2026-05-04, 10:36
Medlem
Jag tycker det är svårt att följa hur vänsterblocksväljare tänker? Vad tror dom att deras block erbjuder? Har inte S och de andra aviserat sin politik nu under väldigt många månader? Fick vi inte problem av den politiken? Vet dom om detta? Jag förstår faktiskt inte längre...

Detta har man sagt många gånger men nu är det verkligen obegripligt, den enda slutsatsen man kan komma till är att vissa av dem inte ens vet vad för problem som finns eller att vissa inte vet att samma samhällsproblem kommer komma tillbaka med samma problem politik igen?

Är det verkligen så svårt att följa? Vi kan ta exemplet med högre straffsatser; Per automatik blir det mindre brott med högre straffsatser. Det är för att kriminella hålls inlåsta längre. Om man har lägre straffsatser kommer det per automatik bli mer kriminella, då det i varje årskull alltid blir 1-2 % kriminella i nästan alla länder. Släpps de äldre brottslingarna ut snabbare så blir då alltså: Mer kriminella ute i samhället.

Vi kan ta en till; För höga produktions och transportpriser på varor leder till inflation, jag tror inte man behöver förklara varför. Det står överallt på hela internet. Är det då bra att ha politik som erbjuder de högsta drivmedelspriserna och elpriserna i Europa? Också enkelt att följa.

Hur kan man vara så dum och oinsatt dag in och dag ut när det enda som pratas och nämns under de senaste 35 åren är just dessa problemen som bara blivit värre och värre? Då tänker jag såklart främst på integrationsproblemen, sämre välfärd och otrygghet.

Så frågan är: Vet vänsterblocksväljare ens om att dessa problem existerar eller fattar dom ens vad för politik det är som gör att man får dessa problem i samhället?

Jag menar är det så svårt att följa i dagsläget? Är det svårt att få reda på vad det finns för problem i landet? Nej, för det står, hörs och visas överallt i tidningar, tv, radio och sociala medier.

Nu när saker har blivit bättre på varenda front: Vårdköer kapade med 30%, skjutningarna har halverats, auktoritet i skolan som skapar studiemiljö, inflationen är stävjd, folk har råd med bensin och el, maten billigare, mer trygghet (nästan inga inbrottsligor längre) och dessutom integrationskrav som kommer få bort integrationsproblemen och få bort den otroligt stora splittringen med över 180 utanförskapsområden. (2024) Där det också bor över 700 000 människor som lider mest av otryggheten, dålig skola, bidragsberoende samt att de står långt ifrån det övriga majoritetssamhället och dess värderingar.

Dessutom har regeringen infört reformer för ny kärnkraft, nytt försvar, rättsväsende och järnvägar på toppen av allt.

Och detta vill dessa vänsterblocksväljare ha bort? Detta var det som alltså inte var bra och som inte var något positivt för samhället? Och de ser den andra politiken som positiv och baserad på vett och sunt förnuft?

Som kommer ge bra resultat för samhället och inte skapa problem igen?

Hur F-n tänker en vänsterblocksväljare?

Kan någon förklara för mig för detta är faktiskt en seriös fråga och en seriös tråd, jag vill ha svar på den frågan. Vad är det jag har missat?
Senast redigerad av Vintageman 2026-05-04 kl. 10:40.
Citera
2026-05-04, 10:59
Medlem
Vänsterblivna tror pengar växer på träd så när oppositionen nu kommer å klagar på Tidö samt kommer med en lösning som kanske är lovande, kanske inte, ser vänsterblivna det som ett misslyckande för Tidö.

Men i själva fattar de inte att oppositionsparti har oändlig ekonomi och alla deras förslag de kommer med över året behöver inte funka med varann eller det ens finnas pengar för.

Bara ett exempel.

Sen är deras hat oändligt med, lite som Trump-s.
SD kan bota cancer, ändå skulle rödgröna klaga på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Jag tycker det är svårt att följa hur vänsterblocksväljare tänker? Vad tror dom att deras block erbjuder? Har inte S och de andra aviserat sin politik nu under väldigt många månader? Fick vi inte problem av den politiken? Vet dom om detta? Jag förstår faktiskt inte längre...

Detta har man sagt många gånger men nu är det verkligen obegripligt, den enda slutsatsen man kan komma till är att vissa av dem inte ens vet vad för problem som finns eller att vissa inte vet att samma samhällsproblem kommer komma tillbaka med samma problem politik igen?

