2026-05-05, 17:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Så du menar att begreppet "tillväxt" är olika beroende på om man tittar på endast BNP eller om man tittar på BNP/capita? Jag pratar nu inte om att BNP per cap kan minska samtidigt som BNP kan öka vilket du självklart har rätt i utan jag diskuterar begreppet som sådant. Teori. Notera även att jag inte alls menar på att du har fel vad gäller mätning i BNP per cap.

Begreppet tillväxt för ett land handlar enbart om BNP. BNP per capita är ointressant ur den aspekten eftersom en minskad befolkning innebär färre personer som producerar varor och tjänster. BNP per capita är inriktat på den genomsnittliga ekonomiska välfärden.
Citera
2026-05-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Hade vi infört medborgarlön för de som inte är i arbete och inte har a-kassa, samt där den ekonomiska situationen är oförändrad, så hade man kunnat lägga ner socialen som också kostar enorma summor årligen och i princip bara vänder papper angående alla de där som går där år ut och in.
Dessa är ju dessutom också inskrivna på arbetsförmedlingen om de inte är helt arbetsoförmögna, så det är ju princip dubbelt arbete de ändå håller på med.
Svenska myndigheter kostar enormt mycket pengar och mycket av det hade man kunnat lägga ner om man hade moderniserat sig lite och tänkt till lite i hur man kunde ha en mer hållbar administration.
Problemet med detta är att
a) många arbetsföra och dugliga personer kanske skiter i att göra något de kan och borde göra
b) vi har för många icke svenskar som vill ge sken av att även de borde få del av offentliga medel och medborgarlön. Hur de offentliga finanserna utvecklas då vet vi.
c) Någon måste finansiera det, och varför skulle de mest produktiva vilja stanna och göra det när de med sin erfarenhet kan sticka någon annanstans och betala mindre skatt?

Du har dock rätt i att vi har en icke produktiv byråkrati som inte utför något av värde och som belastar systemet på ett sätt som gör allt tio gånger värre.
Citera
2026-05-05, 18:04
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är inte en så flummig vänsterutopisk idé numera som du verkar tänka att det är.

Idén med medborgarlön är en som har lyfts fram från alla möjliga håll, allt ifrån intellektuella vänsterekonomer till högerextrema libertarianer i Silicon Valley förespråkar detta, med kanske lite olika motiveringar och resonemang. Många tech-bros, som traditionellt hör till höger på den tvådimensionella skalan, anser inte bara att det är något som är bra för tillväxt, utan nödvändigt för att rädda samhället från den kommande slakten av medelklassyrken som följer vad många betraktar som den helt oundvikliga, kommande storskaliga AI-automatiseringen, för att hindra en ekonomisk kollaps när stora grupper människor, som tidigare hörde till segmentet köpstark medelklass blir arbetslösa och fattiga.

Det går inte att bara hänvisa till individers "personliga ansvar", så som konservativa gillar att göra, utan i samhällesekonomiska frågor man måste man ha ett fågelperspektiv, se systematiskt på systemen, och ta hänsyn till den faktiska verkligheten, att det helt enkelt inte kommer finnas jobb till alla, vare sig enkla eller mer kvalificerade.

Det handlar liksom om att låta folk, även om de är arbetslösa, deltidsarbetande eller låginkomsttagare, fortsatt ha en viss bas-köpstyrka, en viss kapacitet att spara, investera eller innovera, en förmåga att realisera eventuella innovativa idéer. Om dessa fortsatt kan konsumera det nödvändiga, så finns det fortfarande bränsle i den samhällsekonomiska maskinen, och den skär inte ihop. Det är i alla fall tanken med det hela som jag förstår.
Liberala techbros är inget du ska lita på. Det är as som finansierar veganrörelsen för att de äger aktier i företag som tillverkar alternativa proteinkällor. Som du skriver, de vill slösa skattepengar på köpkraft så de får mer deg i fickan. Medborgarlön är trams.
Citera
2026-05-05, 18:17
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
En medborgarlön på ½ PBB till alla över 18 år skulle kosta staten ca 3 biljoner kr varje år. Staten har ca 1,5 biljoner i intäkter varje år. Mao så föreslår du att vi slutar finansiera allt som staten idag finansierar och delar ut allt till alla som är över 18 år. Dessutom lånar vi upp 1,5 biljoner kr varje år. Bara för 2026 skulle vi alltså öka Sverige skuldsättning från dagens ca 33% av BNP till ca 56% av BNP. Om 10 år skulle Sveriges skuldsättning vara runt 260% av BNP. Mest troligt betydligt mer då Sveriges produktivitet skulle störtdyka och väsentligt sänka BNP.

