiskt ut. Då har Sverige stått still sedan 2021.

Var och en borde förstå att politiker inte vill tala om BNP/Capita i fasta priser.

Men alla som har ett intresse av att få det bättre. T ex att man skall ha råd i Sverige med nyare bättre sjukvårdsutrustning. Då är det produktivitetsökning som gäller. Dvs att vi producerar mer värde per arbetad timme.

Du kan ju slå ihop Sveriges och Norges BNP. Och så kan du tala om vilket fin tillväxt det blev när då BNP ökade.

Men du kommer ha en ganska stor uppförsbacke när du skall få andra att se dig som seriös då.

Av samma skäl menar jag att du har en uppförsbacke när du skall förklara hur seriöst det blir att tala om tillväxt när det handlar om att capita har ökat, och inget annat.

Att det finns en del andra som gör så (och har manipulativa skäl till det) förbättrar ju inte saken.

Ja, det gör jag.

För det är det som gör att vår levnadsstandard stiger.

Ordet tillväxt är inte på något sätt reserverat för något speciellt. Så på så vis är det tillåtet för dig att tala om ökning av BNP som tillväxt, fast BNP/Capita står still.

Fast relevant är det ju inte.

"Ekonomisk tillväxt definieras i policyn som ökad produktion av varor och tjänster och är en följd av en kombination av mer arbete, en växande kapitalstock och ökad produktivitet.".
Vill du inte förstå detta så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Citera
2026-05-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ponerar att du får vara ”diktator för en dag” i Sverige, men du får enbart fatta ett, och endast ett, beslut (som dock är bindande). Vilket beslut skulle vara mest effektivt för att öka tillväxten i Sverige? Det måste vara ”realistiskt”. Tänker något i stilen med ”slopa/sänk/höj arbetsgivaravgiften med XX%”. Sedan följt av en liten motivering till varför just ditt beslut skjutsar Sverige in i högkonjunktur.

Mitt förslag: Sänk reavinstskatten med 10%-enheter. Teori om förslagets effekt: Sverige blir ett attraktivare företagarland, fler företag och arbetstillfällen kommer på sikt att generera mer inkomstskatt än skattebortfallet av 10%-enheters sänkt reavinstskatt. Det blir mer pengar som återinvesteras i samhället. 10%-enheter är en väldigt hög del och det blir många skattekronor som försvinner på kort sikt, men troligtvis inte värre än att det går att genomföra. Alternativt skulle det gå att göra under en 10-årsperiod.

Så, vad skulle du göra om du var ”diktator för en dag” och fick ändra en grej?
Jag skulle gå åt annat hållet. Alltså lägga ett förskag som minskade överklassens makt. Att Socialdemokraterna efter 40 år vid makten inte vågade stänga ner överklasskolor som Lundsberg visar tydligt att även om du röstar för motsatsen vågar inte de som valts gå emot den ekonomiska eliten som ärvt 100-tals miljoner. Ett förslag som skulle göra Sverige mänskligare är om man stoppade kommunarresten för fattiga. Det är ett förslag som skulle stärka Sveriges värde.
Citera
2026-05-06, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plsdontbanmeagain
Bygga ett supermega fängelse för alla kriminella blattar. Detta hade utöver de uppenbara fördelarna inneburit fler jobb som därmed lett till tillväxt.
Det gör man redan i/utanför Kristianstad. Att jobba på fängelse är den nya tillväxtbranschen.
Citera
2026-05-06, 15:18
Medlem
Bryt uran i Sverige och låt oss främst bli självförsörjande av det. Export om det är ekonomiskt försvarbart.
Citera
2026-05-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Eller fråga Åkesson och svaret blir: ut med alla invandrare, så kommer tillväxten automatiskt.
En huvudvärk för Åkesson vore att Nordkorea inte har någon invandring. Folk slipper tom dras med utsocknes. Men tillväxten har varit 0% i 65 år.
Citera
2026-05-06, 21:58
Medlem
Citat:
"Ekonomisk tillväxt definieras i policyn som ökad produktion av varor och tjänster och är en följd av en kombination av mer arbete, en växande kapitalstock och ökad produktivitet.".
Vill du inte förstå detta så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Handlar inte detta mer om att du inte riktigt vill ta in att termen tillväxt kan användas för olika saker man vill mäta. Och vill man mäta ökning av BNP för ett givet landområde så kallar man det tillväxt. Och incitamenten för politiker är hög att göra just så. Givet folkökning kommer dom med stor sannolikhet att uppvisa ökad BNP.