Är det verkligen så svårt att följa? Vi kan ta exemplet med högre straffsatser; Per automatik blir det mindre brott med högre straffsatser. Det är för att kriminella hålls inlåsta längre. Om man har lägre straffsatser kommer det per automatik bli mer kriminella, då det i varje årskull alltid blir 1-2 % kriminella i nästan alla länder. Släpps de äldre brottslingarna ut snabbare så blir då alltså: Mer kriminella ute i samhället.

Vi kan ta en till; För höga produktions och transportpriser på varor leder till inflation, jag tror inte man behöver förklara varför. Det står överallt på hela internet. Är det då bra att ha politik som erbjuder de högsta drivmedelspriserna och elpriserna i Europa? Också enkelt att följa.

Hur kan man vara så dum och oinsatt dag in och dag ut när det enda som pratas och nämns under de senaste 35 åren är just dessa problemen som bara blivit värre och värre? Då tänker jag såklart främst på integrationsproblemen, sämre välfärd och otrygghet.

Så frågan är: Vet vänsterblocksväljare ens om att dessa problem existerar eller fattar dom ens vad för politik det är som gör att man får dessa problem i samhället?

Jag menar är det så svårt att följa i dagsläget? Är det svårt att få reda på vad det finns för problem i landet? Nej, för det står, hörs och visas överallt i tidningar, tv, radio och sociala medier.

Nu när saker har blivit bättre på varenda front: Vårdköer kapade med 30%, skjutningarna har halverats, auktoritet i skolan som skapar studiemiljö, inflationen är stävjd, folk har råd med bensin och el, maten billigare, mer trygghet (nästan inga inbrottsligor längre) och dessutom integrationskrav som kommer få bort integrationsproblemen och få bort den otroligt stora splittringen med över 180 utanförskapsområden. (2024) Där det också bor över 700 000 människor som lider mest av otryggheten, dålig skola, bidragsberoende samt att de står långt ifrån det övriga majoritetssamhället och dess värderingar.

Dessutom har regeringen infört reformer för ny kärnkraft, nytt försvar, rättsväsende och järnvägar på toppen av allt.

Och detta vill dessa vänsterblocksväljare ha bort? Detta var det som alltså inte var bra och som inte var något positivt för samhället? Och de ser den andra politiken som positiv och baserad på vett och sunt förnuft?

Kan någon förklara för mig för detta är faktiskt en seriös fråga och en seriös tråd, jag vill ha svar på den frågan. Vad är det jag har missat?
Citera
2026-05-04, 11:25
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman

Tveksam till att vänsterblocksväljare är medvetna om, att något har blivit bättre.

Vänsterblocksväljare får sin världsbild från SVT sekunderat med övriga media.

Under Socialdemokraternas mandatperioder 2014-2022 gjorde SVT inte ngr katastrofreportage om brottsutvecklingen. Tvärtom framhölls det, att det var osolidariskt, opatriotisk i största allmänhet FEL att uppmärksamma brottsligheten - ty det centrala var att slå vakt om den goda "Sverigebilden".

Efter regimskiftet 2022 vände SVT på en femöring - att tona ner brottsligheten eller slå vakt om "Sverigebilden" var inte längre aktuellt.

Sannolikt anser därför vänsterblocksväljare, att även om det fanns en del brottslighet 2014-2022, så spårade brottsligheten helt ur under regeringen Kristersson.

Till det ska läggas, att vänstern/vänsterblocksväljare anser, att det finns obegränsat med resurser ute i samhället, som staten kan hämta in och sedan lösa alla problen genom att höja skatterna.
Citera
2026-05-04, 12:16
Medlem
grungewhores avatar
De flesta analyserar inte överhuvudtaget. De vet bara att det är bättre om deras eget lag styr samhället. Det gäller båda sidors fotfolk.

Steget upp är de som är insatta i sin egen situation: så här är politik bättre för mig som sjuksköterska eller egenföretagare, men de har ingen koll på vad som är bättre vad gäller miljön o s v.

Steget ner är de som tror blint på egna lagets slagord. De har ingen aning om nånting, men är ironiskt nog mest högljudda, och det är oftast de människorna du antagligen relaterar till.