Vi skulle inte ha något försvar, inga skolor, inga universitet, inget bistånd, inga sjukhus, ingen omsorg, ingen polis, inga domstolar, inga fängelser, inget SMHI och ingen SVT eller SR. Alls. Bara för att nämna något. Det tragikomiska är att ingen heller skulle få några pengar därför att det helt enkelt inte finns pengar för att ha folk som kan sköta utbetalningarna. Vi skulle inte heller ha någon regering så ingen skulle heller kunna ta några beslut. Du vet... alla pengar är ju tänkta att delas ut till alla över 18 år. Å andra sidan spelar det kanske inte så stor roll för det finns ju ingen som kan administrera de lån som Sverige enligt dig behöver ta för att finansiera din medborgarlön.

Tack för seriös kritik.
Efter denna gedigna genomgång, och om den stämmer, måste jag erkänna min idé om medborgarlön skrotad.
✖️

Hur mycket betalar samhället ut i bidrag och bidragsrelaterade utgifter i form av lön till bidragshandläggare m.fl?
Citera
2026-05-05, 19:43
Medlem
Citat:
Så du menar att begreppet "tillväxt" är olika beroende på om man tittar på endast BNP eller om man tittar på BNP/capita? Jag pratar nu inte om att BNP per cap kan minska samtidigt som BNP kan öka vilket du självklart har rätt i utan jag diskuterar begreppet som sådant. Teori. Notera även att jag inte alls menar på att du har fel vad gäller mätning i BNP per cap.
Tillväxt kan avse olika saker. T ex kan man tala om tillväxt av celler.
Mäter du mad BNP så avser du en region. Ett område. Och det säger inget om individernas levnadsstandard.
Men mäter du per capita så avser du indviderna i området.

Det handlar inte om sant eller falskt utan vad man uttalar som OM.
Citera
2026-05-05, 19:51
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ponerar att du får vara ”diktator för en dag” i Sverige, men du får enbart fatta ett, och endast ett, beslut (som dock är bindande). Vilket beslut skulle vara mest effektivt för att öka tillväxten i Sverige? Det måste vara ”realistiskt”. Tänker något i stilen med ”slopa/sänk/höj arbetsgivaravgiften med XX%”. Sedan följt av en liten motivering till varför just ditt beslut skjutsar Sverige in i högkonjunktur.

Mitt förslag: Sänk reavinstskatten med 10%-enheter. Teori om förslagets effekt: Sverige blir ett attraktivare företagarland, fler företag och arbetstillfällen kommer på sikt att generera mer inkomstskatt än skattebortfallet av 10%-enheters sänkt reavinstskatt. Det blir mer pengar som återinvesteras i samhället. 10%-enheter är en väldigt hög del och det blir många skattekronor som försvinner på kort sikt, men troligtvis inte värre än att det går att genomföra. Alternativt skulle det gå att göra under en 10-årsperiod.

Så, vad skulle du göra om du var ”diktator för en dag” och fick ändra en grej?

Gör sverige mer höger, inför 60 timmars arbetsvecka med samma lön. Resultat: högre produktivitet, billigare varor, industrin flyttar hem, familjen bli viktigare med hårdare arbete --> större familjer.
Citera
2026-05-05, 19:53
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Liberala techbros är inget du ska lita på. Det är as som finansierar veganrörelsen för att de äger aktier i företag som tillverkar alternativa proteinkällor. Som du skriver, de vill slösa skattepengar på köpkraft så de får mer deg i fickan. Medborgarlön är trams.

Libertarianska techbros, som Altman eller Musk (båda förespråkare av UBI) är inte källor jag själv håller särskilt högt i frågor som rör makroekonomi (eller något annat alls egentligen) eftersom de i regel är lågutbildade idioter vars röst ges värde endast för att de är mäktiga och rika, och inte nödvändigtvis har någon särskilt djup kunskap. Jag nämnde dessa som exempel på den ideologiska motparten till de (möjligen förment eller verkligt) utopiska, högutbildade vänsterideologerna, som förespråkar samma sak, för att visa att tanken har ett brett genomslag långt över traditionella höger-vänster-gränser, och långt över gränser rörande utbildningsnivå och klass. Det är inte bara vänsterfolk som förespråkar detta. Några av världens mäktigaste högerpersoner (som Musk eller Altman) ser det som en nödvändighet, för samhällsekonomin att överleva det kommande skiftet.

