2026-05-10, 17:41
Medlem
"He first reported symptoms two weeks after leaving the vessel and is said be in a stable condition while isolating."

Så han har väl symptom på en virusinfektion men för att fastställa att det är Andesvirus krävs laboratorietest. Detta har inte gjorts ännu. Kan ju vara säsonginfluensa men man vet inte.
Citera
2026-05-10, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hjalp-till-misstankt-hantasmittad-med-fallskarm

Aj då. Den britt som klev av fartyget på Tristan da Cunha var smittad. Han får hjälp av ett sjukvårdsteam som hoppar fallskärm ner till ön. Verkar som att myndigheter överallt tar det här på högsta allvar...

Är nog försent redan, kommer antagligen sprida sig som Covid, viruset verkar lömskt ser fram emot en lockdown i höst.
Citera
2026-05-10, 17:46
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Är det bekräftat?
BBC ligger fortsatt lågt med om virus är bekräftat eller ej i uppdatering för drygt 30 min sedan.

Själva insatsen låter rejält dyr men ett minne för livet för narkossköterskan i tandemfallskärm.

https://bbc.com/news/articles/cvgzv77ldpdo

" The British man who lives on Tristan da Cunha disembarked on 14 April, the World Health Organization (WHO) said.

He reported having diarrhoea on 28 April and fever two days later. He is currently in a stable condition and in isolation.

An RAF A400M transport aircraft, supported by an RAF Voyager, flew from RAF Brize Norton in Oxfordshire to Ascension Island, in the South Atlantic Ocean, before heading to Tristan da Cunha.

Two of the paratroopers jumped in tandem with an intensive care nurse and intensive care doctor, who will provide help to the island, which usually has a two-person medical team.

Officials added that 3.3 tonnes (3,300 kg) of medical supplies were delivered for their hospital. "

De landade på öns golfbana.
How british. 🇬🇧 🫡
Citera
2026-05-10, 17:53
Medlem
Jag tycker att man är otroligt naiva från svenska myndigheters håll här som lägger hela ansvaret på individen vad gäller ev karantän eller isolering.

”Det är låg risk att det sprids” är liksom inget argument när det handlar om ett virus som
OM det sprids har 40% dödlighet och såklart kan mutera och bli mer smittsamt (kanske redan skett med tanke på hur många som insjuknat på båten). Jag skiter väl i om risken är låg när konsekvenserna är ödesdigra! Jävla idioter.
Citera
2026-05-10, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag tycker att man är otroligt naiva från svenska myndigheters håll här som lägger hela ansvaret på individen vad gäller ev karantän eller isolering.

”Det är låg risk att det sprids” är liksom inget argument när det handlar om ett virus som
OM det sprids har 40% dödlighet och såklart kan mutera och bli mer smittsamt (kanske redan skett med tanke på hur många som insjuknat på båten). Jag skiter väl i om risken är låg när konsekvenserna är ödesdigra! Jävla idioter.

Om Johan Britz fick bestämma hade han skickat alla arbetslösa svenskar till båten.
Citera
2026-05-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Frågan är väl besvarad här. Index-fallet är en holländsk fågelskådare som fått i sig partiklar innehållande Andesvirus från den smittbärande råttarten som finns i Argentia oc Chile. Han och hans fru hade ägnat sig åt att fotografera på en soptipp, en plats man kan anta att den smittbärande arten av råttor kontaminerar miljön. Det tu gick efter det äventyret ombord på den aktuella båten.

Mannen och även hans hustru dog ganska snart efter fågelskådningen och tycks ha överfört smittan till andra människor.

Efter att ha läst artikeln på CNN Health som har länkats här ett par gånger, en beskrivning av analys som utförts av tidigare utbrott av Andesvirus, är min uppfattning att

Andes-viruset är väldigt smittsamt människa till människa men bara under ett begränsat tidsfönster - från det att feber uppstår hos en smittad och ca 24h framåt.

Med så kort timeframe för reproduktion är risken nog låg för pandemi men Andes-viruset känns trots det rätt läskigt.

