2026-04-29, 18:33
Medlem
Känns som att det inte pratas så mycket om det här, men jag undrar hur det ser ut för er andra:

Är det fler som spenderar sommaren ensamma? Utan partner, utan nära vänner att hänga med?

Hur ser er situation ut annars – jobbar ni, pluggar ni, eller är ni utan jobb just nu? Hur får ni dagarna att gå?

Och hur är det för er under högtider och sommaren – mår ni dåligt av det, eller har ni hittat sätt att hantera det?

Om ni vill dela: vad har gjort att ni inte har vänner idag? Har ni glidit ifrån gamla relationer, vuxit ifrån varandra, eller hänt något annat?

Hade varit skönt att höra hur det ser ut för andra i liknande situationer.
Citera
2026-04-29, 18:52
Medlem
Citat:
Är det fler som spenderar sommaren ensamma? Utan partner, utan nära vänner att hänga med?

Ja, ser ut att bli så för mig, även denna sommar. Har haft det så ett tag nu.

Citat:
Hur ser er situation ut annars – jobbar ni, pluggar ni, eller är ni utan jobb just nu? Hur får ni dagarna att gå?

Studerar just nu. Söker en del jobb inför sommaren men inte fått något än. Annars tränar jag en del och är ute och går mycket på min fritid, och det är ju lite extra trevligt att göra under sommaren.

Citat:
Och hur är det för er under högtider och sommaren – mår ni dåligt av det, eller har ni hittat sätt att hantera det?

Mår inte dåligt över det. Det brukar hända att jag blir inbjuden till någon släkting på exempelvis midsommar, brukar vara rätt små och lugna tillställningar dock, inget där man träffar nya bekantskaper så. Skulle jag vara ensam under midsommar så vore det okej det med.

Citat:
Om ni vill dela: vad har gjort att ni inte har vänner idag? Har ni glidit ifrån gamla relationer, vuxit ifrån varandra, eller hänt något annat?

Det är lite blandat. En del har man vuxit ifrån, sen har både jag och andra flyttat och då blir det ju lätt att man tappar kontakten. Vissa har träffat någon, fått barn, och blivit fullt upptagna med familjelivet osv.

Är väldigt introvert som person och har inte jättelätt att träffa nya vänner heller. Har varit svårt med det senaste åren. Men jag funderar på att gå någon kurs till hösten eller försöka söka mig till något socialt sammanhang och kanske träffa nya vänner eller kanske rent av någon kärlek, men vi får se hur det blir.
Citera
2026-04-29, 18:52
Medlem
Jag är väl ganska ensam.
Är förtidspensionerad och problem med post traumatisk stress så har svårt att ens gå ut.

Har haft vänner i det förflutna men vi tappade kontakten med varandra.
Citera
2026-04-29, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tattarungen
Jag är väl ganska ensam.
Är förtidspensionerad och problem med post traumatisk stress så har svårt att ens gå ut.

Jag förstår och kan relatera en del, jag hade vänner mellan 16-30 år sen försvann alla någon gifte sig flyttade fick barn etc, brukar tycka sommaren är jobbig då jag ofta är själv, bor du ensam, har du familj?
Citera
2026-04-29, 19:05
Medlem
Ganonitos avatar
Japp. Som alla andra somrar.
Citera
2026-04-29, 19:09
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Känns som att det inte pratas så mycket om det här, men jag undrar hur det ser ut för er andra:

Hade varit skönt att höra hur det ser ut för andra i liknande situationer.

Ja, det Du skriver är en sorgesam situation.
Jag har "familj", men var helt ensam under påskhelgen t.ex.
Gjorde ont.

Jag har fördelat mina semesterdagar till att vara ledig 1 dag / vecka istf en lång ledighet som jag inte vet vad jag skulle göra med.
Citera
2026-04-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Japp. Som alla andra somrar.

Jag är också ensam under sommaren tycker det är oerhört tufft och deprimerande.. hur klarar du dig? Vad gör du under midsommar och resten av sommaren?
Citera
2026-04-29, 19:15
Medlem
Anybodykillers avatar
Jobbar och studerar om det går som planerat. Jag tvekade litet om jag skulle faktiskt njuta av sommaren det här året men jag vill hellre kunna göra saker under höst-vinterhalvåret. Man blir isolerad från vänner + familj och sluter sig till annat.

Mentalt är det lite tufft att tänka på väggen av jobb och studier men man ska vara tacksam att man har något att pula med.
Citera
2026-04-29, 19:34
Moderator
Psilosophers avatar
Min budget säger svältföda, röka fimpar och dricka slattar. Jobba på mitt opus. Jag har alltid velat bli lämnad ifred med mitt pyssel. Verkar som jag blivit bönhörd Inte festligaste killen att hänga med

Att klara sommaren hänger på tillvaratagandet av de långa ljusa nätterna. Värsta lyxen. Börjar nu.
Citera
2026-04-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tattarungen
Jag är väl ganska ensam.

Lider med dig.. men hur känner du av att alltid vara ensam? Har du någon vän som du känner väl via sociala medier som du pratar med? Eller är du för det mesta alltid själv?
Citera
2026-04-29, 19:39
Medlem
Finns det inte föreningar eller några klubbar där likasinnade kan mötas?
Låter inget vidare att vara ensam när man inte önskar det.
Kan ni inte pm:a varandra och starta en mötesklubb?
Citera
2026-04-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Lider med dig.. men hur känner du av att alltid vara ensam? Har du någon vän som du känner väl via sociala medier som du pratar med? Eller är du för det mesta alltid själv?

Jag har några släktingar som jag kan hitta på saker med då och då och prata med. Det är guld värt.

Men jag har svårt att ta mig ut på egen hand vilket jag sörjer. Så de flesta dagar är man ensam.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in