Både Altman som ur ett svenskt perspektiv är ett slags liberal-ultrahöger, och Musk, som ur ett svenskt perspektiv är ett slags konservativ-libertariansk ultrahöger, förespråkar universal basic income. När jobben försvinner till AI så måste folk fortsätta att ha pengar att konsumera med, är tanken. De som köper produkterna måste ha pengar att köpa dessa med, typ.

De är båda lågutbildade miljardärer som ligger långt ut till höger (sett ur ett svenskt perspektiv) men de är varandras motpoler rent politiskt (åtminstone ur ett amerikanskt, högercentrerat, perspektiv) den ena anses ofta vänster (fast han är höger) och den andra höger, även om de båda är ultrahöger ur ett svenskt perspektiv.

Båda dessa, trots sina motsättningar gentemot varandra, och trots sina låga utbildningsnivåer, förstår tillräckligt mycket för att fatta att ekonomin som system är helt beroende av att folk har råd att konsumera, att detta utgör ett helt nödvändigt kugghjul i det ekonomiska maskineriet, att tillväxten i samhället är beroende av att folk i bred mening har råd att köpa saker.

edit: eller för att nämna en annan supermäktig miljardär, som står ännu längre ut till höger, som uttalat är emot demokrati, som representerar något som i något som i det närmaste kan beskrivas som konservativ tech-fascism: Peter Thiel. Han anser det också som en nödvändighet med UBI.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_advocates_of_universal_basic_income
Senast redigerad av anomalign 2026-05-05 kl. 19:58.
Citera
2026-05-05, 20:00
Medlem
Pungsvings avatar
Utvisa, landsförvisa alla sosseväljare. Landet kommer blomstra.
Citera
2026-05-05, 22:12
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Tillväxt kan avse olika saker. T ex kan man tala om tillväxt av celler.
Mäter du mad BNP så avser du en region. Ett område. Och det säger inget om individernas levnadsstandard.
Men mäter du per capita så avser du indviderna i området.

Det handlar inte om sant eller falskt utan vad man uttalar som OM.

Jag roade mig med att kika lite i Regeringens budgetpropp för 2026. Man får in rätt mycket text på 3241 sidor. Bl.a. finns ordet "BNP" hela 401 gånger. Lite smått imponerande faktiskt. Ordet "tillväxt" (i lite olika varianter) återfinns 550 gånger. "per capita" finns på blott 9 ställen och inte vid något av dessa tillfällen är det i samband med ekonomi och/eller BNP. Eftersom det endast är de som (enligt dig) diskuterar i termer av BNP per capita som är seriösa antar jag att du dömer ut hela Finansdepartementet och faktiskt hela Regeringen som oseriösa.

Detta är dock en diskussion jag inte riktigt förstår varför vi har. Den är helt ointressant för mig för det har inget med det jag började skriva om. Du skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Tillväxt = att vi kan konsumera mer utan att arbeta mer.

Och jag menar att detta inte är helt korrekt. Det spelar ingen roll om du tänker BNP eller BNP per capita. Tillväxt är inte detsamma som att vi kan konsumera mer utan att arbeta mer. Ekonomisk tillväxt innebär en ökning av produktionen av varor och tjänster vanligen mätt som ökningen av BNP över tid men även ibland som ökning av BNP per capita över tid. Tillväxt kan bl.a. uppnås genom ökad produktivitet men inte ensamt allena.

"Ekonomisk tillväxt innebär att samhällets produktion av varor och tjänster ökar, både i volym och i kvalitet. Det kan mätas som ökningen av en ekonomis inflationsjusterade produktion under ett givet år eller över en tidsperiod.".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekonomisk_tillv%C3%A4xt

"BNP är ett mått på storleken på ett lands ekonomi. Det beräknas genom att summera värdet av alla varor och tjänster som produceras under en viss tidsperiod, vanligtvis ett år. BNP är det vanligaste måttet för att beskriva ekonomiskt välstånd och utvecklas ofta i samma riktning som andra indikatorer... ".
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/bnptillvaxt/tillvaxtutforskaren/

"Ekonomisk tillväxt definieras i policyn som ökad produktion av varor och tjänster och är en följd av en kombination av mer arbete, en växande kapitalstock och ökad produktivitet.".
https://www.regeringen.se/contentassets/f6ea33e50de74ecea48784a8f9bf595c/policy-for-ekonomisk-tillvaxt-i-svenskt-utvecklingssamarbete-2010-2014

Om du envisas med att definiera ekonomisk tillväxt som att vi kan konsumera mer utan att arbeta mer så föreslår jag att du ringer upp Bettan och tar en diskussion med henne. Jag förstår att du tycker att hon är oseriös men som finansminister bör hon kunna berätta varför hon anser att du har fel vilket torde framgå rätt klart i det sista citatet som ju är hämtad från Regeringens hemsida. Nåja... nu var det ju Maggan som var finansminister när det här policydokumentet skrevs men du kan ju ta ett snack med bägge.

