2026-05-17, 17:00
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hongka995
Absolut, jag ska vara schysst och ge det 5 veckor. Lär få påminna dig om vad tråden handlade om, så bortglömt kommer det att vara.

Hoppas du har rätt
Citera
2026-05-18, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
När jag ifrågasatte så var jag en idiot.

Nu har den i princip dött ut och ingen som flaggade för nästa corona finns kvar. Klassisk flashback.

Det lär dyka upp fler fall. Men det tar ju några veckor. Men förhoppningsvis sprids det inte.
Citera
2026-05-18, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1464828&_sp_pass_consent=true&_ sp_targeting_params=mobile-webview:true

Nytt positivt fall

Aj då.
Citera
2026-05-18, 12:37
Medlem
Tycker detta är så komiskt att detta förstorades upp så mycket sen blev inget av det 🤣
Citera
2026-05-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
JAG ÄR SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ ATT ALLTID HA RÄTT.

. World Health Organization har kallat till ett akut internationellt möte om forskning på vaccin, behandlingar och beredskap för Andesvirus. Det tyder på att man tar situationen betydligt mer seriöst nu än för bara några dagar sedan.

VACCIN? Aha intressant! Betydligt enklare att forska på vaccin och trycka 8 miljarder doser.

Än att hållit kvar dom på båten. Vaccin är ju givetvis mycket enklare.

UPPGJORT!!!!!!!

Har du någon länk till där det står om detta möte? Det oroande här är ju att de ser en anledning till att ha mötet. Jag är bara glad om de hinner få fram något vaccin mot ett virus med så hög dödlighet. Det är inte covid…
Citera
2026-05-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vintergatan2022
Tycker detta är så komiskt att detta förstorades upp så mycket sen blev inget av det 🤣

Det är tyst tills ev nya fall dyker upp… problemet är ju att personer kan sprida det i detta nu. Inkubationstiden är lång.
Citera
2026-05-18, 12:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det är tyst tills ev nya fall dyker upp… problemet är ju att personer kan sprida det i detta nu. Inkubationstiden är lång.

Men R-talet är fortfarande för lågt för att det ska bli någon epidemi. Fatta. Det förelåg bara epidemisk spridning ombord på fartyget eller flygplanen där redan smittade personer befann sig.
Citera
2026-05-18, 13:11
Medlem
Nu jävlar tycker jag att den här pandemin drar igång. Så det händer något.
Citera
2026-05-18, 16:25
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Har du någon länk till där det står om detta möte? Det oroande här är ju att de ser en anledning till att ha mötet. Jag är bara glad om de hinner få fram något vaccin mot ett virus med så hög dödlighet. Det är inte covid…

Det var från Aftonbladet!

Ja givetvis "få fram" Man kan lita på dom.
Citera
2026-05-18, 16:26
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Nu jävlar tycker jag att den här pandemin drar igång. Så det händer något.

Du kan få låna en revoler av min vän annars i göteborg! Så kan du sätta in 2 kulor och snurra. Och köra rysk roulette med din familj? Låter inte det roligare. ? Så 1 i din familj avlider.
Citera
2026-05-18, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men R-talet är fortfarande för lågt för att det ska bli någon epidemi. Fatta. Det förelåg bara epidemisk spridning ombord på fartyget eller flygplanen där redan smittade personer befann sig.

Var får du det låga R0-talet ifrån?
I utbrottet 2018 i Epuyen verkar det ha spridits relativt lätt mellan människor.
https://medicalxpress.com/news/2026-05-hantavirus-outbreak-andes-virus.html

Tänk på att fågelkärringen från Nederländerna satt på ett plan till Sydafrika, gick runt på flygplatsen i Sydafrika, gick in på ett flyg till Amsterdam men blev utkastad för att hon var i för dåligt skick, sen gick och dog på terminalen på flygplatsen. Hur många har inte hon kommit i kontakt med?

Men vi får hoppas du har rätt. Vi märker det om några månader.
Citera
2026-05-18, 16:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Var får du det låga R0-talet ifrån?
I utbrottet 2018 i Epuyen verkar det ha spridits relativt lätt mellan människor.
https://medicalxpress.com/news/2026-05-hantavirus-outbreak-andes-virus.html

Tillfälligt ja, precis som det var över 1 tillfälligt på fartyget och på flygplanen. Det måste vara över 1 hela tiden för att det ska kunna bli någon epidemi, inte vid enstaka tillfällen för vissa personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in