2026-05-13, 16:35
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag vet och det är därför jag hänger här. Precis som stora tråden om covid fick vi bra info från källor utanför Sverige.

Med detta borde komma från FOHM och på rätt sätt så blir det ingen panik.

Tack vare jag fick info här om covid kunde spridas via luften med salivdroppar och att mindre rum typ konferensrum eller egna kontor inte var säkra mot spridning så valde jag i början av den pandemin att jobba från mitt kontor eller hemma istället för att sitta tillsammans med flera andra i samma rum.
Alltså det räckte inte med att sitta på varannan stol i konferensrum eller fikarum som FOHM påstod då.
Jag klarade mig från att smittas hela 2020 till vaccin kom och viruset snällt muterat till att ge lindrigare sjukdom. Frugan har astma så det hade varit farligt för henne då. Hade jag blivit sjuk hade det blivit garaget för mig.

Även om det kommer från FOHM så betyder det nästan 0

Dom hade fel om fan ta mig allt om covid. Don hade så många fel man kunde ha, och dom ska ha lön ?
Citera
2026-05-13, 16:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Även om det kommer från FOHM så betyder det nästan 0

Dom hade fel om fan ta mig allt om covid. Don hade så många fel man kunde ha, och dom ska ha lön ?

Men det borde vara de som ansvarar för information om sådant och på rätt sätt.

Jag vet att det var massa skit när Tegnell höll hov framför TV kamerorna och drog massa skit som inte stämde. Att det räckte med armlängds avstånd. Trams.

Nej SARS-Cov-2 är inget luftburet virus men det sprids i luften via små salivdroppar vilket gör att folk smittas om de är i samma rum.

Eller hans skit med flockimmunitet. Viruset som fanns då han drog den lösningen var farligt för många äldre och svaga. Även en del vältränade yngre blev jäkligt sjuka. Dock blev man inte immun trots man varit sjuk och vaccineringen gav inget skydd mot att bli sjuk.
Citera
2026-05-13, 16:51
Medlem
Amerikanen Jake Rosmarin visar på tiktok upp sitt karantänrum. Inte hemma. Nej nej. Han sitter inlåst på National Quarantine Unit i Omaha, Nebraska. Det är så normala länder sköter sånt här - potentiella smittbärare får inte gå omkring i samhället och smitta ner folk som i Sverige.
Citera
2026-05-13, 16:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Inte riktigt samma sak. Mitt problem är inte de redan sjuka som transporteras under strikta förhållanden, snarare alla potentiella smittbärare som är på fri fot och har lyckats resa obehindrat på flyg och först hemma satt sig i karantän efter bästa förmåga. I Sverige är det inte ens ett tvång.
Det var ett mindre antal passagerare från Hondius som reste fritt, innan man förstod att det var Andesvirus. Endast en av dem var väl sjuk, om jag förstått rätt?

Nu får dock alla som exponerats sitta i karantän.De som flugit från Kanarieöarna till sina hemländer verkar ha gjort det i chartrade plan utan andra passagerare.
Citera
2026-05-13, 17:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Jag vet och det är därför jag hänger här. Precis som stora tråden om covid fick vi bra info från källor utanför Sverige.

Med detta borde komma från FOHM och på rätt sätt så blir det ingen panik.

Tack vare jag fick info här om covid kunde spridas via luften med salivdroppar och att mindre rum typ konferensrum eller egna kontor inte var säkra mot spridning så valde jag i början av den pandemin att jobba från mitt kontor eller hemma istället för att sitta tillsammans med flera andra i samma rum.
Alltså det räckte inte med att sitta på varannan stol i konferensrum eller fikarum som FOHM påstod då.
Jag klarade mig från att smittas hela 2020 till vaccin kom och viruset snällt muterat till att ge lindrigare sjukdom. Frugan har astma så det hade varit farligt för henne då. Hade jag blivit sjuk hade det blivit garaget för mig.
Aha, då är jag med, och förstår varför du är engagerad. Klokt och fint av dig att tänka på din fru

Så här skriver Folkhälsomyndigheten på sin hemsida:

Citat:
Smittspridning mellan människor är mycket ovanligt för hantavirus, men har rapporterats för andesvirus i Sydamerika. Överföring kan ske vid nära kontakt med kroppsvätskor eller droppar från en smittad person.

Korrekt, men litet lurigt:

- Dels är det inte säkert att smittspridning mellan människor är mycket ovanligt. Det som är säkert at bara, att det finns så få fall av Andesvirus registrerade att det är svårt att uttala sig mer exakt om smittsamheten människa-människa. Lägg till det att befolkningen i det mest aktuella området i Anderna verkar drabbas lindrigare (kanske har de anpassat sig efter att ha levt nära viruset under långa tider) så kanske har det funnits rätt många fall av spridning människa till människa som inte registrerats eftersom man tolkat det som vanlig influensa eller liknande.

- Formuleringen ”kroppsvätskor eller droppar” kan ge intrycket av att det krävs mycket nära kontakt. Sanningen verkar snarare vara att det räcker med att vara nära en sjuk och smittande person som hostar. Men hur nära är ”nära”? Minst någon halvmeter. Men är det så mycket som två-tre meter? I dagsläget är det nog ingen som vet. Det hänger bland annat på hur många partiklar man måste få i sig för att bli smittad.
Citera
2026-05-13, 17:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
De fyra italienare som befann sig på Hondius har testats negativt:

Citat:
De fyra personer som hållts under observation efter virusutbrottet på kryssningsfartyget m/v Hondius har testat negativt uppger Italiens hälsoministeri på onsdagen

https://www.dn.se/direkt/2026-05-13/fyra-i-karantan-testat-negativt-for-hantavirus/
Citera
2026-05-13, 17:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Inte riktigt samma sak. Mitt problem är inte de redan sjuka som transporteras under strikta förhållanden, snarare alla potentiella smittbärare som är på fri fot och har lyckats resa obehindrat på flyg och först hemma satt sig i karantän efter bästa förmåga. I Sverige är det inte ens ett tvång.
Det handlar väl om det 20-tal(?) som flög från St Helena till Sydafrika? Endast en av dem var sjuk, och hon fick inte flyga vidare från Johannesburg.

