2026-05-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hjalp-till-misstankt-hantasmittad-med-fallskarm

Aj då. Den britt som klev av fartyget på Tristan da Cunha var smittad. Han får hjälp av ett sjukvårdsteam som hoppar fallskärm ner till ön. Verkar som att myndigheter överallt tar det här på högsta allvar...
Helt jävla ärligt?!
Haft en dålig magkänsla från början av detta äckliga virus. Det är liksom inte covid i repris vi har att vänta OM ett virus med en dödlighet om 30% får allmän smittspridning.
Det klarar inte vår civilisation av.
Allt kommer att kollapsa.
Med tanke på den extrema insatsen borde åtgärder vidtas omgående i samhället.
Jag orkar inte med dessa jävla virus, det har låtit i mediarapporteringen precis som det gjorde inför covid.
Vi lärde ingenting av covid.
Nu är slutet nära.
Jag vill tacka för den här tiden, civilisationen, så som vi känner den.
Hell of a ride!
Håll i hatten - nu kör vi -
Civilisationens undergång!
Citera
2026-05-10, 15:53
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hjalp-till-misstankt-hantasmittad-med-fallskarm

Aj då. Den britt som klev av fartyget på Tristan da Cunha var smittad. Han får hjälp av ett sjukvårdsteam som hoppar fallskärm ner till ön. Verkar som att myndigheter överallt tar det här på högsta allvar...
Börjar det inte likna något som är iscensatt?
Citera
2026-05-10, 16:05
Medlem
Skulle det kunna vara så att patient zero redan var sjuk i corona och när han även åkte på detta virus så blev det en korsning av de 2 virusen och därmed har det blivit en mer smittsam historia av det hela.
Citera
2026-05-10, 16:10
Medlem
Merwinnas avatar
Är det förresten någon som vet, om vi här uppe - vita, skandinaver - har någon fördel i immunförsvaret när det gäller detta virus? Eller någon nackdel? Ja de som drabbades nu var förstås vita, men de var ju ganska gamla också... Och kanske redan ganska utmattade efter den långa resan (sådana äventyrs- eller forskningskryssningar är inte några vilokryssningar).

Citat:
Ursprungligen postat av FreeTheSweed
Helt jävla ärligt?!
Haft en dålig magkänsla från början av detta äckliga virus. Det är liksom inte covid i repris vi har att vänta OM ett virus med en dödlighet om 30% får allmän smittspridning.
Det klarar inte vår civilisation av.
Allt kommer att kollapsa.
Med tanke på den extrema insatsen borde åtgärder vidtas omgående i samhället.
Jag orkar inte med dessa jävla virus, det har låtit i mediarapporteringen precis som det gjorde inför covid.
Vi lärde ingenting av covid.
Nu är slutet nära.
Jag vill tacka för den här tiden, civilisationen, så som vi känner den.
Hell of a ride!
Håll i hatten - nu kör vi -
Civilisationens undergång!

Ja, det blir ju Digerdöden i repris i så fall. Och sedan får överlevarna börja om från början...

Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Börjar det inte likna något som är iscensatt?

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Skulle det kunna vara så att patient zero redan var sjuk i corona och när han även åkte på detta virus så blev det en korsning av de 2 virusen och därmed har det blivit en mer smittsam historia av det hela.

Säg inte så!
Citera
2026-05-10, 16:28
Medlem
Citat:

Gör Sverige det? Hur har man hanterat den återvändande svensken som var med på båten?
Citera
2026-05-10, 16:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Gör Sverige det? Hur har man hanterat den återvändande svensken som var med på båten?

Eftersom detta är Sverige, har han antagligen varit på nattklubb natten till i natt och dansat tryckare...
Citera
2026-05-10, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Så har det alltid varit. Men majoriten har ingen stor spridning hos människa. Virussmitta har varit en stor del av mänsklighetens historia och evolution. Ca 8% av människans DNA är rester från gamla virusinfektioner som ärvs från generation till generation.

Intressant! Det visste jag inte. Min tro är att det är dags för en ordentlig pandemi hyfsat snart, ingen sådan här fake covid pandemi
Citera
2026-05-10, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Sånt drabbar världen ed jämna mellanrum.

Så är det men idag reser vi otroligt mycket så jag gissar på att det kommer lite oftare framöver
Citera
2026-05-10, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Som jag uppfattat det har han kontakt med smittskyddet och är inte tvingad till isolering, han uppger att han mått bra hela tiden. Men eftersom inkubationstiden är så lång kan han väl i praktiken vara smittad? Har inte läst att man testat honom heller.
Men Erik Sturegård, statsepidemiologen menar att det inte finns någon stor risk för smittspridning, utan det handlar främst om att den som varit ombord kan insjukna.

Mycket märkligt.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2026-05-10 kl. 16:45.
Citera
2026-05-10, 17:16
Medlem
Citat:
Är det förresten någon som vet, om vi här uppe - vita, skandinaver - har någon fördel i immunförsvaret när det gäller detta virus? Eller någon nackdel? Ja de som drabbades nu var förstås vita, men de var ju ganska gamla också... Och kanske redan ganska utmattade efter den långa resan (sådana äventyrs- eller forskningskryssningar är inte några vilokryssningar).

Nä, finns inget sådant bevisat för just hantavirus, vad jag hittat.

Tillgången till sjukvård/IVA ev ECMO är väl de som är största faktorerna i Sverige. Men ja, som många vet står inte dessa platser särskilt tomma ofta. Men man kan alltid dra ner på elektiv kirurgi tillfälligt.. inte toppen med andra ord, då vi har köer men de är en helt annan fråga.

Sedan som jag förstår det så är det ditt immunförsvar som spelar roll, om de överaktiveras av viruset och triggar för stora processer i kroppen, som kan leda till allvarlig svikt.

Ålder som alltid oftast spelar roll.

Om du tidigare är tex. hjärt/lungsjuk osv, höjer troligtvis riskerna. Dina reserver sitter i det, hur mycket kroppen tål tuff sjukvård för att överleva.

Men skulle gissa att vi vet för lite om den här varianten exakt.
Senast redigerad av rawjudge 2026-05-10 kl. 17:21.
Citera
2026-05-10, 17:31
Medlem
Citat:

Är det bekräftat?
Citera
2026-05-10, 17:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Det står misstänkt smittad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in