2006-12-05, 01:37
Bannlyst
Jag har enorma problem med mina franska trupper. Först hade jag bekymmer med Milan och efter att denna faktion krossats så börjar danskarna sticka upp. Det står en diplomat och hänger på tröskeln till Paris lite titt som tätt och kräver att Frankrike ska bli danskarnas vasaller. Det spelar ingen roll att jag skrattar åt honom varje gång han kommer, slaktar danska trupper på löpande band och undantagslöst avrättar alla krigsfångar. Om två turer så står han där igen och väser fram orimliga krav. Jag begriper det inte...

För övrigt är det här spelet svårare än jag trodde. Det blir ett jävla plottrande så fort man börjar bli halvstor, det är tusen saker som ska ordnas i varje runda. Dessutom går mina släktingar åt som burköl på en raggarträff, nära nog i varje slag så stupar nån. Om man ställer undan släktingen i ett skyddat hörn av slagfältet så får man bannor för att generalen flyr och om man vräker på med det tunga kavalleriet så blir han alltid snajpad av nån armborstskytt eller pikenare. Det börjar bli ont om folk nu...

// Roger P.
Citera
2006-12-05, 18:31
Medlem
tnkns avatar
Problem är det enda jag har. Antingen spelar jag helt fel eller så vete fan. Efter ett tags spelande så sjunker ekonim till omkring -5000 och vägrar stiga till + igen. Och ändå är det mesta jag bygger vägar, hamnar osv och skaffar handelsvägar hit o dit.
Har provat att köra med olika länder men samma skit hela tiden.
Dags o lägga ner det, om inte någon sitter på en dunder strategi i bakfickan.
Citera
2006-12-05, 18:42
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnkn
Problem är det enda jag har. Antingen spelar jag helt fel eller så vete fan. Efter ett tags spelande så sjunker ekonim till omkring -5000 och vägrar stiga till + igen. Och ändå är det mesta jag bygger vägar, hamnar osv och skaffar handelsvägar hit o dit.
Har provat att köra med olika länder men samma skit hela tiden.
Dags o lägga ner det, om inte någon sitter på en dunder strategi i bakfickan.

Du har sannolikt för stora arméer. Du får ha ett visst antal milistrupper gratis i en stad. Håll dig till dem i försvarssyfte och ha bara stora stående arméer för att anfalla. Stora arméer kostar stora pengar och måste i princip användas direkt.

Men AI:n är rätt urkukad i det här spelet. Bland annat funkar diplomatin inte alls och köpmän och präster är även de mer eller mindre meningslösa.
Citera
2006-12-05, 18:53
Medlem
mesmiles avatar
Jag är bara inne på min första kampanj än så länge, spelat ca 150 rundor som Venedig. Ekonomin är god, de diplomatiska relationerna urusla. Har i princip legat i krig med alla mina grannar sen de tidigaste rundorna och har precis blivit exkommunikerad (bannlyst?). Krossar allt mina fiender skickar mot mig och har plockat ett flertal av deras städer. Sicilien har precis blivit utplånat och jag håller på att sätta ihop två moderna arméer med pikérnare och musköt-skyttar för att plocka milans två sista städer

Har vissa problem med att hantera pikenarna dock. När de står still och möter ett anfall går allt bra, men så fort jag förösker anfalla med dem tågar de rakt in i fienden med pikarna höjda och tvingas slåss med svärd (och blir således slaktade som får). Någon som har några tips?

Är överlag mycket nöjd med spelet. Diplomatin skulle dock kunna förbättras avsevärt. Har också stött på ett par buggar med fiender som bara står still och låtar sig bli utplånade av mina armborstskyttar.

//mvh
Citera
2006-12-05, 19:29
Medlem
Abunais avatar
Alltså. Det känns svårare än Rome definitivt. Min ekonomi kan vara hyffsad med typ 10k för att helt plötsligt droppa till -2000 på en tur. Sådanna svängningar är ju inte det ultimata när man är inne i kritisk krigföring.

Sen tycker jag fan inte att min soldater anfaller ordentligt? Om jag kommer med 1000 riddare mot en fiende armé så rider de fram, men typ kanske 15% går in i närstrid med fienden. Händer väldigt sällan som det gjorde i Rome att det rider rakt in och fiender flyger runt åt alla håll. Nu ser det ut som ett firmaslagsmål med 85% hangarounds. Detta har gjort att jag har förlorat några slag där jag egentligen borde ha kört över fienden totalt.