Obs! Vänstermänniskor är generellt mer känslomässigt involverade, men tendensen finns hos båda läger.
Citera
2026-05-04, 12:36
Medlem
Onanikrems avatar
Tja som svar på TS fråga: De tycker det är omänskligt att utvisa någon överhuvudtaget. De skulle helst se att mena-människorna fick uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap redan innan de lämnat sanden. De vill att vanliga arbetande människor skall betala underhåll år ut och år in för de som kommer hit och inte vill integrera sig, inte vill jobba.

Skatboet tjatar om klimatomställningen och EUs klimatmål i varannan tugga. Dagostar såg mest sur ut. Thand Ringqvist passar inte in i det där gänget, men hon passar nog inte in någonstans alls.
Ganska spretig konstellation det där måste jag säga.

Blev positivt överraskad av Mohamsson! Lite stake i den tjejen ändå. Hon får delad plats med Kristersson att gjort bäst ifrån sig i gårdagens debatt.
Citera
2026-05-04, 12:44
Medlem
Ni i storstan kanske har fått det bättre. Gissar att det är det som är skillnaden, att vi vänsterblivna inte bor i händelsernas centrum. Vi kan bara gå efter vad som blivit bättre och sämre för oss. I mitt fall bensinen. Det var ju trevligt, i övrigt ingen skattesänkning, dom tog bort det extra bostadsbidraget lagom till sommaren. (Ja jag vet att det bara var tillfälligt) för att sedan införa ett nytt ett halvår senare där jag fick igen halva summan från det gamla. Vi lever långt under normen och har svårare att få pengarna att räcka till mat än tidigare.

Förutom min egen ekonomi så är vården katastrof, jag har behövt söka vård nån gång då och få, väntetiderna är katastrofala, mitt yngsta barn har varit sjuk i 1,5 år, missat nästan hela skolåret och nu ska vi äntligen få träffa en läkare för utredning! Jag har full förståelse att det har blivit bättre för vissa. Främst dom som redan hade en bra inkomst och inte behöver ha så mycket kontakt med vården! Men från vårat håll är det katastrof, kan bara bli bättre!
Citera
2026-05-04, 13:03
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Jag röstar alltid på S och dom är mer mitten idag än vänster. Jag tycker dom som tjänar mest ska skatta mer än dom som tjänar mindre. Alla jobb är viktiga även städare och sophämtare och sådana jobb dom ska ha rättvisa löner.
Citera
2026-05-04, 13:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Ni i storstan kanske har fått det bättre. Gissar att det är det som är skillnaden, att vi vänsterblivna inte bor i händelsernas centrum. Vi kan bara gå efter vad som blivit bättre och sämre för oss. I mitt fall bensinen. Det var ju trevligt, i övrigt ingen skattesänkning, dom tog bort det extra bostadsbidraget lagom till sommaren. (Ja jag vet att det bara var tillfälligt) för att sedan införa ett nytt ett halvår senare där jag fick igen halva summan från det gamla. Vi lever långt under normen och har svårare att få pengarna att räcka till mat än tidigare.

Förutom min egen ekonomi så är vården katastrof, jag har behövt söka vård nån gång då och få, väntetiderna är katastrofala, mitt yngsta barn har varit sjuk i 1,5 år, missat nästan hela skolåret och nu ska vi äntligen få träffa en läkare för utredning! Jag har full förståelse att det har blivit bättre för vissa. Främst dom som redan hade en bra inkomst och inte behöver ha så mycket kontakt med vården! Men från vårat håll är det katastrof, kan bara bli bättre!
Inte märkt av några direkta försämringar inom sjukvården.. Under senaste året har jag haft mer kontakt med sjukvården än jag haft under hela mitt vuxna liv. De har röntgat mig på längden och tvären, magnet och kontrast. Stoppat upp en kamera där solen aldrig skiner. Kollat PSA, och några andra cancer tester via blodprov.. . . Och konstaterat att det inte är något fel på mig. De såg något på en röntgen och jag hade lite för mycket vita blodkroppar, då tog det hus i helvete.

Högkostnadsskyddet har blivit dyrare, men jag äter bara blodtrycksmedicin så det kommer jag ändå aldrig upp i.

Mat har blivit dyrare, främst pga kriget i Ukraina. Bensinen har blivit dyrare men det beror på IDIOTEN Trump. De fick ju ned drivmedelspriset när de kom till makten, hade de inte gjort det hade maten varit ännu dyrare.

