2026-05-05, 18:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Ja, så är det. Många ändrar sig inte och kommer inte ändra sig innan de går i graven heller p.g.a. den djupa indoktrinering som de består av i princip allting, bilden av Sverige, bilden av politiken, av problemen som finns här och deras värderingar.

Vi behöver ett nytt SVT och SR som är total reformerat, så nästa kull svenskar kan bli lite mer normalare för att sedan efter kanske 100 år bestå av en normalkonservativ och nationalistisk befolkning till majoriteten.

Instämmer helt!

Citat:
Men jag undrar, det här med brottsligheten, det blev väl så illa att media även öppnade upp tillslut vid typ 2016? Det skrevs ju ganska friskt om alla skjutningar, sprängningar och allt annat? Samt att de andra partierna gjorde politik på det hela tiden och tog upp det. Något som bara stegrade i rapporteringen och den politiska debatten till 2022.

Jag har också för mig att de viktigaste frågorna i valet 2022 var tryggheten och invandringen/integrationen. Men det hade ju varit kul och veta med hur mycket dessa frågor vann också?

SVT rapporterade inte om brottslighet under Socialdemokratiska regeringar 2014-2022 på samma sätt som SVT rapporterat om detta under regeringen Kristersson.

När SVT i Aktuellt uppmärksammade brottslighetens utveckling 2014-2022 så var det mer regel än undantag att avsluta inslaget med ngt optimistiskt, att nu hade kommunen sjösatt ett nytt sätt att arbeta mot brottslighet, som man räknade med skulle vara effektivt.

12 september 2023 lämnade Aktuellt sin studio och sände hela programmet (!) från en parkeringsplats (!) i Uppsala för att understryka allvaret i brottsutvecklingen. Även 8 november 2023 sände Aktuellt från Uppsala - några liknande insatser för att uppmärksamma brottsutvecklingen skedde inte under de socialdemokratiska mandatperioderna 2014-2022.

Brottsligheten var dock definitivt en fråga i valet 2022 pga de två skottlossningar som inträffade strax före valet - dels den gängkriminella avrättningen på Emporia i Malmö (den 19 augusti 2022) dels beskjutningen av en lekplats i Eskilstuna (den 30 augusti 2022) då en mamma och ett litet barn skottskadades. Det här var för nära inpå valet för SVT att kunna stoppa, att brottsligheten blev en fråga i valrörelsen 2022.

Den sexualsadistiska våldtäkten och mordförsöket på en lite flicka i Skellefteå (den 7 juli 2022), som lämnade flickan med svåra, permanenta hjärnskador, detta lyckades media tona ner till efter valet.

Men avrättningen 19 augusti på Emporia i Malmö och beskjutningen 30 augusti av lekplatsen i Eskilstuna kom för nära inpå valet 11 september 2022 för att SVT skulle kunna dra en slöja över dessa händelser vid riksdagsvalet 2022.

Däremot har SVT ju stora förhoppningar att lyckas styra valdebatten bättre nu 2026, så att "Lag och ordning" inte blir en fråga i det förestående valet. "Lag och ordning" är en av väljarnas viktigaste frågor - men det är inte ngn slump, att SVT beslöt, att det INTE skulle vara en fråga som diskuterades i den partiledardebatt, som SVT arrangerade i söndags (2026-05-03).

Citat:
De får ju de jobbigt med MP dock och deras krav. Inflation står skrivet i sten med den politik och det är ett måste för MPs väljare att de blir ultimatum på, annars försvinner MP ur riksdagen. xD

Japp.
Senast redigerad av Meiji 2026-05-05 kl. 19:23.
Citera
2026-05-05, 18:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag tycker det är svårt att följa hur vänsterblocksväljare tänker? Vad tror dom att deras block erbjuder? Har inte S och de andra aviserat sin politik nu under väldigt många månader? Fick vi inte problem av den politiken? Vet dom om detta? Jag förstår faktiskt inte längre...

Det finns flera instruktiva exempel i tråden. Här är ett exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Vi (läs Jag) tänker lite så här.
Ingenting är gratis förutom försämringarna. Försämringarna är många vilket du kommer märka om du blir sjuk, gammal eller arbetslös.
Tre saker du betalat för så du ska klara dig om det inträffar.

