2026-05-13, 14:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt!
Sverige saknar helt resurser att ens kunna behandla några hundra smittade. Ganska skrämmande egentligen.
Mer skrämmande att vi verkar inte lärt oss ett förbannat skit av pandemin med covid.

Hur sprids smittan?
Nej nej det där tramset med att det måsta vara lång tid med nära kontakt håller inte.
Sprids det i luften liknande covid?

Kan spridning ske via kontakt med föremål en smittad tagit i?

När kan tester påvisa smitta, alltså hur lång tid från exponering av viruset till man har nivåer som ett test kan ge ett säkert svar?

Kan man vara asymtomatisk, alltså smitta utan att man har symptom?

Den som varit sjuk, hur länge smittar man efter symptomen är borta?

Nej du kan inte svara och det kan inte jag heller men vi har högavlönade proffs som borde ha bra koll på detta. Antingen vet de och får inte säga något eller så famlar man i mörkret.
Citera
2026-05-13, 14:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mer skrämmande att vi verkar inte lärt oss ett förbannat skit av pandemin med covid.

Hur sprids smittan?
Nej nej det där tramset med att det måsta vara lång tid med nära kontakt håller inte.

När kan tester påvisa smitta, alltså hur lång tid från exponering av viruset till man har nivåer som ett test kan ge ett säkert svar?

Nej du kan inte svara och det kan inte jag heller men vi har högavlönade proffs som borde ha bra koll på detta. Antingen vet de och får inte säga något eller så famlar man i mörkret.

Håller med. Saknar också all sådan information trots att den borde vara högst central.
Citera
2026-05-13, 14:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det stod så från början när jag skrev om det från TextTV. Helt klart har media fått besked att förminska allvaret för att inte orsaka panik. Man skriver t.ex. inte hur det var utan olika gränsdragningar för möjlig smitta. Man ändrar info i skrivna artiklar. Folket ska inte upplysas om att folk dör okontrollerat. Men vem tar då ansvar om det åter bryter ut en pandemi likt Covid eller svininfluensa? Ja, inte media eller ansvarig myndighet ivf!
Om det nu verkligen stod så på textTV så var det med all säkerhet någon som skarvat och skrivit fel.

Det finns inte på kartan att myndigheterna konspirerar - samordnat mellan flera länder, dessutom.

Om du nu måste oroa dig för något, så oroa dig i så fall för att bli påkörd eller få alzheimer eller cancer. Sannolikheten för det är oerhört mycket större än att du ska dö av andesviruset.

Kom också ihåg: Andesviruset har så lång inkubationstid, att även om smittsamheten skulle visa sig bara hög och myndigheter och sjukvård skulle fumla ordentligt, så skulle bara något tusental vara sjuka om 18 månader, och då lär det finnas ett vaccin.
Citera
2026-05-13, 15:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Hur sprids smittan?

Du har redan fått bra, eller i några fall ganska bra, svar på de frågor du ställer. Gå tillbaka litet i tråden så hittar du dem.

Här har du två rapporter som presenterar den bästa kunskap som finns om Andesviruset:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12201636/

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2009040
Citera
2026-05-13, 15:17
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Endast om det senare bortom allt rimligt tvivel kan bevisas att åtgärderna de facto var obefogade. Och det finns inget bra sätt att veta det eftersom smittan förhoppningsvis har stoppats upp. Om det då berodde på åtgärderna eller en förmodad låg spridning är svårt att säga.

Med ett virus av denna kaliber med dödlighet på 40% så är det hängslen och livrem som gäller. Ytterst få bör ifrågasätta "goda grunder". Särskilt inte med pandemin färskt i minnet. Scenerna vi sett från fartyget, hur de sjuka transporteras i kuvös och vårdpersonal i dräkter från vilken science fiction rulle som helst så krävs åtskilliga mängder benzo för att jag skall rycka på axlarna och säga "det är nog chill..."
I början av 1970-talet blev det ett mindre utbrott i Afrika av en ännu svårare virussjukdom, som heter Lassafeber. När en tysk, som drabbats, flögs hem till Tyskland, hade kvällstidningarna krigsrubriker och jättefoton på mannen, som transporterades i ett litet plasttält, av sjukvårdspersonal i totala skyddsdräkter.

Men även om en del stackare blev rädda, så blev det ingen spridning.

Så du behöver inte ta benzo bara för att personalen har skyddsdräkter.
Citera
2026-05-13, 15:31
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I början av 1970-talet blev det ett mindre utbrott i Afrika av en ännu svårare virussjukdom, som heter Lassafeber. När en tysk, som drabbats, flögs hem till Tyskland, hade kvällstidningarna krigsrubriker och jättefoton på mannen, som transporterades i ett litet plasttält, av sjukvårdspersonal i totala skyddsdräkter.

Men även om en del stackare blev rädda, så blev det ingen spridning.

Så du behöver inte ta benzo bara för att personalen har skyddsdräkter.