Tillväxt på cellnivå är ett område jag med varm hand överlämnar till dig att fortsätta att botanisera i men det blir utan min medverkan.
Citera
2026-05-05, 22:16
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Tack för seriös kritik.
Efter denna gedigna genomgång, och om den stämmer, måste jag erkänna min idé om medborgarlön skrotad.
✖️

Hur mycket betalar samhället ut i bidrag och bidragsrelaterade utgifter i form av lön till bidragshandläggare m.fl?

Bra frågor som jag inte har några bra svar på men om man vill och orkar kan man kika i följande PDF som innehåller statens budget för 2026: https://www.regeringen.se/contentassets/3416d1df56ae4fcaacf03ecd8ed81ab1/budgetpropositionen-for-2026-prop.-2025261-hela-dokumentet_.pdf

Notera att denna PDF är på 3241 sidor!

Denna nådiga lunta plöjer man inte igenom på en pisskvart men man skulle kunna kika på sida 9 som är en sammanställning av alla 27 utgiftsområden. Denna sammanställning är dock tråkigt nog för snäv så inte heller detta ger dig några riktiga svar men kanske kan det ge något litet hum. Jag vet kan inte svaret på dina frågor och att ta reda på dem skulle tarva en djupdykning i den här luntan. 3241 sidor... om jag läser 1 sida per dag så är jag klar om knappt 9 år. Återkommer!
Citera
2026-05-06, 09:51
Medlem
mishimas avatar
Tänker mig något som skulle göra vår handel med andra länder enklare. Det skulle gynna vår exportindustri samt vår import billigare och mer friktionsfri. De har stor betydelse för vår ekonomiska tillväxt.

Men frågan är vad vi kan styra politiskt själva och inte påverkas av yttre faktorer. Kanske ett medlemskap i EMU? Vi får en större starkare valuta och smidigare handel med flera länder.
Citera
2026-05-06, 10:22
Medlem
Låt de som betalar kalaset bestämma över kalasets utformning och innehåll så kommer kalasets resultat bli helt annorlunda, låt dem få utlopp för sin lust, skaparglädje och drivkraft och låt dem tjäna mer pengar = mer skatt till välfärden och allas vårt gemensamma i Sverige.

De allra flesta som betalar är generellt människor att lita på, de är generellt goda och empatiska människor, minst lika mycket att lita på och minst lika goda människor i alla frågor i jämförelse den genomsnittliga medborgaren och mer att lita på än alla politiker generellt.

Om de som betalar får bestämma så kommer vi snart att ha löst det mesta av Sveriges största problem, alltså samhällsproblemen som består av 180 utanförskapsområden och av 750 000 individer i utanförskap som alltså betalas med skattepengarna.
Kostnaden för utanförskapet uppgår till minst 250 miljarder kronor årligen! Och är kraftigt ökande!!
Denna kostnad skulle relativt snart kunna halveras och på sikt minska ännu mera.
Det skulle vara den bästa åtgärden för Sveriges välfärd, för allas vårt gemensamma, den bästa åtgärden för Sveriges invånare, den bästa någonsin i Sveriges moderna historia.
Kostnaden på 250 miljarder är en gigantisk kostnad och det enskilt absolut största problemet, största bromsen mot ökad tillväxt, största problemet för vår gemensamma svenska välfärd.
Att halvera kostnaden för detta skulle omedelbart göra att alla får det bättre. Bättre för alla oavsett hur mycket eller lite inkomst man har.

Om de som betalar fick bestämma skulle tillväxten genast öka påtagligt och alla skulle få det bättre.
Även alla de som behöver hjälp och stöd i vårt välfärdssystem, alla utsatta, skulle få det mycket bättre.

De som betalar kalaset är en minoritetsgrupp på omkring 25% av befolkningen.
Denna minoritet betalar för välfärden, för allas vårt gemensamma och för övriga majoriteten på 75% av Sveriges invånare.
Låt de som betalar få utlopp för sin lust, skaparglädje och drivkraft och låt dem tjäna mer pengar = mer skatt till välfärden och allas vårt gemensamma i Sverige.

Så ökar den ekonomiska tillväxten och ALLA får det bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in