Provocative3.0 och likasinnade föreställer sig, att det inte får några som helst negativa konsekvenser för de sociala trygghetssystemen, att >2 miljoner personer, som är lågproduktiva eller ej anställningsbara, importeras till Sverige. Gemene man har ju "betalat för [detta] så du ska klara dig om det inträffar", framför Provocative3.0 harmset.

Ty Provocative3.0 och likasinnade=vänstern/vänsterblocksväljare anser, att det finns obegränsat med resurser ute i samhället, som staten kan hämta in och sedan lösa alla problen genom att höja skatterna. Därför är det regeringen Kristerssons/borgarnas fel om det blir några försämringar för gemene man pga den nya lågproduktiva befolkningen, som bidrar med mindre men konsumerar mer.
Senast redigerad av Meiji 2026-05-05 kl. 19:04.
Citera
2026-05-05, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det finns flera instruktiva exempel i tråden. Här är ett exempel:

Provocative3.0 och likasinnade föreställer sig, att det inte får några som helst negativa konsekvenser för de sociala trygghetssystemen, att >2 miljoner personer, som är lågproduktiva eller ej anställningsbara, importeras till Sverige. Gemene man har ju "betalat för [detta] så du ska klara dig om det inträffar", framför Provocative3.0 harmset.

Ty Provocative3.0 och likasinnade=vänstern/vänsterblocksväljare anser, att det finns obegränsat med resurser ute i samhället, som staten kan hämta in och sedan lösa alla problen genom att höja skatterna. Därför är det regeringen Kristerssons/borgarnas fel om det blir några försämringar för gemene man pga den nya lågproduktiva befolkningen, som bidrar med mindre men konsumerar mer.
Du har blivit tankeläsare men antingen är du värdelös eller bara korkad.
Citera
2026-05-06, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Instämmer helt!

SVT rapporterade inte om brottslighet under Socialdemokratiska regeringar 2014-2022 på samma sätt som SVT rapporterat om detta under regeringen Kristersson.

När SVT i Aktuellt uppmärksammade brottslighetens utveckling 2014-2022 så var det mer regel än undantag att avsluta inslaget med ngt optimistiskt, att nu hade kommunen sjösatt ett nytt sätt att arbeta mot brottslighet, som man räknade med skulle vara effektivt.

12 september 2023 lämnade Aktuellt sin studio och sände hela programmet (!) från en parkeringsplats (!) i Uppsala för att understryka allvaret i brottsutvecklingen. Även 8 november 2023 sände Aktuellt från Uppsala - några liknande insatser för att uppmärksamma brottsutvecklingen skedde inte under de socialdemokratiska mandatperioderna 2014-2022.

Brottsligheten var dock definitivt en fråga i valet 2022 pga de två skottlossningar som inträffade strax före valet - dels den gängkriminella avrättningen på Emporia i Malmö (den 19 augusti 2022) dels beskjutningen av en lekplats i Eskilstuna (den 30 augusti 2022) då en mamma och ett litet barn skottskadades. Det här var för nära inpå valet för SVT att kunna stoppa, att brottsligheten blev en fråga i valrörelsen 2022.

Den sexualsadistiska våldtäkten och mordförsöket på en lite flicka i Skellefteå (den 7 juli 2022), som lämnade flickan med svåra, permanenta hjärnskador, detta lyckades media tona ner till efter valet.

Men avrättningen 19 augusti på Emporia i Malmö och beskjutningen 30 augusti av lekplatsen i Eskilstuna kom för nära inpå valet 11 september 2022 för att SVT skulle kunna dra en slöja över dessa händelser vid riksdagsvalet 2022.

Däremot har SVT ju stora förhoppningar att lyckas styra valdebatten bättre nu 2026, så att "Lag och ordning" inte blir en fråga i det förestående valet. "Lag och ordning" är en av väljarnas viktigaste frågor - men det är inte ngn slump, att SVT beslöt, att det INTE skulle vara en fråga som diskuterades i den partiledardebatt, som SVT arrangerade i söndags (2026-05-03).

Japp.

Ja, de är väl säkert så, eller ja, det är så. Men åtminstone så tog ju media locket av runt 2016 kring mycket problem, i början skrev de inte särskilt mycket men det blev mer och mer gradvis om man tänker allmänt på alla problem. Kanske de återhåller en del fortfarande, men Aftonbladet idag skriver väl t.o.m. mycket om problemen, utan kanske ingången av att vi kommer förlora vårt land om vi inte kör i andra riktningen.