Det verkar pågå en noggrann kartläggning av de övriga. Hur de mår, om de är smittade, var och hur de rest, vilka de träffat, etc.

Förmodligen har ingen, eller bara någon enstaka av dessa blivit smittade, men visst, detta är väl den känsligaste och viktigaste punkten för att förhindra spridning.
Citera
2026-05-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Amerikanen Jake Rosmarin visar på tiktok upp sitt karantänrum. Inte hemma. Nej nej. Han sitter inlåst på National Quarantine Unit i Omaha, Nebraska. Det är så normala länder sköter sånt här - potentiella smittbärare får inte gå omkring i samhället och smitta ner folk som i Sverige.
Och kör samarbete med Starbucks. Hans karantän känns så iscensatt. Något suspekt med han under covid också.
Citera
2026-05-13, 19:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Aha, då är jag med, och förstår varför du är engagerad. Klokt och fint av dig att tänka på din fru

Och givetvis på mig själv.
Frisk utan något att vara riskgrupp men har sett andra som åkte dit på skiten med covid.
Jag är av den typen som gillar livet och inte vill avsluta det i en respirator på intensiven.
Citera
2026-05-13, 19:50
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag förstår. Då risken för stort utbrott är liten gör vi inget alls och om det sedan kommer ett utbrott som är större än du bedömt får väl folk dö då. Att du jämför detta med en sjukdom som AIDS, där folk själva väljer om de vill riskera smitta eller inte, säger det mesta om din kompetensnivå.

Finns inget som tyder på vad menar du? Folk har ju blivit smittade och folk har dött så vi har att göra med en sjukdom som smittar och dödar. Utan åtgärder smittas fler och dör fler än annars hade varit fallet. Sen sitter du som en imbecill och har åsikter, ja om vad har du åsikter?

Pandemier kommer och går. Men det vissa idioter i tråden inte förstår är att det vad gäller denna smitta faktiskt inte behöver finnas risk för pandemi för att drakoniska åtgärder ändå måste sättas in. Det krävs en väldigt begränsad smittspridning med endast några hundra smittade i Sverige för att ECMO-avdelningarna skall gå in i väggen.
Det finns inget som pekar på att detta kommer att bli en pandemi din mupp!
Citera
2026-05-13, 19:52
Medlem
Kaptenzoomsfasters avatar
2018 gick en 68-årig man som var sjuk i det här hantaviruset på fest i den lilla byn Epuyén i Argentina. På 90 minuter smittade han fyra personer - två som satt vid samma bord, två personer som satt vid grannbordet någon/några meter därifrån samt en person som han gick förbi på väg till toaletten. De fyra gick sedan hem och smittade andra, i sin tur. 34 personer fick sjukdomen och 11 dog. Man lyckades dock kväsa virusets framfart genom strikt karantän odyl.

Det är ett livsfarligt virus med 30-40% dödlighet och är en typ av blödarfeber (liknande symtom). Många som insjuknar behöver ECMO (hjärt- lungmaskin) för att överleva.
Det är ett ruskigt virus som måste kväsas direkt för att vi (och sjukvården) ska ha en chans.
Nu målar jag kanske fan på väggen men med tanke på det som hände i Epuyén så blir jag orolig.

Citat:
Men det borde vara de som ansvarar för information om sådant och på rätt sätt.

Jag vet att det var massa skit när Tegnell höll hov framför TV kamerorna och drog massa skit som inte stämde. Att det räckte med armlängds avstånd. Trams.

Nej SARS-Cov-2 är inget luftburet virus men det sprids i luften via små salivdroppar vilket gör att folk smittas om de är i samma rum.

Eller hans skit med flockimmunitet. Viruset som fanns då han drog den lösningen var farligt för många äldre och svaga. Även en del vältränade yngre blev jäkligt sjuka. Dock blev man inte immun trots man varit sjuk och vaccineringen gav inget skydd mot att bli sjuk.
Citera
2026-05-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Så här skriver Folkhälsomyndigheten på sin hemsida:

Korrekt, men litet lurigt:

- Dels är det inte säkert att smittspridning mellan människor är mycket ovanligt. Det som är säkert at bara, att det finns så få fall av Andesvirus registrerade att det är svårt att uttala sig mer exakt om smittsamheten människa-människa. Lägg till det att befolkningen i det mest aktuella området i Anderna verkar drabbas lindrigare (kanske har de anpassat sig efter att ha levt nära viruset under långa tider) så kanske har det funnits rätt många fall av spridning människa till människa som inte registrerats eftersom man tolkat det som vanlig influensa eller liknande.

- Formuleringen ”kroppsvätskor eller droppar” kan ge intrycket av att det krävs mycket nära kontakt. Sanningen verkar snarare vara att det räcker med att vara nära en sjuk och smittande person som hostar. Men hur nära är ”nära”? Minst någon halvmeter. Men är det så mycket som två-tre meter? I dagsläget är det nog ingen som vet. Det hänger bland annat på hur många partiklar man måste få i sig för att bli smittad.

Du glömmer att det varje år reser in nån miljon turister till detta stora område, men man har aldrig läst om att en endaste av dem insjuknat i hantavirus. Så myndigheternas uppgift om låg smittspridning stämmer. Sitter du i en trång båthytt i flera veckor är läget kanske ett ett annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in