Men hur stor vilja har politiker att mäta BNP/Capita? Som stått still sedan 2021.

Den är precis 0. Därför kommer dom att hävda att tillväxt är ändring i BNP för landet. För då kan dom indirekt hävda att dom lyckats och det blivit bättre.

Men det jag bryr mig om är om det blivit bättre per capita. Och de flesta bör rimligen ha samma inställning som jag.
Citera
2026-05-07, 05:31
Medlem
Sluta ge bidrag till hjärndöda somalier.
Citera
2026-05-07, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Bryt uran i Sverige och låt oss främst bli självförsörjande av det. Export om det är ekonomiskt försvarbart.

En bättre ide vore nog att lägga krut på att få igång Blykalla reaktorerna. Bygga 50-100st i snabb takt och börja återanvända använt kärnbränsle för att göra så att det inte behöver slutförvaras så länge. Man kan exportera Blykalla reaktorer till resten av världen istället för uran.
Citera
2026-05-07, 12:34
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Men det jag bryr mig om är om det blivit bättre per capita. Och de flesta bör rimligen ha samma inställning som jag.

Jepp. Alla politiker är oseriösa. Du vet bäst så därför bör de flesta rimligen ha samma inställning som du. Got it!
Citera
2026-05-07, 21:41
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ponerar att du får vara ”diktator för en dag” i Sverige, men du får enbart fatta ett, och endast ett, beslut (som dock är bindande). Vilket beslut skulle vara mest effektivt för att öka tillväxten i Sverige? Det måste vara ”realistiskt”. Tänker något i stilen med ”slopa/sänk/höj arbetsgivaravgiften med XX%”. Sedan följt av en liten motivering till varför just ditt beslut skjutsar Sverige in i högkonjunktur.

Mitt förslag: Sänk reavinstskatten med 10%-enheter. Teori om förslagets effekt: Sverige blir ett attraktivare företagarland, fler företag och arbetstillfällen kommer på sikt att generera mer inkomstskatt än skattebortfallet av 10%-enheters sänkt reavinstskatt. Det blir mer pengar som återinvesteras i samhället. 10%-enheter är en väldigt hög del och det blir många skattekronor som försvinner på kort sikt, men troligtvis inte värre än att det går att genomföra. Alternativt skulle det gå att göra under en 10-årsperiod.

Så, vad skulle du göra om du var ”diktator för en dag” och fick ändra en grej?
Sänk skatten på personaloptioner(*) till lägsta USA-nivå. Då får vi stopp på den rätt stora utflyttning av startupsföretag och talanger som idag flyttar till USA och andra länder. Dessa företag och talanger skapar åtskilliga tusen arbetstillfällen per år. Nu får USA merparten av dessa.

——————————

(*) Personaloptioner: ett startupföretag med bra affärisidé, men utan pengar, behöver anställa talanger och experter, men kan inte betala konkurrenskraftiga löner. Istället erbjuder de en mager lön, samt en rätt för talangen/experten att i framtiden köpa ett antal aktier imföretaget, till ungefär det pris som råder när talangen/experten anställs.

Om företaget går kanonbra (typiskt gör kamske ett företag av 10 det) och aktiekursen mångdubblas så har talangen/experten gjort en bra affär. I annat fall blir optionerna i princip värdelösa och talangen/experten har förlorat en massa pengar jämfört med om hen haft en anställning med full lön.

Problemet är, att om talangen/experten tjänat pengar på sina optioner så är skatten på vinsten mycket hög, inte sällan långt mer än 50%. I USA kan den bara så låg som 17%. En talang/expert som tjänar 5 miljoner brutto skulle då få kanske 2 miljoner kvar i Sverige, men mer än 4 i USA. Våra svenska politiker bryr sig inte om att alla som får personaloptioner tar en stor risk. Förlorar man så får man ingen skattelättnad, men så fort man gör vinst blir skatten drakonisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in