Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Jag vet och det är därför jag hänger här. Precis som stora tråden om covid fick vi bra info från källor utanför Sverige.
Med detta borde komma från FOHM och på rätt sätt så blir det ingen panik.
Tack vare jag fick info här om covid kunde spridas via luften med salivdroppar och att mindre rum typ konferensrum eller egna kontor inte var säkra mot spridning så valde jag i början av den pandemin att jobba från mitt kontor eller hemma istället för att sitta tillsammans med flera andra i samma rum.
Alltså det räckte inte med att sitta på varannan stol i konferensrum eller fikarum som FOHM påstod då.
Jag klarade mig från att smittas hela 2020 till vaccin kom och viruset snällt muterat till att ge lindrigare sjukdom. Frugan har astma så det hade varit farligt för henne då. Hade jag blivit sjuk hade det blivit garaget för mig.
Aha, då är jag med, och förstår varför du är engagerad. Klokt och fint av dig att tänka på din fru
Så här skriver Folkhälsomyndigheten på sin hemsida:
Citat:
Smittspridning mellan människor är mycket ovanligt för hantavirus, men har rapporterats för andesvirus i Sydamerika. Överföring kan ske vid nära kontakt med kroppsvätskor eller droppar från en smittad person.
Korrekt, men litet lurigt:
- Dels är det inte säkert att smittspridning mellan människor är mycket ovanligt. Det som är säkert at bara, att det finns så få fall av Andesvirus registrerade att det är svårt att uttala sig mer exakt om smittsamheten människa-människa. Lägg till det att befolkningen i det mest aktuella området i Anderna verkar drabbas lindrigare (kanske har de anpassat sig efter att ha levt nära viruset under långa tider) så kanske har det funnits rätt många fall av spridning människa till människa som inte registrerats eftersom man tolkat det som vanlig influensa eller liknande.
- Formuleringen ”kroppsvätskor eller droppar” kan ge intrycket av att det krävs mycket nära kontakt. Sanningen verkar snarare vara att det räcker med att vara nära en sjuk och smittande person som hostar. Men hur nära är ”nära”? Minst någon halvmeter. Men är det så mycket som två-tre meter? I dagsläget är det nog ingen som vet. Det hänger bland annat på hur många partiklar man måste få i sig för att bli smittad.