De 34 som blev smittade var inte smittade av samma person. Det var en person som smittade några på en födelsedagsfest och antal gäster var 100. Sedan smittade dessa i sin tur familjemedlemmar här och var. Alla var från Argentina och inte aå många hade rest långt. Från att första personen blev smittad av djur till den sista som blev sjuk tog det 3 månader och 11 av de 34 dog. Detta var 2018/2019. Samma där - det tog över 1.5 månad innan man började pussla ihop vad som hänt.
Nu har dessa på fartyget i viss mån varit mer isolerade från omvärlden än gästerna på kalaset. Och man har upptäckt det tidigare än på kalaset.
Totalt antal på fartyget har väl varit 149 inkl besättning? Så om man väger in t ex att denvarot isolerade mer, men 50% fler, blandade nationaliteter istället för lokala Argentinare..så kanske max 30 smittade och 10 som inte klarar sig. Hoppas jag har fel och räknat för högt. Men nånstans såg jag idag att mam räknat ut ett datum i slutet av nästa vecka. Om det inte plötsligt dyker upp fler med symtom så kan faran vara över. Men det återstår 1-2 veckor till.
Jag läser att många kritiserar FHM men glöm inte att det inte uppdagades at drt var Andes-virus förrän 2 maj, väl? Så att svenskarna och de andra som rest vidare och hoppat av har ju inte vetat och inte heller myndigheterna.
Däremot superdåligt att de inte gick ut info så fort man kunde höra från andra länder samt det visades listor 3-4 maj på hur måga och från vilka länder som hoppat av på.S:t Helena 24 april. Det är inte okej att man ska kunna titta på tiktok där de visar utdrag från andra länders nyhetssidor.ocj dagem innan pressbrief nästan nekade fem att det fanns en svensk som varit på båten. Tror dom att svenskar inte kollar på annat än svenska nyheter?
Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Det har varit utbrott med så många som 34 sjuka, det beror på omständigheterna när personen är smittsam. I detta fall har vi haft flera som suttit i bussar och på flyg när de ev smittar.
Men detta har tidigare varit isolerade händelser och inte sjuka människor som spritt ut sig över halva världen.