Citat:
Ursprungligen postat av
Vintageman
Jag tycker det är svårt att följa hur vänsterblocksväljare tänker? Vad tror dom att deras block erbjuder?
...
Nu vet jag inte om jag skulle klassas som "vänsterblocksväljare", eftersom jag sammantaget röstat klart mest höger. Men jag tycker att Tidö-regeringen suger och att den suger uttryckligen på grund av politiken. Och jag kommer nu att rösta "vänster" av den anledningen, sannolikt för rätt lång tid framåt. Eftersom jag inte kan se hur något Tidö-parti skulle klara av att omforma sin politik efter att nu ha kört ner i Tidö-kärret.
För det första så är själva block-bildningen enligt mig en anti-demokratisk konstruktion som M:s dyra konsulter hittat på för att lura väljarna. Det suger alldeles tillräckligt, bara det. Jag är inte villig att rösta på ett parti som medvetet lurar väljarna och sätter den svenska parlamentariska demokratin åt sidan.
Tidö-"blocket" går nu till val på fyra olika valmanifest, för att locka och lura så många väljare som möjligt att rösta på nånting de redan i dagsläget har kommit överens om är ett enda regeringsprogram. I varenda politisk fråga lockar alltså Tidö-blocket väljarna med tre fejk-alternativ (som aldrig kommer att bli regeringspolitik) och ett äkta, men vi väljare får inte veta vilket det är. Om alla fyra partierna gått till val på det gemensamma valmanifest de FAKTISKT tänker genomföra om de vinner valet hade läget varit annorlunda, men då hade man förstås förlorat alla de väljare som tycker att just det alternativet suger. Det är alltså medvetet lurendrejeri. Det är INTE acceptabelt för mig, inte ens fast det alternativ som sen kommer med i regeringsprogrammet skulle vara bra.
Den parlamentariska demokratin bygger på att väljarna väljer de partier man anser representerar den bästa politiken, och efter valet förhandlar de partier som fått väljarnas förtroende sinsemellan om att bilda regering. På det viset speglar en regering "folkviljan", det är de partier som gått mest framåt som bevisligen fått folkets stöd. Därför har jag t.ex. tidigare ansett att de andra partiernas "röda linje" mot SD är ett "direkt brott" mot folkviljan, det är fullt möjligt att man inte kunnat hitta ett gemensamt regeringsprogram med SD men att kategoriskt vägra att ens försöka förhandla med ett parti vars stöd ökar så pass mycket är att pissa på "folkviljan". Men nu pissar SD och de övriga tre Tidö-partierna på samma sätt på folkviljan, inte nog med att de redan bestämt sig och inte ens tänker förhandla, vilket innebär att de skiter i folkviljan, dvs. vad väljarna vill, nu har de också bildat nån slags pakt om att inte ens förhandla med någon annan. Helt ofattbart, hela gänget borde deporteras till Ryssland. Det är att sätta den parlamentariska demokratin helt ur spel, och det är fullständigt förkastligt. Det enda rätta är att aldrig ge sin röst till ett sådant parti, åtminstone inte förrän de återgår till det parlamentariska systemet och ber alla väljare om ursäkt. Vill de agera politisk tillsammans som ett "block" kan gå ihop till ett nytt gemensamt parti, och se vad väljarna tycker om det.
Så där är det redan två principiella orsaker varför jag kommer att bli en "vänsterväljare" i det inkommande valet. Jag kunde skriva en rätt lång lista, men plockar tre punkter:
När det gäller Tidös egentliga politik så är deras anti-omställningspolitik direkt skadlig för Sverige. Att sänka bränsepriserna utan en genomtänkt plan för hur man minskar det svenska fossilberoendet och kolutsläppen är ren och skär idioti. Återigen är det lura väljarna, alla de sekiner som vi nu "sparat" vid pump kommer vi att tvingas betala tillbaka, med ränta. Det är först 2030, så politiskt sett var det ju ett smart trick att fucka upp för Sverige och dela ut pengar till väljarna, eftersom det är nån annan stackars regering som sen får ta smällen. Men nu råkar jag veta hur det funkar, och jag ser uppriktigt ner på partier som ljuger för folket och för en helt ansvarslös politik, som är dålig för Sverige.