Förresten, varför vänsterblocksväljare inte tycks förstå att de positiva sakerna som kommit med denna regering kan ju vara flera saker, en person kan lida av en eller flera av anledningarna till att inte kunna se det positiva, nu menar jag inte de som röstar på V-C-MP bara. Utan även S-väljare som tråden behandlar också, alltså hela vänsterblocket.

Detta är ett axplock av vad jag tror allafall kan va anledningen till att man tycker regeringen gör ett dåligt jobb:

- Konstant baktalande och kritiserande av regeringens politik från media. Alla vi som stått på rätt sida av historien visste att media skulle fullkomligt köra järnet i att kritisera allt och inget regeringen gör efter de vann valet. Och det har tyckts funka ganska bra, bagateller, småsaker, en skandal här o där får maximalt stort utrymme tills vänsterväljare själva förmodligen undrar varför nyheten får så stort uppslag. (Kanske inte.)

- Oinsatthet, kom ihåg det jag nämnde om att 80 % av väljare vill ha utvisning för utländska kriminella, hårdare integrationskrav och restriktiv invandring. Då blir det 20 % kvar som inte tycker detta. Roligt nog så är det ungefär precis så många procent som V-C-MP har tillsammans. Så alltså nästan halva vänsterblocket är oinsatta i princip allt som händer i Sverige under vilken given period som helst, de tycks inte veta någonting. Här är en printscreen från idag förövrigt som jag tog:

https://picallow.com/lol-213/?usp_success=2&post_id=643592&form_id=27

- Hjärntvätt om att SD är rasister och hjärntvätt om att man inte skall hjälpa sådana till makten, att det blir farligt när de kommer in i regering, att de blir farligt när får säga till om politik, att de blir farligt när de får ta plats i riksdagen. Dessutom är borgare farligt också, allt som inte är Socialdemokratisk fördelningspolitik med de högsta skatterna i världen är de facto slutet för mänskligheten och Sverige. Detta gör att man inte vill rösta på borgare heller.

- Mörkande av problem som kommer utav Socialdemokratisk vänsterpolitik, vilket gör att alla dessa väljare som är helt inkapabla till att tänka, som inte märker att bilden skruvad i media, som inte ens märker när någon politiker är falsk och ljuger, som inte ens märker att deras politik inte fungerar när en vänsterblockspolitiker hävdar något i Tv-rutan. Detta är ju egentligen grundanledningen till att Vänsterblocket existerar överhuvudtaget idag. Alltså oförmågan att kunna tänka och en politiskt färgade media som passar som handen i handsken för ideologiskt onda krafter.

LEDSAMT.
Senast redigerad av Vintageman 2026-05-06 kl. 08:25.
Citera
2026-05-06, 09:29
Medlem
Citat:
Vad är det jag har missat?

Vänsterväljare tänker inte. Det är känslomänniskor som är för obildade för att förstå att de blir lurade. Dumhet förklarar rätt mycket.
Citera
2026-05-06, 14:46
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
"Med det sagt avskyr jag högern för deras privatiseringar, utförsäljning av välfärden, fuckat arbetsmarknaden osv osv."

Vill du ge några exempel?

Annars håller jag med dig om det andra du skrev.
Alla dom här rekryteringsbolagen fanns inte innan högern tillät det. Dessa företag går runt LAS många gånger. Har själv jobbat på sådana jobb.

Det i kombination med den huvudlösa invandringen just då, samt "ta tre invandrare till priset av en svensk" på arbetsförmedlingen när man precis kom ut där.

Nä, höger eller vänster är samma skrot och korn. Ingen av alla dessa partier kämpar för min röst tyvärr.
Citera
2026-05-06, 21:03
Medlem
Den har inte heller varit positiv direkt. Är nog det folk är trötta på, man orkar inte med hjärntvättade får som har svårt för fakta och förblindade av populism där man är blind inför högerns brister. Man är trött på naiva människor som tror att högern är såå bra när vi vet att så inte är fallet vilket också är anledningen till varför allt fler vänder sig till vänstern.

Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Alla dom här rekryteringsbolagen fanns inte innan högern tillät det. Dessa företag går runt LAS många gånger. Har själv jobbat på sådana jobb.