Jag kör med tyskarna/Heliga Romerska Imperiet, och det går väl hyffsat. Har utplånat Danmark och för krig mot Frankrike samt pressar mig ner i Italien kämpande emot Milan och Venedig växelvis. Fast jag försöker sluta fred med Frankrike eftersom jag inte anser mig ha tid och resurser att göra något större anfall eftersom de har ganska feta armér vid gränsen, och då tycker jag det är onödigt att behöva oroa sig över att de ska välla in över min gräns medan jag krigar i Norditalien.

Förövrigt kan påvejäveln dra åt helvete. Jag blev bannlyst för att jag vägrade sluta fred med danskjävlarna som jag hade tvingat ner på knä. Dom jävlarna började ju plus att jag har varit den kristna trons största förkämpe iochmed två lyckosamma korståg avklarade av mig(han fram en tur innan Ungrarna första gången.), jag har fan RÄTT att rövknulla dom jävlarna.

Aja, jag har försonats med kyrkan nu iaf.
Citera
2006-12-05, 20:51
Medlem
tnkns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Du har sannolikt för stora arméer. Du får ha ett visst antal milistrupper gratis i en stad. Håll dig till dem i försvarssyfte och ha bara stora stående arméer för att anfalla. Stora arméer kostar stora pengar och måste i princip användas direkt.

Men AI:n är rätt urkukad i det här spelet. Bland annat funkar diplomatin inte alls och köpmän och präster är även de mer eller mindre meningslösa.

Jo, kan nog stämma att jag rustar upp mig lite väl mycket, även när det inte är någon strid på gång.
Men vad ska jag göra med en stor o stark armé som intagit en stad och har dom flesta numrerna kvar, känns ju lite dumt att kasta bort den?
I och för sig får jag ju in lite mer pengar från staden jag tagit över.
Citera
2006-12-05, 21:07
Medlem
Abunais avatar
Citat:
Jo, kan nog stämma att jag rustar upp mig lite väl mycket, även när det inte är någon strid på gång.
Men vad ska jag göra med en stor o stark armé som intagit en stad och har dom flesta numrerna kvar, känns ju lite dumt att kasta bort den?

Gå vidare? Lämna kvar de som har tagit större förluster, förstärk armén med nya trupper och anfall sedan snabbt nästa stad/slott. Om man sackar städerna så snittar man ju typ 10 000 per övertagen stad(+ per tur sen), så på så sätt kan man ju göra det ekonomiskt gångbart med stora armér. Så länge de är på offensiven så drar de in pengar.
Citera
2006-12-06, 08:24
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:

Se alltid till att träna och och reparera dina trupper, köp inte nytt ifall du inte måste. Ju fler strider en enhet av soldater är med i, desto bättre kvalité på soldaterna.

När du kommer till en stad så ser du snabbt till att sänka skatten och om du tror den är bråkig har du först ihjäl så många invånare du kan. Träna upp 2-3 enheter av milis för att behålla ordningen (kan sannolikt göras samtidigt som du reparerar dina övriga trupper) och sen drar du vidare mot nästa mål.
Citera
2006-12-06, 17:15
Medlem
tnkns avatar
All right, får ge mig in i det igen då och köra på. Tack för tipsen.
Citera
2006-12-06, 22:46
Medlem
fettosvinets avatar
Någon som vet om en patch är på väg som fixar alla små irriterande buggar?
Citera
2006-12-07, 12:36
Medlem
Bulawayos avatar
Jag vet att CA jobbar på en ordentlig patch för tillfället. Först var det meningen att det skulle komma ut en "0-day patch" för att rätta till några allvarliga buggar som exv den passiva AI:n under slagen, men med tiden har det uppmärksammats så pass många fler buggar att de sköt på patchen i syfte att rätta till så mycket som bara är möjligt.

Jag tror att M2TW kommer bli rejält mycket roligare när det är kirrat
Citera
2006-12-07, 20:40
Medlem
fågelmannens avatar
Förtillfället finner jag mig själv allt som oftast välja att låta datorn avgöra mina slag åt mig - speciellt vid belägringar. Känns lagom roligt att vara belägrad av en dubbelt så stor arme och sedan tvingas anfalla för att AIn somnat, ev plocka upp en tidning och läsa i en kvart tills tiden tar slut. Då får det vara värt att förlora häften av sina trupper istället (vad fan gör AIn? Skickar han in artilleriet som infantri eller?).

Dessutom är online delen skrämmande dålig. Svårt att hitta folk att spela med. Minst lika irriterande.

Nej, dags för en patch snart tror jag. Det här är första spelet jag köpt på väldigt länge och det börjar verkligen gå mig på nerverna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in