Detsamma gäller nedsläckningen av all vindkraft, genom att hitta på nya kostnader och göra att de planerade multimiljardinvesteringarna helt enkelt blev lönsammare i andra länder. Sverige är i stort sett självförsörjande på el, också om vi tidvis importerar så säljer vi mer på export på årsbasis. 12 stora amrina vindkraftparker skulle dels ha jämnat ut importen ytterligare och resten av produktionen skulle ha gått på export. Enligt Tidö-logiken är det "dåligt" för Sverige att vi kan exportera en jädrans massa el "bara när det blåser". Hur fuckin' urbota korkat är inte det resonemanget, varenda kW vi exporterar förbättrar Sveriges handelsbalans och ger mer klink i statskassan. Så av på helt outgrundliga anti-woke-liknande, ologiska och oekonomiska grunder så fattade Tidö det för Sverige skadliga beslutet att stoppa vindkraftsutbyggnaden. Och som inte det skulle ha varit nog så gick man i samma "anti-woke"-anda lös på HELA den gröna omställningen, den som skulle ha varit guld värd idag (bokstavligt talat) och som skulle generera en ökande vinst från år till år. Det är så idiotisk politik att det är helt ofattbart, och partier som genomför sådan för Sverige skadlig politik bör inte få förtroiendet att bilda regering.
Den tredje idiotin, och något som skulle ha varit en dödsynd för alla gamla ärbara högerregeringar, är att belåna staten för att kunna dela ut skattelättnader och öka sin egen politiska popularitet. Det är så skadligt för Sverige att man med fog kunde misstänka att hela regeringen består av Putins KGB-agenter, med uppgift att sabba Sverige. Den grundläggande orsaken varför medborgare och företag betalar skatt är för att täcka statens utgifter. Det är därför alla olika skatter samlas in. Att regeringen inte klarar av att balansera statsbudgeten (vilket också tidigare generationen "höger" skulle ha ansett vara en dödsynd och bara nåt som "vänstern" förkastligt nog sysslade med) är bara det ett oförlåtligt klåp, resutlatet av en helt amatörmässig finanspolitik. Men att det är fråga om nya skattesänkningar som man täcker med lån, som ÖKAR både statens skuldbörda OCH utgifter, det är rena rama vansinnet. Och i motsats till vad kristersson och Svantesson påstår så kommer det Sverige de överlämnar till nästa regering att vara svagare, fattigare och mer skuldsatt än det Sverige de tog emot för fyra år sedan. Och sådan partier har absolut inget att göra i en svensk regering, tvärtom borde de hållas på minst en armlängds avstånd från alla viktiga beslut. Och om nån tror att de fått "mera pengar" tack vare det här så är de också dumma som spån. Vem månne ska betala lånen och räntorna, julgubben?
Straffskärpningen är bra, men borde gå mycket längre. "Straffarbete" borde återinföras, om än i frivillig form och länkat till villkorlig frigivning. Om man jobbar gratis för Sverige medan man är inspärrad så förtjänar man att bli villkorligt frigiven, annars ska man sitta av hela sitt straff.
Stödet till Ukraina har varit konsekvent och omfattande, det är också bra.
Kärnkraft är i sig också okej, men den statliga subventionering som planerats drabba alla svenska elkunder i fyrtio år (!!!) är helt fasansfullt förkastlig. Om en regering vill stötta kärnkraft så ska det vara med statliga medel, inte genom att tvinga extra höga elpriser på svenska elkunder i en hel genereation.
Miljöpolitiken i Sverige är nu sämst i Europa, vilket i praktiken betyder att vi svenskar, tack vare regeringen, förstör vårt eget lands natur snabbare och i större omfattning än nåt annat EU-land. Det är förstås raka motsatsen till vad vilken sann patriot och fosterlandsvän skulle göra.
Religiösa friskolor bör förbjudas i lag, och friskolor ska inte överhuvudtaget kunna komma åt statliga eller kommunala pengar. Sen får de göra hur mycket vinst de vill, men alla statliga och kommunala pengar ska gå enbart till statliga och kommunala skolor. Problemet löst. Men det klarade Tidö inte av att ens peta på.
Månne det inte räcker...