Det i kombination med den huvudlösa invandringen just då, samt "ta tre invandrare till priset av en svensk" på arbetsförmedlingen när man precis kom ut där.

Nä, höger eller vänster är samma skrot och korn. Ingen av alla dessa partier kämpar för min röst tyvärr.
För mig som kämpar för mänskliga rättigheter, jämställdhet, rättvisa, inkludering av folk som är annorlunda så tilltalar vänstern mig, har förr varit som du tills jag började utforska vänstern mer. Att vänstern inte skulle ha fördelar (och i vissa avseenden vara bättre än högern) är en gammal myt högerfolk sprider på flashback.
Jag är progressiv då jag är öppensinnad och besitter intellekt nog för att inte fastna i det förflutna(att vara konservativ, vilket kan ses som bakåtsträvande) och vara trångsynt.

Sverige är väldigt progressivt som land. Även folket på högersidan tar stor del av det progressiva men låtsas som att det är dåligt då det är vänster och "woke" (man kan dock inte förklara varför woke är dåligt, bara att politiska propagandister hävdat det så man upprepar dessa absurda påståenden).
Senast redigerad av EpicUsername 2026-05-06 kl. 21:11.
Citera
2026-05-06, 21:55
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Jag tycker det är svårt att följa hur vänsterblocksväljare tänker? Vad tror dom att deras block erbjuder?
...

Nu vet jag inte om jag skulle klassas som "vänsterblocksväljare", eftersom jag sammantaget röstat klart mest höger. Men jag tycker att Tidö-regeringen suger och att den suger uttryckligen på grund av politiken. Och jag kommer nu att rösta "vänster" av den anledningen, sannolikt för rätt lång tid framåt. Eftersom jag inte kan se hur något Tidö-parti skulle klara av att omforma sin politik efter att nu ha kört ner i Tidö-kärret.

För det första så är själva block-bildningen enligt mig en anti-demokratisk konstruktion som M:s dyra konsulter hittat på för att lura väljarna. Det suger alldeles tillräckligt, bara det. Jag är inte villig att rösta på ett parti som medvetet lurar väljarna och sätter den svenska parlamentariska demokratin åt sidan.

Tidö-"blocket" går nu till val på fyra olika valmanifest, för att locka och lura så många väljare som möjligt att rösta på nånting de redan i dagsläget har kommit överens om är ett enda regeringsprogram. I varenda politisk fråga lockar alltså Tidö-blocket väljarna med tre fejk-alternativ (som aldrig kommer att bli regeringspolitik) och ett äkta, men vi väljare får inte veta vilket det är. Om alla fyra partierna gått till val på det gemensamma valmanifest de FAKTISKT tänker genomföra om de vinner valet hade läget varit annorlunda, men då hade man förstås förlorat alla de väljare som tycker att just det alternativet suger. Det är alltså medvetet lurendrejeri. Det är INTE acceptabelt för mig, inte ens fast det alternativ som sen kommer med i regeringsprogrammet skulle vara bra.

Den parlamentariska demokratin bygger på att väljarna väljer de partier man anser representerar den bästa politiken, och efter valet förhandlar de partier som fått väljarnas förtroende sinsemellan om att bilda regering. På det viset speglar en regering "folkviljan", det är de partier som gått mest framåt som bevisligen fått folkets stöd. Därför har jag t.ex. tidigare ansett att de andra partiernas "röda linje" mot SD är ett "direkt brott" mot folkviljan, det är fullt möjligt att man inte kunnat hitta ett gemensamt regeringsprogram med SD men att kategoriskt vägra att ens försöka förhandla med ett parti vars stöd ökar så pass mycket är att pissa på "folkviljan". Men nu pissar SD och de övriga tre Tidö-partierna på samma sätt på folkviljan, inte nog med att de redan bestämt sig och inte ens tänker förhandla, vilket innebär att de skiter i folkviljan, dvs. vad väljarna vill, nu har de också bildat nån slags pakt om att inte ens förhandla med någon annan. Helt ofattbart, hela gänget borde deporteras till Ryssland. Det är att sätta den parlamentariska demokratin helt ur spel, och det är fullständigt förkastligt. Det enda rätta är att aldrig ge sin röst till ett sådant parti, åtminstone inte förrän de återgår till det parlamentariska systemet och ber alla väljare om ursäkt. Vill de agera politisk tillsammans som ett "block" kan gå ihop till ett nytt gemensamt parti, och se vad väljarna tycker om det.