Inte riktigt samma sak. Mitt problem är inte de redan sjuka som transporteras under strikta förhållanden, snarare alla potentiella smittbärare som är på fri fot och har lyckats resa obehindrat på flyg och först hemma satt sig i karantän efter bästa förmåga. I Sverige är det inte ens ett tvång.
Citera
2026-05-13, 15:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Du har redan fått bra, eller i några fall ganska bra, svar på de frågor du ställer. Gå tillbaka litet i tråden så hittar du dem.

Här har du två rapporter som presenterar den bästa kunskap som finns om Andesviruset:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12201636/

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2009040
Jag vet och det är därför jag hänger här. Precis som stora tråden om covid fick vi bra info från källor utanför Sverige.

Med detta borde komma från FOHM och på rätt sätt så blir det ingen panik.

Tack vare jag fick info här om covid kunde spridas via luften med salivdroppar och att mindre rum typ konferensrum eller egna kontor inte var säkra mot spridning så valde jag i början av den pandemin att jobba från mitt kontor eller hemma istället för att sitta tillsammans med flera andra i samma rum.
Alltså det räckte inte med att sitta på varannan stol i konferensrum eller fikarum som FOHM påstod då.
Jag klarade mig från att smittas hela 2020 till vaccin kom och viruset snällt muterat till att ge lindrigare sjukdom. Frugan har astma så det hade varit farligt för henne då. Hade jag blivit sjuk hade det blivit garaget för mig.
Citera
2026-05-13, 15:49
Medlem
Citat:
Endast om det senare bortom allt rimligt tvivel kan bevisas att åtgärderna de facto var obefogade. Och det finns inget bra sätt att veta det eftersom smittan förhoppningsvis har stoppats upp. Om det då berodde på åtgärderna eller en förmodad låg spridning är svårt att säga.

Med ett virus av denna kaliber med dödlighet på 40% så är det hängslen och livrem som gäller. Ytterst få bör ifrågasätta "goda grunder". Särskilt inte med pandemin färskt i minnet. Scenerna vi sett från fartyget, hur de sjuka transporteras i kuvös och vårdpersonal i dräkter från vilken science fiction rulle som helst så krävs åtskilliga mängder benzo för att jag skall rycka på axlarna och säga "det är nog chill..."

Ta du ditt benzo om du vill det. Detta är en ovanlig sjukdom som skördar kanske en promille av vad hundratals andra sjukdomar skördar per dag. Därav det svala intresset för denna tråd som snart självdör.
Pandemirisken är obefintlig givet erfarenheten av tidigare utbrott av denna sjukdom faktiskt.
Senast redigerad av Hongka995 2026-05-13 kl. 15:53.
Citera
2026-05-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det stod så från början när jag skrev om det från TextTV. Helt klart har media fått besked att förminska allvaret för att inte orsaka panik. Man skriver t.ex. inte hur det var utan olika gränsdragningar för möjlig smitta. Man ändrar info i skrivna artiklar. Folket ska inte upplysas om att folk dör okontrollerat. Men vem tar då ansvar om det åter bryter ut en pandemi likt Covid eller svininfluensa? Ja, inte media eller ansvarig myndighet ivf!

Vad yrar du om?
Citera
2026-05-13, 16:14
Medlem
Citat:

Att se att resenärerna från fartyget hanterades på ett korrekt sett ger i stället mig en känsla av lugn. Hade de hämtat fartygsresenärerna endast iklädda vanliga kläder hade det varit ett tecken på att allt skulle kunna gå fel.
Citera
2026-05-13, 16:17
Medlem
Citat:
Inte riktigt samma sak. Mitt problem är inte de redan sjuka som transporteras under strikta förhållanden, snarare alla potentiella smittbärare som är på fri fot och har lyckats resa obehindrat på flyg och först hemma satt sig i karantän efter bästa förmåga. I Sverige är det inte ens ett tvång.

Det oroar också mig mest. Alla som satt på flyget från Johannesburg till Nederländerna samtidigt som kvinnan var där i en timme med "gastrointestinala" symptom, vilket väl betyder kräkningar och /eller diarré. Alltså en massa andesvirus som flyger runt i luften. Det är konstigt att de bara sätter den svensken som befann sig nära i karantän, jag anser att alla på det flyget ska hamna i karantän 6 veckor för säkerhets skull.
Citera
2026-05-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Det oroar också mig mest. Alla som satt på flyget från Johannesburg till Nederländerna samtidigt som kvinnan var där i en timme med "gastrointestinala" symptom, vilket väl betyder kräkningar och /eller diarré. Alltså en massa andesvirus som flyger runt i luften. Det är konstigt att de bara sätter den svensken som befann sig nära i karantän, jag anser att alla på det flyget ska hamna i karantän 6 veckor för säkerhets skull.

Jag läste att hon kollapsade på flygplatsen i Johannesburg där hon nekades flyga vidare. Men då har det kommit fram att hon var dålig redan på flyget till Johannesburg. Hur som helst märkligt att hon fick symtom först 2 veckor efter att hennes make dog, på gemensam resa så borde de väl ha hängt ihop och även ha smittats samtidigt tycker man.
Senast redigerad av Mysadname 2026-05-13 kl. 16:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in