Vänta bara tills det blir "Miljöpartipriser" Då jävlar får du äta sand om du är fattig!
Citera
2026-05-04, 13:46
Medlem
howdie11s avatar
För att den ökat arbetslösheten, ökat klassklyftorna extra mycket, utvisat barn ensamma, sänkt a-kassan, missat samtliga klimatmål, satt barn i fängelse, stått up för Israels regim m.m. För att inte tala om hur de ljugit i alla år om att aldrig samarbeta med SD.

Får de som de vill inför de dessutom marknadshyror och fler arbetstimmar.
Citera
2026-05-04, 13:51
Medlem
Custom_mades avatar
Hårdare migrationspolitik framförallt. I alla fall är det den centrala frågan för nästan alla vänster jag snackat med.

Vänstern är som små barn.

Först vill dom äta oändliga mängder godis.
Sen när de blir sjuka och måste sluta äta godis i några dagar så får dom psykbryt.

Enda anledningen till att det är så hårda regler nu är ju för att reglerna var så slappa innan. Och detta var medvetet från vänstern. De anser att invandrare bara har rättigheter, inga skyldigheter.

Saker har konsekvenser.

Men vänstern tyckte ju att det inte skulle finnas några gränser. Men det kan ju vara bra med gränser om dessa försäkrar att vi har kvar fungerande välfärd. Det är här det blir snurrigt. Å ena sidan feminism å andra sidan islamism.

Om man ska tillgodose ALLA måste man först förstå att ALLA inte har varandras bästa i åtanke. Både feminist och islamist. De hatar, feminister hatar män och islamister hatar andra än islamister.

Det enda man måste förstå är att vänstern inte TÄNKER per se, de känner. Och det är väldigt LÄTT att känna att alla andra gör fel, men att man själv sitter på alla svaren. Problemet uppstår när det visar sig att dom faktiskt bara kännt och aldrig tänkt.

Med det sagt avskyr jag högern för deras privatiseringar, utförsäljning av välfärden, fuckat arbetsmarknaden osv osv.
Senast redigerad av Custom_made 2026-05-04 kl. 13:58.
Citera
2026-05-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Inte märkt av några direkta försämringar inom sjukvården.. Under senaste året har jag haft mer kontakt med sjukvården än jag haft under hela mitt vuxna liv. De har röntgat mig på längden och tvären, magnet och kontrast. Stoppat upp en kamera där solen aldrig skiner. Kollat PSA, och några andra cancer tester via blodprov.. . . Och konstaterat att det inte är något fel på mig. De såg något på en röntgen och jag hade lite för mycket vita blodkroppar, då tog det hus i helvete.

Högkostnadsskyddet har blivit dyrare, men jag äter bara blodtrycksmedicin så det kommer jag ändå aldrig upp i.

Mat har blivit dyrare, främst pga kriget i Ukraina. Bensinen har blivit dyrare men det beror på IDIOTEN Trump. De fick ju ned drivmedelspriset när de kom till makten, hade de inte gjort det hade maten varit ännu dyrare.

Vänta bara tills det blir "Miljöpartipriser" Då jävlar får du äta sand om du är fattig!

Det är väl som dom sa igår i debatten, vilken vård du får beror på vilken region du bor i. Du har haft tur i det lotteriet men inte vi.

Tvivlar på att jag skulle få det sämre med miljöpartiet, vad mer kan dom skära in på lixom? Dom vill tvärtom stärka dom fattiga, höja barnbidrag, sjukpenning osv. Jag har inget hus, betalar ingen el och bilen är trasig och den har jag ändå inte råd att laga. 🙈
Citera
2026-05-04, 14:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Det är väl som dom sa igår i debatten, vilken vård du får beror på vilken region du bor i. Du har haft tur i det lotteriet men inte vi.

Tvivlar på att jag skulle få det sämre med miljöpartiet, vad mer kan dom skära in på lixom? Dom vill tvärtom stärka dom fattiga, höja barnbidrag, sjukpenning osv. Jag har inget hus, betalar ingen el och bilen är trasig och den har jag ändå inte råd att laga. 🙈
Beklagar! olika är livets lott.

Maten kan dock bli väldigt mycket dyrare med höjda drivmedelspriser. är så den här cirkusen drog igång, först covid, sedan dyra drivmedelspriser tack vare Miljöpartiet och EUs klimatmål, sedan Ukrainakriget som grädde på moset.

Även om du inte har dyra elpriser påverkar det indirekt dig genom att djurhållare, odlare och handlare får förhöjda elkostnader och det blir du som får betala det genom matpriset. Gissa vad det kostar att värma upp djurstallar, växthus och stormarknader?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in