Så där är det redan två principiella orsaker varför jag kommer att bli en "vänsterväljare" i det inkommande valet. Jag kunde skriva en rätt lång lista, men plockar tre punkter:

När det gäller Tidös egentliga politik så är deras anti-omställningspolitik direkt skadlig för Sverige. Att sänka bränsepriserna utan en genomtänkt plan för hur man minskar det svenska fossilberoendet och kolutsläppen är ren och skär idioti. Återigen är det lura väljarna, alla de sekiner som vi nu "sparat" vid pump kommer vi att tvingas betala tillbaka, med ränta. Det är först 2030, så politiskt sett var det ju ett smart trick att fucka upp för Sverige och dela ut pengar till väljarna, eftersom det är nån annan stackars regering som sen får ta smällen. Men nu råkar jag veta hur det funkar, och jag ser uppriktigt ner på partier som ljuger för folket och för en helt ansvarslös politik, som är dålig för Sverige.

Detsamma gäller nedsläckningen av all vindkraft, genom att hitta på nya kostnader och göra att de planerade multimiljardinvesteringarna helt enkelt blev lönsammare i andra länder. Sverige är i stort sett självförsörjande på el, också om vi tidvis importerar så säljer vi mer på export på årsbasis. 12 stora amrina vindkraftparker skulle dels ha jämnat ut importen ytterligare och resten av produktionen skulle ha gått på export. Enligt Tidö-logiken är det "dåligt" för Sverige att vi kan exportera en jädrans massa el "bara när det blåser". Hur fuckin' urbota korkat är inte det resonemanget, varenda kW vi exporterar förbättrar Sveriges handelsbalans och ger mer klink i statskassan. Så av på helt outgrundliga anti-woke-liknande, ologiska och oekonomiska grunder så fattade Tidö det för Sverige skadliga beslutet att stoppa vindkraftsutbyggnaden. Och som inte det skulle ha varit nog så gick man i samma "anti-woke"-anda lös på HELA den gröna omställningen, den som skulle ha varit guld värd idag (bokstavligt talat) och som skulle generera en ökande vinst från år till år. Det är så idiotisk politik att det är helt ofattbart, och partier som genomför sådan för Sverige skadlig politik bör inte få förtroiendet att bilda regering.

Den tredje idiotin, och något som skulle ha varit en dödsynd för alla gamla ärbara högerregeringar, är att belåna staten för att kunna dela ut skattelättnader och öka sin egen politiska popularitet. Det är så skadligt för Sverige att man med fog kunde misstänka att hela regeringen består av Putins KGB-agenter, med uppgift att sabba Sverige. Den grundläggande orsaken varför medborgare och företag betalar skatt är för att täcka statens utgifter. Det är därför alla olika skatter samlas in. Att regeringen inte klarar av att balansera statsbudgeten (vilket också tidigare generationen "höger" skulle ha ansett vara en dödsynd och bara nåt som "vänstern" förkastligt nog sysslade med) är bara det ett oförlåtligt klåp, resutlatet av en helt amatörmässig finanspolitik. Men att det är fråga om nya skattesänkningar som man täcker med lån, som ÖKAR både statens skuldbörda OCH utgifter, det är rena rama vansinnet. Och i motsats till vad kristersson och Svantesson påstår så kommer det Sverige de överlämnar till nästa regering att vara svagare, fattigare och mer skuldsatt än det Sverige de tog emot för fyra år sedan. Och sådan partier har absolut inget att göra i en svensk regering, tvärtom borde de hållas på minst en armlängds avstånd från alla viktiga beslut. Och om nån tror att de fått "mera pengar" tack vare det här så är de också dumma som spån. Vem månne ska betala lånen och räntorna, julgubben?

Straffskärpningen är bra, men borde gå mycket längre. "Straffarbete" borde återinföras, om än i frivillig form och länkat till villkorlig frigivning. Om man jobbar gratis för Sverige medan man är inspärrad så förtjänar man att bli villkorligt frigiven, annars ska man sitta av hela sitt straff.

Stödet till Ukraina har varit konsekvent och omfattande, det är också bra.