Med tanke på den långa inkubationstiden förefaller det märkligt att den fågelskådande holländaren blev sjuk och dog bara dagar efter sin olycksaliga exkursion till soptippen i Ushiaia.
Kan han ha blivit smittad tidigare, någon annanstans.
Citera
2026-05-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeTheSweed
Helt jävla ärligt?!
Haft en dålig magkänsla från början av detta äckliga virus. Det är liksom inte covid i repris vi har att vänta OM ett virus med en dödlighet om 30% får allmän smittspridning.
Det klarar inte vår civilisation av.
Allt kommer att kollapsa.
Med tanke på den extrema insatsen borde åtgärder vidtas omgående i samhället.
Jag orkar inte med dessa jävla virus, det har låtit i mediarapporteringen precis som det gjorde inför covid.
Vi lärde ingenting av covid.
Nu är slutet nära.
Jag vill tacka för den här tiden, civilisationen, så som vi känner den.
Hell of a ride!
Håll i hatten - nu kör vi -
Civilisationens undergång!

Känner samma sak. Med den här naiva inställningen från myndigheter TROTS covid och erfarenheterna av det så har jag inte mycket hopp. Är det inte detta viruset blir det väl ett nytt spanska sjukan eller annat. Det är en jävla skillnad på ett virus med 40% dödlighet och covid. De kan inte ta några risker med virus med så hög dödlighet. Då straffar det sig förr eller senare. Ta inga risker! Alls.
Citera
2026-05-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Schweizaren hade rest med Hondius. Oklart om han var ombord samtidigt som de som blev sjuka först.

De två brittiska fallen hade väl också rest med Hondius om jag förstod rätt.

Visst finns möjligheten att några smittat varandra, med där finns också möjligheten att alla blivit smittade iland, eller att de blivit smittade ombord, av något annat än människor (en råtta, eller fekaliedamm från en råtta som hamnat på någon matråvara som tagits ombord).

Oavsett hur det ligger till så verkt det ju inte vara någon omfattande smittspridning mellan människor.

Helt rätt av dig. Det finns inga sekundära fall utanför passagerarna på m/v Hondius.
Schweizaren har säkert gott om pengar så han har löst sin returresa helt själv från Napoleons gamla fängelseö, brittiska St Helena.
Förhoppningsvis har han inte hunnit smitta någon under resan.
Virusnivåerna måste vara höga innan man börjar bli smittsam och det tar lång tid.
Citera
2026-05-10, 18:22
Moderator
Lapapps avatar
Fartygets namn har tillagts till rubriken.

/Mod
Citera
2026-05-10, 18:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Känner precis likadant!
Det är så nonchalant att man inte tror att det är sant. Samtidigt läggs mångmiljard belopp för att uppnå nollvision i trafiken med max 200 döda, varav merparten hade man inte kunnat rädda med övervakning ändå.
Citera
2026-05-10, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
BBC ligger fortsatt lågt med om virus är bekräftat eller ej i uppdatering för drygt 30 min sedan.

Själva insatsen låter rejält dyr men ett minne för livet för narkossköterskan i tandemfallskärm.

https://bbc.com/news/articles/cvgzv77ldpdo

" The British man who lives on Tristan da Cunha disembarked on 14 April, the World Health Organization (WHO) said.

He reported having diarrhoea on 28 April and fever two days later. He is currently in a stable condition and in isolation.

An RAF A400M transport aircraft, supported by an RAF Voyager, flew from RAF Brize Norton in Oxfordshire to Ascension Island, in the South Atlantic Ocean, before heading to Tristan da Cunha.

Two of the paratroopers jumped in tandem with an intensive care nurse and intensive care doctor, who will provide help to the island, which usually has a two-person medical team.

Officials added that 3.3 tonnes (3,300 kg) of medical supplies were delivered for their hospital. "

De landade på öns golfbana.
How british. 🇬🇧 🫡
Tack. Ja en upplevelse minst sagt.

Citat:

Håller med. Verkligen slappt med en så
pass allvarlig sjukdom och lång inkubationstid.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2026-05-10 kl. 18:34.
Citera
2026-05-10, 19:00
Medlem
Citat:
På söndagen evakuerades fem franska medborgare från kryssningsfartyget MV Hondius som på morgonen hade anlänt till den spanska ön Teneriffa i ögruppen Kanarieöarna efter att hantavirus spridit sig ombord.

Vid klockan 19 finsk tid meddelar premiärminister Sébastien Lecornu på plattformen X att en av de fem uppvisat symptom på hantavirus under evakueringsflyget hem till Frankrike.

”Som en följd av detta placerades de här fem passagerarna omgående i strikt isolering tills vidare”, konstaterar Lecornu.

Så ifall den här franska medborgaren inte uppvisat några symtom så hade han fått leva fritt och eventuellt sprida vidare eventuell sjukdom? Kul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in