Kärnkraft är i sig också okej, men den statliga subventionering som planerats drabba alla svenska elkunder i fyrtio år (!!!) är helt fasansfullt förkastlig. Om en regering vill stötta kärnkraft så ska det vara med statliga medel, inte genom att tvinga extra höga elpriser på svenska elkunder i en hel genereation.

Miljöpolitiken i Sverige är nu sämst i Europa, vilket i praktiken betyder att vi svenskar, tack vare regeringen, förstör vårt eget lands natur snabbare och i större omfattning än nåt annat EU-land. Det är förstås raka motsatsen till vad vilken sann patriot och fosterlandsvän skulle göra.

Religiösa friskolor bör förbjudas i lag, och friskolor ska inte överhuvudtaget kunna komma åt statliga eller kommunala pengar. Sen får de göra hur mycket vinst de vill, men alla statliga och kommunala pengar ska gå enbart till statliga och kommunala skolor. Problemet löst. Men det klarade Tidö inte av att ens peta på.

Månne det inte räcker...
Senast redigerad av Graavarg 2026-05-06 kl. 21:59.
Citera
2026-05-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made

Förstår.
Citera
2026-05-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nu vet jag inte om jag skulle klassas som "vänsterblocksväljare", eftersom jag sammantaget röstat klart mest höger. Men jag tycker att Tidö-regeringen suger och att den suger uttryckligen på grund av politiken. Och jag kommer nu att rösta "vänster" av den anledningen, sannolikt för rätt lång tid framåt. Eftersom jag inte kan se hur något Tidö-parti skulle klara av att omforma sin politik efter att nu ha kört ner i Tidö-kärret.

För det första så är själva block-bildningen enligt mig en anti-demokratisk konstruktion som M:s dyra konsulter hittat på för att lura väljarna. Det suger alldeles tillräckligt, bara det. Jag är inte villig att rösta på ett parti som medvetet lurar väljarna och sätter den svenska parlamentariska demokratin åt sidan.

Tidö-"blocket" går nu till val på fyra olika valmanifest, för att locka och lura så många väljare som möjligt att rösta på nånting de redan i dagsläget har kommit överens om är ett enda regeringsprogram. I varenda politisk fråga lockar alltså Tidö-blocket väljarna med tre fejk-alternativ (som aldrig kommer att bli regeringspolitik) och ett äkta, men vi väljare får inte veta vilket det är. Om alla fyra partierna gått till val på det gemensamma valmanifest de FAKTISKT tänker genomföra om de vinner valet hade läget varit annorlunda, men då hade man förstås förlorat alla de väljare som tycker att just det alternativet suger. Det är alltså medvetet lurendrejeri. Det är INTE acceptabelt för mig, inte ens fast det alternativ som sen kommer med i regeringsprogrammet skulle vara bra.

Den parlamentariska demokratin bygger på att väljarna väljer de partier man anser representerar den bästa politiken, och efter valet förhandlar de partier som fått väljarnas förtroende sinsemellan om att bilda regering. På det viset speglar en regering "folkviljan", det är de partier som gått mest framåt som bevisligen fått folkets stöd. Därför har jag t.ex. tidigare ansett att de andra partiernas "röda linje" mot SD är ett "direkt brott" mot folkviljan, det är fullt möjligt att man inte kunnat hitta ett gemensamt regeringsprogram med SD men att kategoriskt vägra att ens försöka förhandla med ett parti vars stöd ökar så pass mycket är att pissa på "folkviljan". Men nu pissar SD och de övriga tre Tidö-partierna på samma sätt på folkviljan, inte nog med att de redan bestämt sig och inte ens tänker förhandla, vilket innebär att de skiter i folkviljan, dvs. vad väljarna vill, nu har de också bildat nån slags pakt om att inte ens förhandla med någon annan. Helt ofattbart, hela gänget borde deporteras till Ryssland. Det är att sätta den parlamentariska demokratin helt ur spel, och det är fullständigt förkastligt. Det enda rätta är att aldrig ge sin röst till ett sådant parti, åtminstone inte förrän de återgår till det parlamentariska systemet och ber alla väljare om ursäkt. Vill de agera politisk tillsammans som ett "block" kan gå ihop till ett nytt gemensamt parti, och se vad väljarna tycker om det.

Så där är det redan två principiella orsaker varför jag kommer att bli en "vänsterväljare" i det inkommande valet. Jag kunde skriva en rätt lång lista, men plockar tre punkter:

När det gäller Tidös egentliga politik så är deras anti-omställningspolitik direkt skadlig för Sverige. Att sänka bränsepriserna utan en genomtänkt plan för hur man minskar det svenska fossilberoendet och kolutsläppen är ren och skär idioti. Återigen är det lura väljarna, alla de sekiner som vi nu "sparat" vid pump kommer vi att tvingas betala tillbaka, med ränta. Det är först 2030, så politiskt sett var det ju ett smart trick att fucka upp för Sverige och dela ut pengar till väljarna, eftersom det är nån annan stackars regering som sen får ta smällen. Men nu råkar jag veta hur det funkar, och jag ser uppriktigt ner på partier som ljuger för folket och för en helt ansvarslös politik, som är dålig för Sverige.

Detsamma gäller nedsläckningen av all vindkraft, genom att hitta på nya kostnader och göra att de planerade multimiljardinvesteringarna helt enkelt blev lönsammare i andra länder. Sverige är i stort sett självförsörjande på el, också om vi tidvis importerar så säljer vi mer på export på årsbasis. 12 stora amrina vindkraftparker skulle dels ha jämnat ut importen ytterligare och resten av produktionen skulle ha gått på export. Enligt Tidö-logiken är det "dåligt" för Sverige att vi kan exportera en jädrans massa el "bara när det blåser". Hur fuckin' urbota korkat är inte det resonemanget, varenda kW vi exporterar förbättrar Sveriges handelsbalans och ger mer klink i statskassan. Så av på helt outgrundliga anti-woke-liknande, ologiska och oekonomiska grunder så fattade Tidö det för Sverige skadliga beslutet att stoppa vindkraftsutbyggnaden. Och som inte det skulle ha varit nog så gick man i samma "anti-woke"-anda lös på HELA den gröna omställningen, den som skulle ha varit guld värd idag (bokstavligt talat) och som skulle generera en ökande vinst från år till år. Det är så idiotisk politik att det är helt ofattbart, och partier som genomför sådan för Sverige skadlig politik bör inte få förtroiendet att bilda regering.

Den tredje idiotin, och något som skulle ha varit en dödsynd för alla gamla ärbara högerregeringar, är att belåna staten för att kunna dela ut skattelättnader och öka sin egen politiska popularitet. Det är så skadligt för Sverige att man med fog kunde misstänka att hela regeringen består av Putins KGB-agenter, med uppgift att sabba Sverige. Den grundläggande orsaken varför medborgare och företag betalar skatt är för att täcka statens utgifter. Det är därför alla olika skatter samlas in. Att regeringen inte klarar av att balansera statsbudgeten (vilket också tidigare generationen "höger" skulle ha ansett vara en dödsynd och bara nåt som "vänstern" förkastligt nog sysslade med) är bara det ett oförlåtligt klåp, resutlatet av en helt amatörmässig finanspolitik. Men att det är fråga om nya skattesänkningar som man täcker med lån, som ÖKAR både statens skuldbörda OCH utgifter, det är rena rama vansinnet. Och i motsats till vad kristersson och Svantesson påstår så kommer det Sverige de överlämnar till nästa regering att vara svagare, fattigare och mer skuldsatt än det Sverige de tog emot för fyra år sedan. Och sådan partier har absolut inget att göra i en svensk regering, tvärtom borde de hållas på minst en armlängds avstånd från alla viktiga beslut. Och om nån tror att de fått "mera pengar" tack vare det här så är de också dumma som spån. Vem månne ska betala lånen och räntorna, julgubben?

Straffskärpningen är bra, men borde gå mycket längre. "Straffarbete" borde återinföras, om än i frivillig form och länkat till villkorlig frigivning. Om man jobbar gratis för Sverige medan man är inspärrad så förtjänar man att bli villkorligt frigiven, annars ska man sitta av hela sitt straff.

Stödet till Ukraina har varit konsekvent och omfattande, det är också bra.

Kärnkraft är i sig också okej, men den statliga subventionering som planerats drabba alla svenska elkunder i fyrtio år (!!!) är helt fasansfullt förkastlig. Om en regering vill stötta kärnkraft så ska det vara med statliga medel, inte genom att tvinga extra höga elpriser på svenska elkunder i en hel genereation.

Miljöpolitiken i Sverige är nu sämst i Europa, vilket i praktiken betyder att vi svenskar, tack vare regeringen, förstör vårt eget lands natur snabbare och i större omfattning än nåt annat EU-land. Det är förstås raka motsatsen till vad vilken sann patriot och fosterlandsvän skulle göra.

Religiösa friskolor bör förbjudas i lag, och friskolor ska inte överhuvudtaget kunna komma åt statliga eller kommunala pengar. Sen får de göra hur mycket vinst de vill, men alla statliga och kommunala pengar ska gå enbart till statliga och kommunala skolor. Problemet löst. Men det klarade Tidö inte av att ens peta på.

Månne det inte räcker...

Tog mig 2-3 meningar att märka att detta var nåt av det mest efterblivna jag läst på flashback. Blockpolitiken skapades alltså av Moderata konsulter för att styra politiken. Alright.

Varför skulle Tidö omforma sin politik? Vad för politik ger bättre resultat? Och viktigast av allt är det något parti som erbjuder bättre politik än Tidöpartierna gällande de mycket allvarliga problem som finns i ditt land som du vistas i?
Senast redigerad av Vintageman 2026-05-07 kl. 20:52.
Citera
2026-05-07, 21:24
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Tog mig 2-3 meningar att märka att detta var nåt av det mest efterblivna jag läst på flashback. Blockpolitiken skapades alltså av Moderata konsulter för att styra politiken. Alright.
...

Kan du räkna?

Moderaterna gick back två mandat i valet 2022. Kristdemokraterna gick back tre mandat. Liberalerna gick back fyra mandat. Det var tre loserpartier som tillsammans inte ens fick 30% av rösterna.

M förlorade 47000 väljare, L förlorade hela 57000 väljare och KD 64000 väljare. I en normal europeisk demokrati skulle alla vettiga partier ha dragit sig tillbaka i opposition för att slicka såren och reda ut vad som gick fel.

Men det här hade M:s "valanalyser" visat redan på förhand, att de svenska väljarna skulle vända M, KD och L ryggen. Hur mycket, det visste man inte. Men M har den klart bästa (och dyraste) supporten av alla svenska partier. Att bilda regering med på sin höjd en tredjedel av väljarstödet var förstås inte ens att tänka på. Men det var Kristerssons enda chans, han hade överraskat hela partiet genom att förhandla och köpa tillräckligt många röster för att vinna partiledarvalet och den moderata kärnan litade inte på honom.

Lösningen var att skapa ett "block". Om valet gick tillräckligt bra så kunde man regera med sitt futtiga 30%-iga stöd men samtidigt dölja att regeringen inte representerade den berömda "folkviljan", tack vare att man marknadsförde hela paketet som ett "block", vilket möjliggjorde att man kunde rida på Sverigedemokraternas röster. Det är vad "Tidö-blocket" är, varken mer eller mindre. Och det fick förresten sitt namn först efter valet, i oktober 2022.

Jag har aldrig riktigt förstått varför SD gick med på att lyfta tre förlorarpartier till makten och själva ställa sig utanför. Det är nog många SD:are som aldrig förstått det heller. Men SDs ledning har varit tydlig, och visat vad som händer om man kritiserar upplägget. Över tid har det uppstått en förklaring som går ut på att det är för att kunna ingå i en därpå-följande regering, nu efter valet i september. Men man undrar, fanns det verkligen en sådan plan, eller nån plan överhuvudtaget...

Anyway, hela "block"-idén kommer från Kristersson, som desperat behöver en sådan konstruktion. Det syntes inte minst för ett par veckor sedan, när han fick de tre andra Tidö-partierna tt lova att inte förhandla med någon annan om regeringsbildning. Att ett parti lovar det är inte bara stenkorkat och absurt, det är också anti-demokratiskt. Kristersson försöker nu hindra att Sverige får en parlamentarisk regering i normal demokratisk ordning, om inte han själv är statsminister. Att gå med i en sån konstruktion är skamligt som fan. Tja, fast bara om man vill värna svensk demokrati och respekterar de svenska väljarna.
Citera
2026-05-07, 21:39
Medlem
James-bs avatar
Jag är vänster, men är imponerad över hur nuvarande styre fixade tidöavtalet.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in